Odstraňování nedostatků Boeingů KC-46 nabírá (další) takřka dvouleté zpoždění

  • 12.10.2022 17:00

Boeing ohlásil, že odstraňování nedostatků víceúčelových a tankovacích letounů KC-46 se proti původním předpokladům protáhne o dalších 19 měsíců.

Zpoždění se týká zejména nového zařízení pro dálkové vizuální monitorování doplňování paliva RVS (Remote Vision System), které ve stávající podobě za určitých světelných podmínek nefunguje správně. Nový systém RVS 2.0 nebude k dispozici dříve než v říjnu 2025. Původně dohodnutý termín byl březen 2024.

Letadla potřebují také nové tankovací ráhno. Kvůli problémům ráhna mohou KC-46 nyní doplňovat palivo pouze do přibližně 85 % letadel uvažovaných pro tankování za letu. KC-46 nemůže dotankovávat bombardéry B-1B a B-2 ani bitevníky A-10. Zmíněné typy letadel musí být nadále podporovány starými KC-10 a KC-135.

První letadlo KC-46A bylo se zpožděním dodáno v lednu 2019, od té doby provoz letadel doprovází řada potíží.

Kontrakt za fixní cenu měl zajistit, že dodatečné náklady na úpravu neponese US Air Force. Nicméně podle informací serveru Breaking Defense se nyní jedná o sdílení nákladů na úpravy systému.

Zpoždění a dodatečné náklady na odstranění nedostatků způsobují, že je program KC-46A pro Boeing ztrátový. Výrobce již na programu odepsal 5,4 miliardy dolarů.

Letectvo původně zamýšlelo pořídit 179 tankovacích letadel KC-46, skutečný počet však bude vyšší. Nyní letectvo v rámci výběrového řízení KC-Y zvažuje objednávku dalších 140 až 160 tankovacích letadel. Roste však pravděpodobnost, že armáda objedná namísto nových tankovacích letadel další KC-46.

To by byla špatná zpráva pro Lockheed Martin, který do výběrového řízení připravuje víceúčelové a tankovací letadlo LMXT založené na Airbusu A330 MRTT. Naopak, Boeingu by významná dodatečná objednávka dala šanci ztráty pokrýt a dostat program do zisku. (Foto: US Air National Guard, vizualizace: Lockheed Martin, foto: planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



MichalC (...58.114...)
13.10.2022 17:50
KC-Y

Od vlastní firmy je i LMXT, jehož dodavatelem je Lockheed Martin a splňuje definici domácího produktu. Samotná platforma (letoun A330) by v takovém případě byla vyrobena v americkém Mobile. Letadlo samotné je menší částí nákladů. Takže spíše jde o to pomoci Boeingu dodatečnou zakázkou dostat program KC-46 ze ztrát. Pokud se USAF rozhodnou ustoupit od programu KC-Y (což je pravděpodobné), budou mít jednodušší park tarkovacích letadel, ale postrádat tankovací letoun s vyššími výkony.

Rollfree - nepřihlášený host (...71.136...)
13.10.2022 16:18

Jasně, dá se pochopit, že to chtějí od vlastní firmy.
Ale dohoda byla, že problémy bude řešit Boeing na své triko. A ejhle - už jsou náklady sdílené.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
13.10.2022 10:35

Je celkem logické, že armáda nechce být závislá na "nějakém dodavateli zpoza louže", ale je to zoufalství.

Rollfree - nepřihlášený host (...71.136...)
12.10.2022 22:43

Boeing už má dneska asi inženýry tak někde na úrovni B-, ale lobbisty A+++++.

Celkem 4 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace