Qatar Airways vs Airbus: Qatar mají další problém?

  • 07.08.2022 08:30

Zdroje zpravodajství Reuters (více zde) naznačují, že Airbus zrušil (či v dohledné době zruší) Qatar Airways všech zbývajících 19 objednávek na letadla A350-1000. Zda to tak skutečně bude se pravděpodobně dozvíme už za pár dní, jakmile Airbus zveřejní svou měsíční zprávu o dodávkách a objednávkách. Pokud samozřejmě tento „detail“ bude zpráva uvádět. Airbus o tomto rozhodnutí údajně již informoval zákazníka.

Jak jsme již několikrát psali, u londýnského soudu probíhá soudní pře, ve které Qatar Airways požadují od Airbusu kompenzaci za uzemněná letadla A350, která mají defekt povrchu. Qatar Airways a katarský regulátor tvrdí, že defekt představuje bezpečnostní riziko a letadla jsou nezpůsobilá provozu (a proto byla uzemněna). Celkem se jedná již o 26 uzemněných letadel.

Evropský regulátor EASA a Airbus popírají, že by defekt laku jakkoliv ohrozil bezpečnost letadel.

Spor má být rozhodnut londýnským soudem ve zrychleném řízení v létě 2023.

Qatar z výše uvedených důvodů odmítl převzít již čtyři letouny A350, přičemž na červenec byla plánována přejímka pátého stroje.

Airbus u soudu v květnu dosáhl významného úspěchu, když soud zamítl žádost Qataru, aby Airbus nemohl letadla objednaná Qatar Airways nabízet jiným zákazníkům, a to až do vyřešení sporu. 

Airbus se nyní zřejmě rozhodl, že nemá smysl dále vyrábět letadla v konfiguraci pro Qatar, která budou zákazníkem odmítnuta. Rekonfigurace letadla pro náhradního zákazníka představuje význačné náklady a čas. To také indikuje, že Airbus má na tato letadla odbyt.  

Mimochodem, Airbus nyní uplatnil u Turkish Airlines letadla, která byla původně vyrobena pro Aeroflot. Turkish Airlines tato letadla převzala v „aeroflotí“ konfiguraci, a dokonce částečně i v barvách Aeroflotu. 

Pokud se informace Reuters potvrdí, Qatar Airways definitivně přijdou o 19 letadel A350-1000. Krom toho chybí 26 letadel A350, která jsou uzemněna. Termín dodávek Boeingů 777-9 pro Qatar se přitom postupně posunul z roku 2020 na rok 2025.  

Qatar Airways tudíž chybí značné dálkové kapacity. To je mimořádně nepříjemné zejména s ohledem na nadcházející světový šampionát FIFA World Cup 2022, který se koná v Kataru od 21. listopadu 2022 do 18. prosince 2022, tj. zhruba za 100 dní.

Pokud nedojde k mimosoudnímu urovnání a usmíření obou stran, Qatar Airways se vmanévrují do úplné závislosti na Boeingu. To Qatar Airways ztíží vyjednávací pozice.

Šéf skupiny Qatar Airways Akbar Al Baker během pandemie několikrát připomněl dodavatelům letadel, že to budou Qatar Airways, které rozhodnou, kdy letadla potřebují a kdy je převezmou, a to bez ohledu na kontrakt. Zatím to vypadá, že Al Baker se přepočítal. (Foto: Reuters)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace