To tu ještě nebylo. Schipohol stanovil kvótu na maximální počet cestujících

  • 17.06.2022 13:00

Chaos a dlouhé fronty vyřešilo amsterdamské letiště Schiphol vskutku originálním způsobem. Letiště stanovuje maximální počet cestujících odbavených za den. Strop v červenci je 67 500 cestujících denně a v srpnu72 500. Vyrovnat se s převisem poptávky zavedením přídělového systému může vyvolat nepříjemné vzpomínky na minulost.

Trefně to hodnotí KLM. Bezprostředně po čtvrtečním oznámení letiště společnost ujistila, že bude od letiště Schiphol vyžadovat finanční kompenzace. Aerolinka konstatuje, že „není myslitelné obviňovat zákazníky, že jsou odpovědni za strukturální potíže letiště”.

Generální ředitel CEO, Dick Benschop sdělil novinářům, že opatření postihne období od 7. července do 28. srpna. Zároveň odmítl, že by se chystal rezignovat ze své pozice. Benschop se hájí, že ostatní letiště, jako jsou Heathrow a Frankfurt, přijímají podobná opatření.

Generální ředitel letiště je ze všech stran tvrdě kritizován, že v době krize na letišti trávil s rodinou dovolenou v Portugalsku a účastnil se Davoského ekonomického fóra. Další námitkou je, že v době, kdy byl týden doma v samoizolaci s covidem, byl viděn na projížďce lodí. To Benschop potvrdil s tím, že se jednalo pouze o „krátký moment“.

Kritici uvádí, že management Schipholu se věnuje více „zeleným plánům“ a udržitelnosti letecké dopravy než řešení každodenních provozních problémů. Nizozemská vláda, většinový vlastník letiště, se zatím intenzivně věnovala zejména plánům na ztrojnásobení odletových tax pro cestující od roku 2023.

Již počátkem května kritizovala letiště Schiphol organizace IATA, která situaci označila za „skandální“.

Letiště odůvodňuje kapacitní problémy obtížným náborem pracovníků, a to zejména pro bezpečnostní kontrolu. Ta se ukazuje být úzkým hrdlem. Schiphol se hájí, že pokud by neintervenovalo zavedením kvót, tvořily by se nezvládnutelné fronty.

Organizace ANCL koordinující sloty na letišti Schiphol nyní bude jednat s leteckými společnostmi a letištěm přidělenou kvótu distribuovat. Není známo, na jakém principu. ANCL zatím obdržela od Schipholu maximální počty cestujících na období od 7. července do 31. července. Během dvou týdnů dostane ANCL příděl platný na období od 31. července.

Kvóta omezí počet cestujících denně v průměru o 13 500 cestujících. Omezení na první pohled nijak dramatické znamená, že jen v období od 7. do 31. července postihne omezení až 338 tisíc cestujících. Cestujícím, kteří již mají rezervace a jejich lety budou zrušeny, bude nabídnuta změna letenky na jiný termín.

Problém nastane, pokud cestující na změnu nepřistoupí. V takovém případě takřka jistě přijde o své peníze. Pokud totiž letecké společnosti oznámí zrušení letu (nebo jeho podstatné zpoždění) s dostatečným předstihem, vyhnou se povinnosti kompenzovat cestujícího podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. Ostatně vzhledem k mimořádné povaze situace by zřejmě aerolinky byly v tomto případě tak jako tak zproštěny povinnosti cestující kompenzovat.

Chaos na letištích (Schiphol zdaleka není jediné letiště s těmito problémy) se stává vážným problémem nejenom cestujících, ale i leteckých společnosti, které potřebují pro své zotavení úspěšnou letní sezónu. Zpoždění a rušení letů znamená dodatečné náklady.

Většinovým vlastníkem Royal Schiphol Group je Nizozemí s podílem 69,77 %. Další významný podíl má Amsterdam (20,03 %). Skupina ADP (Aéroports de Paris) provozující řadu pařížských letišť drží 8 %.

Vyřešit kapacitní problémy některých letišť se během hlavní sezóny nepodaří. To si začínají uvědomovat akciové trhy. Jen ve čtvrtek klesly akcie Air France – KLM a Ryanairu o 6,7 %, Wizz Airu o 5,48 %, Lufthansy o 4,11 % a easyJetu o 2,8 %. (Foto: nltimes.nl, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Jirka - nepřihlášený host (...49.248...)
20.06.2022 23:55
Oprava

"Problém nastane, pokud cestující na změnu nepřistoupí. V takovém případě takřka jistě přijde o své peníze. " - To je pěkný nesmysl! Pokud letecká společnost oznámí změnu s dostatečným předstihem, nemusí vyplácet kompenzace, to ano, ale cenu letenky musí vrátit vždy do posledního centu, tj. cestující o své peníze nepřijde.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace