Sri Lanka zadržela Airbus Aeroflotu. Aeroflot ruší letecké spojení.

  • 06.06.2022 08:00

Aktualizace z 9.6. níže

Na základě rozhodnutí soudu zadržela Sri Lanka na letišti Bandaranaike International Airport (BIA) dne 2. června Airbus A330-300 Aeroflotu. Soud tak rozhodl na základě žádosti vlastníka letadla, kterým je společnost Celestian Aviation z Irska. Zadržený Airbus má imatrikulaci RA-73702 (původně VQ-BMY). Soud bude v této věci rozhodovat 8. června, přičemž je možné, že letoun uvolní a povolí jeho návrat do Ruska.

Problém je v tom, že podle zákona by sice měl být letoun zadržen, ale regulátor Sri Lanky zaslal 7. března ruskému regulátorovi dopis, který poskytuje garanci nedotknutelnosti letadel. Ten výslovně uvádí, že úřady Sri Lanky letadla nebudou ani konfiskovat ani zadržovat. Sri Lanka vystavila tuto garanci, aby si zajistila ruské turisty.

Rusko v této věci již podalo u vlády Sri Lanky ostrý protest. (foto: gulf news, planes.cz)

Aktualizace z 9.6. 

Letoun Airbus A330-300 (RA-73702) Aeroflotu, který byl na základě předběžného rozhodnutí soudu zadržen na letišti Bandaranaike International Airport (CMB) v Kolombu se může vrátit do Ruska. Rozhodl tak Nejvyšší komerční soud Sri Lanky. Nevyhověl tak žádosti leasingové společnosti Celestial Aviation Trading Ltd. letoun zadržet a vrátit leasingové společnosti. Původně se rozhodnutí očekávalo až 8. června. Letoun přeletěl 6. června do Moskvy.

Sri Lanka dne 7. března garantovala Rusku nedotknutelnost letadel. Zadržení letadla a jeho případné předání majiteli by porušilo tuto garanci. Sri Lanka si ve své stávající hospodářské situaci nemůže dovolit přijít o ruské turisty.

Ruská diplomacie rovněž argumentovala, že sankce proti ruským dopravcům jsou nezákonné, neboť nejsou schváleny OSN a dále, že komerční kontrakty s leasingovými společnostmi v podstatě neumožnují jejich jednostranné vypovězení.

Tento případ ukazuje, nakolik svízelná je situace západních leasingových společností, kterým Rusko zadržuje letadla v hodnotě 10 až 12 miliard dolarů. Pojišťovny se přirozeně brání nárokům na miliardová pojistná plnění s tím, že letadla nebyla ani zničena a formálně ani ukradena. Problematická je i náhrada ušlého zisku, neboť ruské letecké společnosti nadále platí leasingové poplatky. Převodu peněz leasingovým společnostem však bráni západní sankce.

Očekává se, že spor leasingových společností s pojišťovnami se může táhnout řadu let, přičemž výsledek je nejistý.

Naopak nepochybné je, že pojišťovny zvýší leasingovým společnostem pojistné, neboť jde o další a dříve nepředvídané komerční riziko. Leasingové společnosti zvýšené náklady přenesou na aerolinky.

Ruský ministr dopravy (a bývalý generální ředitel Aeroflotu) minulý týden uvedl, že zálohy a jiné finanční instrumenty zajišťují leasingovým společnostem úhrady za letadla v Rusku na dobu několika měsíců.

Zároveň se zdá, že probíhají jednání Ruska s leasingovými společnostmi s cílem najít oboustranně přijatelné řešení. (Foto: avia.ru, planes.cz)

 


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Pavel - nepřihlášený host (...177.73...)
06.06.2022 22:44
Vláďa

Do Irska?

Vláďa - nepřihlášený host (...5.70...)
06.06.2022 17:32
Už letí domů

Na Flightradar24 právě teď už konečně letí domů ;)

olsei - nepřihlášený host (...129.180...)
06.06.2022 11:44

Ano, Rusko je jedna velká vojenská základna

karel3 - nepřihlášený host (...123.199...)
06.06.2022 11:14
Vojenska zakladna.

Je pravdou ze je tam velka vojenska zakladna?

Peter Pšenica (...168.131...)
06.06.2022 08:40

Keby to nebolo smutné a nedoliehalo na celý svet, tak by to bolo smiešne, že "ostrý protest" proti nesplneniu prísľubu podáva krajina, ktorej minister zahraničných vecí Sergej Lavrov deň-dva pred inváziou na Ukrajinu tvrdil, že Ukrajinu nenapadnú a na druhý deň začali ničiť všetko čo im prišlo pod ruku...

Celkem 5 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace