Bolestivá rána pro Boeing. Qantas pořídí až 134 jednouličkových Airbusů

  • 17.12.2021 13:00

Až do pátku se zdálo, že Boeing je favoritem výběrového řízení Qantasu na jednouličková letadla. Rozhodnutí aerolinky pořídit místo 737 MAX kombinaci až 134 letadel Airbus A321neo, A321XLR a A220 je pro Boeing studenou sprchou. Výběrové řízení je součástí modernizačního projektu Winton (pojmenován podle města, kde Qantas vznikl před 101 lety).

Qantas dne 16. prosince 2021 informoval (https://www.qantasnewsroom.com.au/media-releases/qantas-selects-airbus-as-preferred-aircraft-for-domestic-fleet-renewal/), že podepíše objednávku na 20 letadel A321XLR a 20 letadel A220-300 s opcí na dalších až 94 letadel. Objednávku finalizuje do konce června 2022. Letadla převezme Qantas v období deseti let, dodávky budou zahájeny v hospodářském roce 2024. Dodavatelem motorů GTF™ bude Pratt & Whitney. Pokud Qantas objedná letadla včetně opcí, bude se jednat o největší zakázku v historii australského civilního letectví.  

Porážka je těžkou ranou pro Boeing, neboť Airbusy A321neo ve flotile Qantasu postupně nahradí 75 Boeingů 737 a A220 nahradí Boeingy 717-200. Silná stávající pozice přitom dělala z Boeingu favorita. Očekávání Boeingu minulý týden dále posílil šéf Qantasu Alan Joyce na konferenci CAPA výrokem, že “Qantas má dnes Boeingy 737, a proto dává smysl s Boeingy zůstat.”

Qantas ve svém jednouličkovém parku Airbusy sice nemá, zato má 15-tiletou zkušenost s jejich provozem řady A320 u Jetstaru (člen skupiny Qantas). Jetstar má objednávku na více jak stovku Airbusů řady A320neo, a to včetně deseti A321XLR.

Objednávky Qantas a Jetstar budou sloučeny a obě společnosti tak budou mít možnost čerpat z až 299 objednaných letadel (včetně opcí a konverzí), a to podle svých aktuálních potřeb. 

Překvapivý výsledek výběrového řízení dokládá, že A321neo je dnes svatým grálem Airbusu. Airbus má v jednouličkovém segmentu unikátní portfolio od A220 po A321XLR. Boeing přitom nemá ani na jedné straně jednouličkového portfolia nic, čím by mohl konkurovat.   

Podobně Boeing ztratil i v soutěži Qantasu na letadla pro ultradálkové non stop lety programu Sunrise, kde Airbus nabídl A350ULR, zatímco Boeing nemohl nabídnout než 777-9 plus finanční kompenzaci. Ta měla nahradit Qantasu provozní ztráty, neboť kvůli požadovanému doletu by 777-9 nemohl létat v dostatečně efektivním obsazení. Qantas v této situaci nemohl než upřednostnit Airbus.  

Výběrového řízení se kromě Airbusu a Boeingu účastnil i Embraer s nabídkou E190/195-E2.  

Efektní video věnované rozhodnutí Qantasu je ke zhlédnutí zde https://www.dropbox.com/sh/n37eicxuojjjigp/AADHA2Dfr-2kTpIIkKsFdmW7a?dl=0. (Foto: Airbus, Qantas, planes.cz, video: Qantas)


Fotografie k článku



Komentáře



Ivan - nepřihlášený host (...49.32...)
17.12.2021 15:42
nástup Airbusu

... navážu na Radka, navíc Boeing teď také troch překvapivě ztratil i KLM. Předpokládám, že aby je přitáhli tak dali slušnou cenu. Sice je dajně Airbus vyprodán na roky dopředu, na druhou stranu spousta aerolinek přejímky nových letadel odložilo, tak se zřejmě uvolnilo místo a harmonogramm dodávek bude upraven. Dále skončil A380 a výrobní linky zaujme A320family.
Boeing to ustojí, ale bude se muset hoodně redukovat, než přijde s nějakým novým letadlem, kterým by mohl získat konkurnční výhodu.

Radek - nepřihlášený host (...192.86...)
17.12.2021 13:41
Boeing a Airbus

Airbus vyhrál, protože Boeing nemá co nabídnout. Nemá nic srovnatelného s A321 ani s A220, to je celé. NMA odmítl, s Embraerem se nedohodl, B787 je v pr. až po uši (v problémech) a u B777X pořád není jasné, jak vůbec dopadne.

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace