FAA omezuje použití některých palubních radiových zařízení kvůli riziku rušení ze sítí 5G

  • 09.12.2021 13:00

Vzhledem k riziku interference některých palubních radiových zařízení letadel s mobilními sítěmi 5G vydal americký regulátor FAA dne 7. prosince 2021 zákaz či omezení některá zařízení používat. Jedná se zejména o radiovýškoměry. Platný standard (Technical Standard Order) FAA pro radiovýškoměry TSO-C87A problematiku interference z pásem 5G neřeší.

V USA postihne omezení 6 834 letadel, a to od malých, až po velká dopravní letadla. Podobné opatření vydal úřad FAA i pro vrtulníky, kde se omezení týká zařízení pro automatické přistání a automatické visení.  

Dne 5.ledna 2022 budou do provozu v USA uvedeny sítě 5G v pásmu 3700-3800 MHz (perspektivně až 3980 MHz) na 46 trzích a regulátor se obává, že může dojít k rušení pásem 4200-4400 MHz využívaných radiovýškoměry. Zahájení provozu mobilních operátorů v těchto pásmech bylo proto odloženo z původně plánovaného 5. prosince l.r. na 5. leden 2022, a to právě s ohledem na nutnost zajistit bezpečnost letecké dopravy.

FAA nařizuje provozovatelům upravit provozní manuály a omezit či zakázat některé operace v situaci, kdy se projeví interference se signály sítí 5G v pásmu C. Případný zákaz se týká zejména přístrojového přiblížení a systémů automatického přistání.

Oblasti s výskytem interferencí s 5G budou uvedeny v NOTAMech. Odborníci upozorňují i na riziko rušení palubních zařízení mobilními přístroji cestujících.

Rizikem interferencí se od roku 2020 intenzivně věnují FAA, telekomunikační regulátor FCC (Federal Communications Commission), Pentagon, výrobci letadel, palubních zařízení a letecké společnosti s cílem nalézt bezpečnou koexistenci systémů 5G s radiovými zařízeními používanými v letectví.   

FAA uvádí, že v některých zemích již k souběhu se sítěmi 5G v pásmech 3300-4200 MHz dochází a zatím není dokumentován žádný případ nebezpečné interference s radiovým vybavením letadel.

Zájmová skupina 5G Americas je přesvědčena, že přístup regulátora FAA je přehnaně opatrnický, pokud jde o skutečná rizika. (Obr.: Boeing, FL360 aero)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace