Heathrow zdražuje. Frankfurt Hahn krachuje.

  • 22.10.2021 08:00

Heathrow žádá o zvýšení poplatků na dvojnásobek

Letiště Londýn Heathrow požádalo regulátora o schválení zvýšení letištních poplatků až o 93 %, což regulátor odmítl a výši požadovaného zvýšení zastropoval. Rozhodnutí regulátora CAA bude nyní podrobeno konzultacím, které budou ukončeny v polovině prosince. Finální rozhodnutí o výši poplatků bude přijato v lednu. V důsledku pandemie hospodařilo letiště Heathrow s roční ztrátou 2,9 miliardy liber.

Podle zpravodajství BBC (https://www.bbc.com/news/business-58964793) účtuje Heathrow za cestujícího 22 liber, přičemž tento poplatek obvykle vstupuje do ceny letenky. Letiště požadovalo od ledna zvýšení poplatku na 43 liber. Regulátor zvýšení zastropoval na max. 34,4 libry, a to na období pěti let, přičemž příští rok stanovil přechodný strop 30 liber. Rozhodnutí regulátora povolit zvýšení poplatků o 56 % je chápáno jako kompromisní.

Požadavek letiště vyvolal rozhořčenou reakci hlavních zákazníků letiště, kteří se nepochybně proti návrhu odvolají u antimonopolního úřadu (Competition and Markets Authority). CEO společnosti Virgin Atlantic Shai Weiss považuje tak razantní zvýšení poplatků za zneužití monopolního postaveni. Kritizuje, že růst zadlužení letiště během pandemie nebránil akcionářům rozdělit si miliardy liber v dividendách.  

CEO skupiny IAG Luis Gallego připomíná, že Heathrow je již nyní nejdražším hubem na světě a požadovaný nárůst poplatků je disproporční k ostatním evropským hubům. Poplatky, které letiště účtuje, musí být konkurenceschopné.

Tim Alderslade, šéf organizace Airlines UK, uvedl: „Potřebujeme silného regulátora, který by zabránil do očí bijícímu odírání. Jak může být v zájmu cestujícího zvýšení poplatků o 50 %?“

Mluvčí letiště odůvodnil, že předložený návrh vychází z potřeby zajistit cestujícím kvalitní služby, bezpečný a spolehlivý provoz a Británii konkurenceschopný hub. Připomíná, že Heathrow je cestujícími hodnoceno jako jedno z nejlepších letišť. Požadavek na zvýšení poplatků je proto legitimní.

Letiště Hahn vyhlásilo bankrot

Letiště Hahn (HHN/EDFH), které je i přes svou vzdálenost od Frankfurtu eufemisticky označováno jako Frankfurt-Hahn, vyhlásilo bankrot. Insolvenční soud v Bad Kreuznach určil jako správce konkurzní podstaty právní firmu Brinkmann & Partner.

Letiště, které původně využívala americká armáda, bylo pro civilní provoz otevřeno v roce 1993 a sloužilo zejména jako báze Ryanairu. V roce 2017 získala 82,5% podíl čínská skupina HNA. Zbývajících 17,5 % drží spolková země Hesensko.  Letiště zaměstnává 2000 pracovníků.

Skupina HNA Group vyhlásila bankrot počátkem letošního roku. HNA Group v letech 2015 až 2017 kupovala podíly v různých společnostech za celkem 40 miliard dolarů, mezi nimi podíly v hotelové síti Hilton, bance Deutche Bank, provozovateli letišť Swissport, a také letišti Frankfurt-Hahn. Součástí skupiny HNA se postupně stalo 14 leteckých společností. Tyto nezřízené akvizice ve svých důsledcích vedly ke kolapsu impéria HNA.  

Letiště Hahn postupně ztrácelo cestující, přičemž odliv se zrychlil s přesunem Ryanairu na hlavní letiště ve Frankfurtu. Letiště Hahn je z centra Frankfurtu vzdáleno asi 120 km. Označení Frankfurt-Hahn má tedy asi stejnou logiku, jako letiště Pardubice označit Praha–Pardubice.

Úbytek cestujících byl kompenzován nárůstem nákladního provozu (viz graf společnosti Cirium). Před nástupem pandemie v roce 2019 obsloužilo letiště 1,5 milionu cestujících. V roce 2020 poklesl počet odbavených cestujících o 70 %. (Foto: aviation.direct, Remo news, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace