Bitva o Itálii: nízkonákladoví dopravci si rozebírají italský trh

  • 11.10.2021 08:00

Čtveřice nízkonákladových dopravců si postupně rozebírá italský trh. Nejnověji posilují svou přítomnost na italském trhu Ryanair a Wizz Air. Oba rivalové ohlásili otevření nové báze na letišti Marka Pola v Benátkách, a to shodou okolností ve stejný den. Dohromady nabídnou z Benátek 34 nových linek, mezi nimi je i linka Wizz Airu do Prahy, která zahajuje 1. dubna. Ryanair bude mít na italském trhu již osmnáct bází, Wizz Air sedm.

Ryanair do své benátské expanze zapojuje tři nové Boeingy 737-8200, Wizz Air bude v Benátkách bázovat dva Airbusy A321neo. Obě společnosti prozatím létaly z/na letiště Treviso, které je od Benátek asi 40 km jízdy. Ryanair ohlásil z Benátek 18 nových linek, Wizz Air 16. Z toho na třech linkách (Cagliari, Catania a Neapol) si budou přímo konkurovat.

Za pozornost stojí zejména rychlý růst Wizz Airu, který otevřel první italskou bázi teprve v roce 2019. Proti roku 2019 zvýšil Wizz Air své kapacity na italském trhu na více než dvojnásobek a je tak nejrychleji rostoucím leteckým dopravcem na italském trhu. V době krize Wizz Air poněkud upravil svou síťovou strategii a více se soustředil na růst v zemích západní Evropy než na rozvoj „domácích“ trhů střední a východní Evropy. Itálie je toho příkladem.

Souboj Ryanairu a Wizz Airu však poněkud nespravedlivě maskuje mimořádně pozoruhodný vývoj dalších dvou hlavních nízkonákladových hráčů italské scény.

Pozoruhodná je zejména Volotea. Ta se s nástupem krize v loňském roce velmi rychle přeorientovala na vnitrostátní provoz a na italský vnitrostátní trh. Tímto tahem chytře unikla problémům s restrikcemi v mezinárodním cestování a v krizovém roce 2020 zaplnila svá letadla na neuvěřitelných 91 %. Vnitrostátní linky vloni tvořily 86 % sítě společnosti. Počet letů Volotea v roce 2020 poklesl proti roku 2019 o 49 %, což je lepší výsledek než průměrný evropský pokles o 56 %.

Počátkem roku 2021 se jako poslední dopravce v Evropě Volotea zbavila starých Boeingů 717 a přešla plně na park tvořený letouny řady A320. V dubnu šéf společnosti naznačil, že Volotea má zájem o Airbusy A220. To by bylo opět něco nového, neboť zatím společnost důsledně provozovala pouze starší letouny z druhé ruky. Nyní se zdá, že perspektivní park Volotea budou tvořit Airbusy A321neo a A220.

Tradičním hráčem na italském trhu je easyJet. V tomto případě je pozoruhodná zejména pasivita easyJetu, která kontrastuje s agilitou konkurentů. easyJet se sice může vymluvit na cestovní restrikce v Británii, ale příklad Volotey (a dalších) ukazuje, že aerolinky se mohou a musí novým podmínkám přizpůsobovat. Výkon easyJetu je jednoznačně zklamáním.   

Čísla ostatně mluví sama za sebe. Podle OAG v letošním roce své kapacity proti roku 2019 zdvojnásobil Wizz Air, Volotea je na úrovni 78 % kapacit roku 2019, Ryanair 72 % a easyJet s výrazným odstupem na úrovni 40 % kapacit roku 2019.

Rostoucí přítomnost silných nízkonákladových dopravců vytváří obtížnou situaci pro nástup domácí ITA, která zahajuje komerční provoz 15. října. (Foto: One Works, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



karelmag (...43.142...)
11.10.2021 09:02
domaci hriste

Petrp: budme realiste. O provozu v Praze se preci uz davno nerozhoduje v Praze. Rust Prahy je dan uvolnenim restrikci dalsich zemi.
Tady se mluvi hned o 34 linkach a jen z Benatek. Tak kde je Praha si kazdy domysli sam.

petrp (...250.30...)
11.10.2021 08:23

Hm....a kdy bude, prosím, nějaký článek o domácím hřišti?

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace