Wizz Air vyjednává nákup více než stovky Airbusů, objednávky dalších společností u obou hlavních výrobců se blíží

  • 17.09.2021 08:00

Podle informací zpravodajství Reuters projednává Wizz Air objednávku přinejmenším stovky jednouličkových letadel Airbus.

Wizz Air již objednal u Airbusu celkem 388 letadel. Předpokládá se, že těžištěm nabídky budou zejména letadla A321neo, které umožní Wizz Airu zvýšit nabízené kapacity. Wizz Air předpokládá, že s koncem pandemie bude výrazně zvyšovat svůj tržní podíl.

Poslední velkou objednávku letadel pro Wizz Air podepsaly Indigo Partners koncem prosince 2017, a to na 430 letadel řady A320neo. Z nich pro Wizz Air bylo určeno 72 letadel A320neo a 74 letadel A321neo. V červnu 2019 Wizz Air oznámil, že v rámci objednávky Indigo Partners podepsal memorandum a Airbusem, které dvacet opci konvertuje na typ A321XLR. Dodávky letadel z objednávky Indigo Partners budou dokončeny v roce 2026.

Konkurenční Ryanair v prosinci konvertoval opci na 75 letadel Boeing 737-8200 na pevné objednávky a celkem má objednáno 210 těchto letadel. V minulých dnech Ryanair ohlásil, že jednání s Boeingem o objednávce až 250 letadel 737 MAX 10 skončilo nezdarem.

Druhý největší nízkonákladový dopravce easyJet minulý týden oznámil, že odmítl nabídku na převzetí od neidentifikovaného zájemce. Soudí se, že jím byl právě Wizz Air.

Airbus a Boeing v těchto nyní soutěží na evropském trhu o několik významných zakázek. Jde o nabídky pro Italia Transporto Aereo S.p.A. (ITA), KLM a LOT.

ITA jakožto nová společnost může rozhodnout jakkoliv, je těžké dělat jakékoliv predikce.

LOT vyjednává objednávku jednouličkových letadel. Boeing má vysoké šance, neboť LOT je tradičním a loajálním zákazníkem Boeingu a letadla 737 MAX již provozuje. Airbusu dává určitou šanci nespokojenost LOTu s kompenzací za uzemnění a opoždění dodávek letadel 737 MAX a chronické problémy Dreamlinerů. Plusem Airbusu je široké portfolio zahrnující letadla A220. Proklamovaným cílem LOTu je totiž modernizace a sjednocení leteckého parku k roku 2030. V danou chvíli používá LOT letadla Boeing, Embraer a De Havilland Canada.

Očekává se rozhodnutí KLM o nástupci 737NG. KLM převzala vůbec poslední vyrobený exemplář 737-800 v prosinci 2019 a rozhodnutí o nástupnickém typu nemůže dlouho odkládat. Šance Airbusu jsou mizivé. Generální ředitel Elbers se již v minulosti přihlásil k myšlence provozovat v rámci KLM flotilu sestávající výlučně z letadel Boeing. Airbus proto účast ve výběrovém řízení považuje za formální.

Lze očekávat, že všechna zmíněná jednání (ITA, KLM, LOT a Wizz Air) budou dokončena ještě letos. (Foto: Airbus, planes.cz, graf: Bloomberg)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace