Air Astana žaluje Embraer kvůli systémovým nedostatkům typu E-190 E2

  • 06.07.2021 08:30

Embraery E-Jet E2 požívají image velmi úspěšných, úsporných a spolehlivých letadel. To si zjevně nemyslí Air Astana, která kvůli opakovaným a systémovým problémům svých letadel E190-E2 výrobce žaluje. Air Astana podala 2. července na výrobce žalobu, neboť podle jejího názoru Embraer neřeší vážné připomínky, které společnost vůči letadlu vznáší. Hlavní připomínky jsou následující:

  • špatně navržené a špatně integrované hlavní komponenty a systémy letadla, což vede k nepřiměřenému výskytu chybovosti a následných nouzových stavů za letu
  • výrobce nerozumí problémům špatné spolupráce hlavních systémů, která vede k nouzovým situacím
  • výrobce není schopen dokumentovat kroky, které musí posádka vykonat v případě výše uvedených poruch, což vystavuje cestující a posádky riziku zranění nebo smrti
  • výrobce neobjasnil a nedokumentoval klíčové rozdíly mezi starou a novu generací letadel, a tak nebezpečným způsobem minimalizoval nároky na přeškolení posádek na novou generaci
  • odmítl nebo neodůvodněně odkládá vyřešit nebezpečně neadekvátní konstrukci letadla a dokumentovat svá rozhodnutí.

Air Astana převzala první letoun tohoto typu v prosinci 2018. Různé problémy s letadly se táhnou od června 2019. První zveřejněný incident nastal v červnu 2019, kdy během letu ohlásil systém poruchu odmrazování. Když se posádka snažila problém odstranit, vyvolalo to pokles tlakování kabiny. Během nouzového sestupu do nižší hladiny dostala posádka další výstrahu, tentokráte o zvýšeném tlaku v kabině. Embraer vydal opravu softwaru.

Další publikovaný problém nastal v září 2020, když systém během letu ohlásil kouř v elektronickém bloku. Posádka podle relevantních check listů postupně vypínala jednotlivé elektrické systémy, což vedlo k vysunutí náporové turbíny nouzového generátoru a automatickému vyřazení řady elektrických a elektronických systémů. V důsledku toho posádka přistávala na záložním letišti bez povětrnostního radaru, detekce střihu větru, automatického omezení úhlu náběhu, automatického plynu a nemohla ani přečerpat palivo z centrální nádrže. Embraer přiznal, že detektor kouře vyslal falešný poplach. Čidlo údajně nerozpoznalo kouř od prachu.

Další incident je z listopadu, když systém během letu indikoval vysokou teplotu hydraulické kapaliny ve 3. systému. Následně hlásil nízký tlak. Posádka postupovala podle check listů a do přistání zpracovala celkem 11 různých chybových hlášení.

Air Astana dokumentuje rovněž opakované případy náhlé a samovolné změny úhlu náběhu, které vedly k prudké změně výšky letu.

Dopravce proto všech pět letadel v prosinci uzemnil a od té doby zůstávají na zemi. V květnu byla ustavena v Kazachstánu vládní vyšetřovací komise, která se incidenty E-Jet E2 firmy Air Astana zabývá. Kromě odstranění zmíněných nedostatků očekává Air Astana kompenzaci ztrát a nákladů spojených s uzemněním letadel.

V reakci na žalobu Embraer uvedl, že se bude rozhodně bránit obviněním a nárok na kompenzaci odmítá, neboť Air Astana uzemnila letadla o své vůli. Podle výrobce incidenty letadla nepředstavovala riziko a letadla byla schopná přistát bezpečně.

Air Astana je renomovaný dopravce a tradiční zákazník Embraeru v regionu, který je pro výrobce velmi perspektivní. Je proto pravděpodobné, že obě strany dosáhnou dohody o mimosoudním vyrovnání. (Foto: inform.kz, industry-update.com)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace