Obří transakce United je součástí nové strategické orientace

  • 04.07.2021 09:00

V úterý oznámená transakce, ve které si společnost United objednala 270 letadel, je svým rozsahem bezesporu pozoruhodná, to by však nemělo maskovat ještě více pozoruhodné momenty, které ji doprovázejí.

United v poslední době postupně uplatnily objednávky na celkem 500 nových jednouličkových letadel, z nichž je zatím dodáno 31 Boeingů 737 MAX. Všechna letadla nebo přinejmenším drtivá většina z těchto objednávek bude dodána do roku 2026.

Nová strategie United

Transakci se dostalo velké a zasloužené publicity, není však neočekávaná. Z americké velké čtyřky má United nejstarší letecký park, v průměrném stáří 16,3 roku (podle planespotters.net). Pro srovnání, American Airlines má průměrné stáří letadel 11,4 roku, Southwest 12,4 roku a Delta 14 let. Všechny zmíněné společnosti přitom krize popohnala k zásadní modernizaci leteckého parku a již uplatnily významné objednávky. United se svým nejstarším parkem je poslední, která k modernizaci parku přistoupila. Transakce by nebyla takovou senzací, pokud by nepředznačila významnou změnu strategie.

Zatímco ostatní společnosti velké čtyřky svůj park „pouze“ modernizují, objednávka United je více strategická, neboť souvisí se zásadní transformací společnosti. Společnost se novou objednávkou (a retrofitem stávající flotily) výrazněji než kterákoliv jiná z velké čtyřky zaměřuje na kvalitu cestovního zážitku, a to pro všechny skupiny cestujících. Přitom zcela zvláštní pozornosti se těší segment obchodních zákazníků, kterému k polovině dekády nabídnou United o 75 % více prémiových sedaček než před krizí. United usilují stát se jasnou první volbou pro lukrativní obchodní segment.

Většina analytiků i zkušenosti z minulých krizí přesvědčivě dokládají, že krize vedou k demokratizaci létání – tj. odlivu od vyšších tříd k nižším. A samozřejmě posílení nízkonákladového segmentu. United tak jdou proti tomuto obecnému názoru, historické zkušenosti i soudobým trendům. V byznysu se však často ukazuje, že jít proti proudu může přinést mimořádnou odměnu. Nelze ani vyloučit, že razantní tah United povede ke změně celého trhu. A zatímco tradiční společnosti postupně přibližují svůj produkt nabídce nízkonákladových společností, United jdou přesně opačným směrem a svou diferenciaci vůči nízkonákladovým společnostem posilují.

Podobně zajímavý vývoj ukazují JetBlue, které rovněž sází na kvalitu své nabídky a jako nízkonákladová společnost míří na tradiční zákazníky tradičních aerolinek.

Ústup od menších regionálních linek a menších letadel

To jsou body, kde United silně přidává. Na druhou stranu redukují flotilu regionálních letadel s kapacitou pro 50 cestujících o 200 letadel, tj. o dvě třetiny. Zcela rezignují na trh spojů pro přibližně 100 cestujících. To jen dále podtrhuje, že United chce posílit na hlavních linkách a vyhrát zákazníky hlavních linek nabízeným komfortem a nabídkou lepších spojení. Společnost se rozumně rozhodla, že není možné bojovat a vyhrát na všech frontách a zaměřila se tam, kde to United dává největší komerční smysl.

Nezanedbatelným efektem zaměření na hlavní linky bude větší nabídka spojů, a tedy pohodlnější spojení a kratší přestupy.

Expanze v Newarku

Se zaměřením na hlavní linky souvisí zvýšení přítomnosti na letišti Newark, kde má počet letů United vzrůst od listopadu na více než 400 odletů denně. V Newarku jsou United největším dopravcem a letiště je také hlavním globálním hubem společnosti. Z Newarku budou od konce roku vypravovány všechny lety United v přinejmenším dvoutřídní konfiguraci a z Newarku také postupně zmizí menší regionální letadla pro 50 cestujících. Některé regionální linky tím pádem budou zrušeny, některé začnou obsluhovat letadla 737 MAX 8. Určitým problémem ambiciózních plánů United v Newarku může být rostoucí přítomnost JetBlue, která z nízkonákladového dopravce expanduje vzhůru a usiluje vybojovat větší podíl obchodní klientely.

Tisková konference byla jednoznačně zaměřena na domácí trh. To může znamenat, že United se budou v budoucnu více věnovat vnitrostátnímu provozu a méně mezinárodnímu. United jsou také významným globálním dopravcem. Zcela zjevně si bude společnost více vybírat, kam chce létat. Lze očekávat, že vývoj mezinárodní sítě bude reflektovat zaměření na obchodní zákazníky. Možná to je důvod, proč United zatím nerozhodly o náhradě Boeingů 757-300.

Nová a obnovená letadla přinesou více pohodlí

United na úterní tiskové konferenci na příkladu nového interiéru 737 MAX názorně předvedly, že zaměření na kvalitu není jen marketingové bla bla bla. První letadlo (737 MAX 8) odpovídající novému standardu bude nasazeno do provozu v polovině července, a takto budou vybavena všechna následující letadla. Jak bylo zmíněno, retrofitem na nový standard projdou do poloviny dekády prakticky všechna letadla 737 a A320. Celkem 66 % dostane nový interiér do konce roku 2023 a 99 % do léta 2025.

United vrací na paluby všech letadel individuální zábavní systém, nabídne rychlejší Wi-Fi a lepší nabídku programů, USB s vyšším výkonem budou vybaveny všechny sedačky a letadla dostanou sofistikovanější LED osvětlení. Větší úložný prostor pro kabinová zavazadla dovolí všem cestujícím přepravovat svá kabinová zavazadla v kabině, a společnost se tak vyhne nutnosti odebírat části zákazníků kabinové zavazadlo do nákladového prostoru v situaci, kdy je prostor pro kabinová zavazadla zaplněn. United chvályhodně upustily od plánů zvýšit kapacitu letadel omezením rozteče sedadel, takže i  v nejlevnější turistické třídě bude mít cestující k dispozici min. rozteč 30 palců, tj. stejně jako u 737NG. V první třídy bude rozteč 37 palců a v Economy Plus 34 palců. V letadlech MAX 9 budou mít všichni cestující k dispozici ještě další palec rozteče navíc.

Cílem všech uvedených změn je dosáhnout toho, že cestující upustí od používání agregátorů a koupit nejlevnější nabídku a místo toho půjde rovnou k United. United chtějí na trhu konkurovat kvalitou, nikoliv cenou. Na trhu s komoditou (a sedačka v letadle je komoditou) zůstává cena mimořádně důležitá a u United to nepochybně vědí. Musí tedy zajistit, aby byl cestující ochoten si za pohodlnější cestování něco připlatit.  

Závěr

Sázka United je vysoká a úspěch nové strategie není garantovaný. United zcela jistě své šance na velmi konkurenčním americkém trhu pečlivě vážily. V každém případě je příjemné vidět něco inovativního, a ne pouze namačkat na paluby více cestujících. Takže palec nahoru. Budoucnost ukáže, zda trh tento přístup ocení.  (Foto: United, planes.cz) 

Autor: Michalc


Fotografie k článku



Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
13.07.2021 10:28

Přemýšlím, co je to za marketingové kecy, že "krize vedou k demokratizaci létání – tj. odlivu od vyšších tříd k nižším". Odliv od vyšších tříd k nižším znamená, že se snižují cestovní náklady.
"Demokratizaci létání" jsme zažívali naopak PŘED covidovou KRIZÍ - létání bylo stále levnější a stávalo se tak dostupnějším stále širším vrstvám obyvatel.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace