Soud EU označil státní pomoc společnostem Air France-KLM a TAP za nezákonnou

  • 22.05.2021 08:30

Tribunál EU rozhodl, že Evropská komise (EK) chybovala, když schválila státní pomoc pro společnosti skupiny Air France-KLM a společnost TAP. Podle soudu EK schválením pomoci porušila pravidla, dostatečně neodůvodnila své rozhodnutí a řádně neprověřila požadavky. Rozhodnutí EK proto soud anuloval. Z toho však automaticky nevyplývá, že by společnosti musely podporu vracet. K rozhodnutí soudu se nyní musí vyjádřit EK.

Soud shledal za nezákonné udělení pomoci KLM v objemu 3,4 miliardy eur a 1,2 miliardy eur pro TAP.

V případě skupiny Air France–KLM spočívá problém zejména v tom, že KLM je součástí holdingu Air France-KLM, pro který byla Evropskou komisí schválena státní pomoc, a to dne 4. května 2020. Pomoc byla udělena společnosti Air France. EK však schválila ještě další pomoc (3,4 miliardy eur) pro KLM, aniž by přihlédla k faktu, že se jedná o pobočku holdingové společnosti, které již státní pomoc schválila. EK tudíž schválila dvě paralelní státní pomoci pro jeden holding.

Podle soudu měla EK při schvalování pomoci pro KLM zohlednit, že již schválila podobnou pomoc pro Air France. Udělením další pomoci KLM dopustila EK kumulaci státní pomoci. EK zanedbala povinnost analyzovat existující spojení mezi oběma společnostmi, které jsou součástí jedné ekonomické jednotky. Rozhodnutí EK také nepojednává žádný mechanismus, který by zabránil případnému přesunu pomoci mezi společnostmi prostřednictvím holdingu, což by mohlo zvýhodnit KLM nebo Air France. Soud odmítl vyjádření EK, že pomoc poskytnutá společnosti Air France nemohla přinést KLM žádnou výhodu. Zdůvodnění souhlasu se státní pomocí shledal soud za nedostatečné, a proto rozhodl o schválení anulovat.

Rozhodnutí soudu je právním vítězstvím Ryanairu, který rozhodnutí EK žaloval. Ryanair již v různých případech státní pomoci uplatnil 16 žalob proti rozhodnutí EK. Argumentuje, že udělení masivní pomoci vybraným (vlajkovým) společnostem poškozuje spravedlivou soutěž a zájmy zákazníků. Tím jsou porušovány fundamentální principy fungování jednotného trhu, podporuje se neefektivnost, nehospodárnost a nespravedlivá konkurence.

Jak vloni prohlásil CEO Ryanairu Michael O’Leary, letecké společnosti žádající o státní pomoc se chovají jako „opilý strýček na konci svatby, který obchází stoly a dopíjí zbytky ze skleniček.“ O’Leary je přesvědčen, že pokud soud státní pomoc nezastaví, bude odvětví civilního letectví poškozeno na dlouhá desetiletí. Leteckým společnostem musí být dovoleno soutěžit za férových podmínek.

Ryanair připomíná, že během pandemie dostaly evropské letecké společnosti státní pomoc v objemu přes 30 miliard eur a upozorňuje na následující případy (a objemy pomoci), které napadl u soudu:

·         Air France-KLM        14,4 miliardy eur

·         Lufthansa Group     11 miliard eur

·         Alitalia                      3,5 miliardy eur

·         SAS                                               1,3 miliardy eur

·         TAP                                               1,6 miliardy eur

·         Finnair                         1,2 miliardy eur

·         Norwegian                 0,8 miliardy eur

·         LOT                                               0,65 miliardy eur

·         Condor                        0,6 miliardy eur

·         Air Europa                  0,5 miliardy eur

(Foto: Newsroom KLM, planes.cz) 


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
24.05.2021 11:27

Jistěže dotace jsou zlo. Ale ani Ryanair není žádný výkvět ctnosti - když k vám budeme lítat, chceme "pobídkovou slevu" na přistávacích poplatcích...

Kamaz - nepřihlášený host (...30.64...)
23.05.2021 02:11
Dotace jsou zlo

Ač má O’Leary většinou dosti podivné názory a nápady, v tomto mu nelze než dát za pravdu. Stát si vybere určitou společnost, kterou zadotuje úplně nesmyslnou částkou.
To je jak s dotacemi. Žiju v podhůří Šumavy, ve vesnici máme 4 penziony/hotýlky. Všechno tu je už z dob komunismu, takže potřebuje renovace jako sůl.
První vlastní starší pár, ke kterému jezdí 20 let stále dokola ta samá klientela důchodců, rekonstrukce neřeší. Druhý penzion prošel poměrně nákladnou rekonstrukcí ca 10 let zpátky, majitele znám, doteď nemá úplně vše splaceno a interiér pokojů už by opět potřeboval renovaci. Majitel 3. penzionu řešil dotaci z EU (ROP) a nedosáhl na ní, má příliš velkou kapacitu. Nejvíc vysmátý je poslední, protože s 8 pokoji dosáhl na dotaci z ROP ve výši 70% nákladů, předělal si to na poměrně luxusní wellness ubytování. Ale (asi díky dotacím) drží ceny na úrovni ostatních ubytování v okolí. Kde myslíte, že o víkendu a v sezóně stojí nejvíc aut? ...

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace