Oživení trhu vrací do hry Airbusy A380

  • 16.04.2021 13:00

V roce 2019 vykonala letadla A380 na 119 tisíc pravidelných letů. Vloni s nástupem pandemie se zdálo, že A380 jsou na vymření. Některé společnosti relativně nová letadla definitivně vyřadily a situace se nevyvíjela pro A380 dobře, ostatně stejně jako pro jiná čtyřmotorová letadla (pro přepravu cestujících). S nadcházejícím oživením se však nyní obraz mění a A380 zjevně na vymření není, byť situace není jednoznačná. Letadlu pomáhají také stále ještě relativně nízké ceny paliva.

Minulý týden se šéf Emirates, které jsou se 117 exempláři jejich zdaleka největším provozovatelem, vyslovil jednoznačně pro další provoz Airbusů A380. Věří, že do konce roku bude celá flotila těchto výjimečných letadel ve vzduchu a ve vzduchu zůstanou do poloviny příští dekády. Společnost Qatar Airways se naopak vyjádřila, že v lepším případě vyřadí polovinu, v horším všech 10 letadel A380. Budoucností Qataru je Airbus A350-1000 a perspektivně Boeing 777-9. Etihad oznámily, že zatím neví, zda se jejich superjumba do provozu vrátí.

K diskusi o budoucnosti A380 se ve středu připojil šéf British Airways Sean Doyle. Potvrdil, že British Airways (BA) plánují vrátit všechny A380 do provozu. Prohlásil, že fungují pro BA velmi dobře, a to zejména pro letiště s velmi omezeným počtem slotů. V Evropě přitom není lepší příklad než Heathrow. BA provozuje A380 v konfiguraci pro 469 cestujících, zatímco Boeing 777 přepraví pouze 299 cestujících. Kapacita Boeingu 747 byla 345 cestujících, tato letadla však BA vloni vyřadily. Rozdíl v efektivitě využití slotu je tedy výrazný. V roce 2016 bylo 10 % cestujících na Heathrow obslouženo právě letadly A380. Většina mimoevropských provozovatelů A380 posílala svá superjumba právě na Heathrow (přibližně 10 společností.)

CEO společnosti Qantas Alan Joyce tento týden sdělil, že předpokládá návrat všech letadel A380 do flotily. Nejasné je časování, které diktuje koronavirus a protipandemická opatření vlád. V případě potřeby slibuje Qantas aktivovat letadla v horizontu 3 až 6 měsíců, takže dostatečně flexibilně. Prozatím si vystačí s Dreamlinery.

Singapore Airlines vrátí letadla na linky v červenci. Společnost v letošním roce modernizuje interiér letadel A380, což naznačuje, že všech 12 strojů bude zachováno. V listopadu přitom SIA předpokládala modernizovat nanejvýš čtyři letadla.

All Nippon Airways (ANA) vrátí trojici A380 na linku z Tokia na Honolulu v červenci. Jiné linky ANA tímto letadlem neobsluhuje. Letadla létají v „husté“ konfiguraci pro 520 cestujících.

Korejská Asiana plánuje návrat A380 od 31. října, a to na lince do Frankfurtu a Los Angeles. Korean Air reaktivovala své A380 již v říjnu 2020.

Naopak mimořádně nejistá je budoucnost A380 u China Southern. Vyřazení pěti letadel se zdá velmi pravděpodobné a souvisí s obtížnou finanční situací dopravce.

V rámci restrukturalizace vyřadí svých šest letadel A380 Thai Airways.

Malaysia Airlines vloni konvertovaly A380 pro přepravu zdravotnického materiálu. Nyní je všech šest letadel označeno jako zaparkovaná.

Lufthansa sice s návratem A380 nepočítá, letadla však zatím nevyřadila a je možné, že své rozhodnutí ještě změní. Air France se A380 vloni zbavila úplně, stejně jako Hi Fly, která svůj jediný A380 vrátila leasingové společnosti s vypršením leasingové smlouvy. (Foto: Business Traveller, planes.cz)  


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Gajda - nepřihlášený host (...180.150...)
16.04.2021 23:41

A přitom, kdyby to někdo koupil jako použitý a jen to proměnil na full economy v době, kdy se zase bude normálně lítat mezi USA a Evropou, tak by s tím mohl udělat terno. Cena letadla hodně nízká a ve full economy uspořádání by i ta spotřeba na sedačku vyšla naprosto v pohodě.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace