Trh nákladních letadel čekají změny. Airbus se pokusí narušit dominanci Boeingu.

  • 09.04.2021 17:00

Jak známo, loňský rok byl pro Boeing fiaskem z mnoha důvodů. Tím největším byly samozřejmě uzemněné MAXy, dalším problémem výroba Dreamlinerů paralyzovaná sérií vážných výrobních defektů. Odbyt letadel byl postižen pandemií. V oblasti civilních letadel tak byl jediným tahounem firmy odbyt nákladních letadel, kde Boeing výrazně posílil svou tradiční dominanci.

Airbus řadu let interně diskutuje strategii v oblasti nákladních letadel, zatímco postupně ztrácí svůj tržní podíl. Diskuse vrcholila po výstavě ve Farnborough 2018, kde Boeing v kategorii nákladních letadel porazil Airbus na hlavu. Ani to však nestačilo, aby se Airbus rozhoupal. Upřednostnil důležitější rozhodnutí, kterým bylo ukončení výroby A380. Další šok přišel vloni prosinci, kdy turecká MNG Airlines zrušila objednávku na tři A330F a Airbus vstoupil do roku 2021 bez jediné objednávky civilního nákladního letadla.

Airbus se nakonec přeci jenom rozhoupal a obrátil se nyní na vybrané dopravce, kterým představil koncept nákladního A350. Letoun by byl velikostně mezi verzemi A350-900 a A350-1000. Pokud výrobce získá poptávku na alespoň 50 letadel, zahájí vývoj. Vývojové náklady mohou dosáhnout až 3 miliardy eur. Umístit nákladové dveře do kompozitního trupu představuje technologicky složitý problém.

Jednání s potenciálním zákazníky potvrdily zdroje zpravodajství Reuters. Airbus oslovil rovněž některé provozovatele A380, se kterými konzultoval možnost úpravy A380 do verze „kombi“, kde by spodní paluba byla upravena pro přepravu nákladu a horní zůstala cestujícím. Snížení počtu cestujících by zjednodušilo nasazení letadla na linky a dodatečné výnosy z přepravy nákladů by dopravcům přinesly zajímavé výnosy. Úprava A380 na nákladní verzi z technických důvodů nepřipadá v úvahu.

Na dotaz novinářů týkající se programu nákladních letadel Airbus odpověděl, že „vždy sleduje možnosti v oblasti vývoje produktu, ke konkrétním programům se však nevyjadřuje“.

Reuters ilustruje dominanci Boeingu údajem 202 dodaných nákladních 777F proti pouhým 38 letadlům A330F, které předal svým zákazníkům Airbus. Boeing navíc dodal na 260 letadel 747F.

Dalším důležitým faktorem, který může zamíchat trhem nákladních letadel je, že populární Boeingy 767-300ERF a 777-200LRF přestanou od roku 2027 plnit mezinárodní podmínky pro nově vyrobená letadla. V kategorii velkých nákladních letadel se tak portfolio Boeingu perspektivně scvrkne na nákladní verzi Boeingu 777X.  

Airbus tak dostává unikátní šanci na reparát v oblasti nákladních letadel. (Foto: Lufthansa Cargo, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



martin csabo - nepřihlášený host (...80.29...)
09.04.2021 18:55

Spíš si myslím že by bylo pro Airbus jednodušší udělat nákladní a330neo než a350, přeci jenom s a330f už mají zkušenosti navíc trup je prakticky totožný (když neberu délkové parametry)

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace