Šéf Emirates: Airbusy A380 jsou „stroj na zisk“, generují drtivou většinu zisku. Zpoždění Boeingů 777X jejich život u společnosti prodlouží.

V obsáhlém exkluzivním interview pro Simple Flying prezident Emirates Sir Tim Clark konstatoval, že společnost neví, kdy budou nakonec dodána letadla Boeing 777X. Odhaduje, že dodávky začnou v roce 2025, tedy se zpožděním asi pěti let. První 777X měly Emirates převzít v červnu 2020. Absence nových 777X znamená, že některé starší Airbusy A380 budou vyřazeny později, než se předpokládalo. Nejistota okolo termínu dodávek komplikuje plánování dalšího rozvoje společnosti, a to včetně vývoje leteckého parku. Tim Clark počítá s provozem A380 ještě dalších 15 let. Airbusy A380 dnes tvoří 41 % kapacit společnosti.

Tim Clark zopakoval, že vždy byl a zůstává přívržencem A380 a doprovodil to několika fakty: ve flotile čítající 117 letadel Airbus A380 a 135 letadel Boeing 777 generoval A380 před pandemií 85 % zisku společnosti a byl tak „mašinou na zisk“. Linky byly vždy plné a u cestujících všech tříd je letadlo nesmírně oblíbené. Řada cestujících volí Emirates právě kvůli A380.

V roce 2019 odbavila Dubaj na 90 odletů A380 denně. Top destinace (Londýn Heathrow, New York, Paříž, Hong Kong, Auckland, Džidda, Sydney, Manchester a Londýn Gatwick) obsluhovalo 47 % kapacit A380. Přitom např. linky do Velké Británie obsluhovala čtvrtina kapacit, a generovaly 56 % evropského zisku.

Emirates zatím vyřadily z leteckého parku jediné superjumbo (A6-EDB), a to v únoru 2020. Letadlo sloužilo ve společnosti 12 let. Průměrné stáří flotily A380 je takřka sedm let. Nejstarší z nich je u společnosti přes 15 let. Emirates předpokládají, že do konce roku obnoví provoz všech A380.

Další letadla A380 budou vybavena kabinou s Premium Economy. Její zavedení se setkalo s mimořádně pozitivní odezvou zákazníků a pokud jde komfort, jde zřejmě o vůbec nejlepší nabídku Premium Economy na světě. K tomu přispívá, že Emirates servírují cestujícím Premium Economy menu a vína obchodní třídy. Na některých linkách jsou dnes místa v Premium Economy vyprodána na mnoho měsíců dopředu.

Pokud jde o 777X, Boeing slibuje, že zahájí dodávky koncem roku 2023. Do letových zkoušek v rámci certifikace zařadil výrobce již čtyři prototypy. S termínem konec roku 2023 zatím počítá Lufthansa, která je zahajovacím zákazníkem typu. Odhad Emirates, které počítají s rokem 2025 se zdá být realističtější.

Emirates v mezidobí seškrtaly svou původní objednávku 150 letadel 777X na 115. Předpokládá se, že ještě dalších 30–45 objednávek zruší a konvertují na Boeingy 787.

Příchod Airbusů A350 a Boeingů 787 od roku 2023 umožní Emirates expandovat na linky, kde by nasazení letadel Boeing 777X a Airbus A380 nebylo efektivní. Menší letadla dají Emirates více flexibility. Do své sítě budou Emirates přidávat další destinace, zejména v Africe a Jižní Americe. V žádném případě to neznamená, že by Emirates opouštěly stávající zaměření na linky mezi Dubají a světovými huby.

V této dekádě tak dochází u Emirates k zásadní změně strategie, se kterou jde ruku v ruce také přechod z parku sestávajícího z dvou typů na čtyři, resp. pět typů letadel. (Foto: Emirates, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související kategorie

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace