Závěrečná zpráva amerického Senátu tvrdě kritizuje Boeing a FAA za fiasko 737 MAX

  • 21.12.2020 17:00

Podrobná závěrečná zpráva senátního Výboru pro obchod, vědu a dopravu, zveřejněná v pátek 18. prosince, tvrdě kritizuje Boeing a zejména FAA za fiasko 737 MAX. Kritika Senátu se mohla Boeingu dotknout pouze okrajově, a to vzhledem k probíhajícímu kriminálnímu vyšetřování Boeingu, do kterého Senát nechce a nesmí zasahovat.

Senát zahájil své vyšetřování v dubnu 2019, pouhých několik týdnů po katastrofě Boeingu 737 MAX společnosti Ethiopian Airlines. Závěrečnou zprávu vydává na základě 20měsíčního vyšetřování. Předseda výboru komise Roger Wicker (republikán – Mississippi) sdělil, že během šetření byly vyhodnoceny informace od 50 „informátorů“, vyslechnuta řada pracovníků FAA a revidováno na 15 tisíc stran relevantní dokumentace k případu.

Senát zdůraznil, že nepřipustí jakékoliv uvolnění standardů, které by ohrozilo bezpečnost. Konstatuje, že je zjevné, že FAA musí obnovit svůj dohled nad odvětvím, aby pro cestující veřejnost zajistila bezpečnost.

Hlavní zjištění Senátu:

  • Úřad pro bezpečnost a šetření podání („informátorů“) – Aviation Safety and Whistleblower Investigations Office ustavený v roce 2012 v rámci reformy FAA nebyl plně implementován a pracoval nedostatečně
  • FAA postupovalo proti oznámením „informátorů“, kteří upozorňovali na bezpečnostní rizika a nevyužilo těchto podání v zájmu bezpečnosti
  • vedoucí pracovníci FAA Flight Standards neměli dostatečné technické znalosti a zkušenosti pro vedení efektivního dohledu nad bezpečností letectví
  • vedení FAA přistupovalo neodpovědně ke stanovení standardů pro výcvik posádek
  • vedení FAA neochotně přistupuje k hlášení svých inspektorů a nereaguje dostatečně na jejich zjištění 
  • tisíce typových zkoušek pilotů prováděli nedostatečně vycvičení inspektoři FAA pro bezpečnost letectví, což potenciálně tyto typové zkoušky zneplatňuje
  • FAA opakovaně umožnilo společnosti Southwest Airlines provozovat desítky letadel 737NG s nejasnou historií a technickým stavem, a to po dobu několika let
  • Southwest Airlines uplatňovaly nepatřičný vliv na FAA, aby získaly příznivé rozhodnutí regulátora
  • FAA vybrala manažery Southwest Airlines Certificate Management Office (CMO), kteří neměli relevantní zkušenosti a nemohli proto efektivně prosazovat bezpečnostní standardy 
  • v procesu certifikace 737 MAX Boeing nemístně ovlivňoval regulátora FAA a zkušební piloty FAA ve věci reakčních časů na chybné zásahy systému MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System)
  • vedení Boeingu a FAA v několika případech skrývaly důležité informace, které mohly vést ke katastrofám letů Lion Air a Ethiopian Airlines
  • vedení FAA bránilo vyšetřování vedenému Ministerstvem dopravy (DOT OIG) ve věci katastrof 737 MAX
  • regulátor FAA selhal při zajišťování dohledu a řádné certifikace 737 MAX

Většina „informátorů“, kteří kontaktovali, výbor obviňuje vedení FAA, že před zjištěními inspektorů FAA upřednostňuje názor provozovatelů. Rozsáhlá dokumentace, kterou „informátoři“ předložili výboru nasvědčuje, že vedení FAA uplatňuje „těsný“ vztah k dopravcům, což vyvolává obavy. 

Boeing na zveřejnění zprávy reagoval sdělením, že „ke zprávě přistupuje vážně a dokument pečlivě studuje“.

FAA v pátek uvedla, že všechny nedostatky vedoucí ke katastrofám letadel Lion Air a Ethiopian byly vyřešeny v rámci recertifikačního řízení a provedené změny schváleny nezávisle FAA a partnery. Řada obvinění Senátu přitom míří nejenom na minulé vedení regulátora, ale i na stávajícího šéfa FAA Steva Dicksona, který vede úřad od srpna 2019.

Úplná zpráva Výboru je uvedena zde. (Foto: The Millennial Source, NBC News)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Karel - nepřihlášený host (...172.118...)
21.12.2020 19:30
737MAX

Zdá se, že americký Senát k šetření přistoupil opravdu poctivě a nesnažil se celou záležitost zamést pod koberec. To se mi líbí. Obávám se, že v mnoha jiných státech by se tak nestalo. Ještě by bylo potřeba (a to bude nejspíše složitější) dostat bývalé i současné vedení FAA, Boeingu a zřejmě i Southwest Airlines před soud a do vězení.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace