Francii hrozí zavedení prohibitivně vysoké ekologické daně

  • 23.11.2020 08:00

Zdá se, že některé země EU sice nadělily svým vlajkovým společnostem štědrou státní podporu směřující k zachování letecké dopravy, aby zároveň přišly s tzv. ekologickou daní, která jejich konkurenceschopnost podráží.

S plánem zavést novou ekologickou daň přišla v červenci francouzská ministryně dopravy Elisabeth Bornová. Na samotném faktu ekologické daně v západní Evropě dnešních dní by nebylo nic tak výjimečného, zcela výjimečná je však její výše. Návrh daně překračuje vše, co jsme zatím viděli ve světě, uvedl magazín Les Echos.

Návrh ekologické taxy má vysokou podporu v parlamentu i u prezidenta Macrona.

Parametry návrhu jsou následující:

  • lety ekonomickou třídou do 2000 km: 30 eur (jeden směr)
  • nad 2 000 km: 60 eur
  • let obchodní třídou do 4000 km: 180 eur
  • let obchodní třídou nad 4000 km: 400 eur
  • let bizjetem: 2400 eur

Případné zavedení odletové daně kritizoval v září šéf IATA Alexandre de Juniac a označil ji jako kontraproduktivní. Zdůraznil, že letecká doprava je na čele světového úsilí o dekarbonizaci.

Šéf skupiny Air France-KLM Ben Smith (viz foto) varoval, že zavedení daně podváže schopnost skupiny obnovit park novými letadly, která jsou ekologicky přívětivější. Nákup nových letadel je pro skupinu Air France-KLM ekologickou prioritou. Jako příklad uvedl letadla A350 a A320neo, jejichž nasazení okamžitě sníží emise o 20 až 25 %. Smith zpochybnil smysl drakonické ekologické daně, když společnost již sama přijímá řadu kroků ke snížení emisní stopy a postupuje podle „zelené ekomapy“.

Ekologická daň je dodatečnou daní, která by byla uplatněna navíc ke všem ostatním daním a poplatkům. Ty kromě jiného zahrnují tzv. solidární daň ve výši 1,50 eur na krátkých linkách a 18 eur na dlouhých linkách.

Podle Úřadu pro letectví (Directorate General for Civil Aviation - DGCA) zavedení daně sníží emise ročně o 3,5 milionu tun. Odhaduje, že počet cestujících poklesne o 14‑19 % a daň připraví o práci 120  až 150 tisíc zaměstnanců.

Ben Smith je absolutně proti zavedení daně. Někteří vedoucí představitelé odvětví jsou ještě otevřenější a přirovnali návrh ke „smrti letectví“. Šéf Sdružení francouzských letišť Thomas Juin, uvedl, že „pokud budou tyto návrhy implementovány, bude to znamenat konec několika leteckých společností a několika letišť ve Francii, které již nyní čelí bezprecedentní krizi. A to vážně poškodí celý cestovní ruch“. (Foto: Paris Match, planes.cz)


Související fotky


Komentáře



bonboniera (...220.154...)
23.11.2020 12:49

Komarek - lety jsou nebo nejsou drazsi. Ale ne musi nebo nemusi. To ma logiku.

Boris - nepřihlášený host (...62.110...)
23.11.2020 11:25

Politici se obecně urvali z řetězu. Už neví jakou kravinu vymyslet aby se zviditelnili. totálně ztratili kontakt s realitou...

Radek - nepřihlášený host (...212.223...)
23.11.2020 10:53
Daň z létání

Takže cílem je, aby lidé seděli doma nebo jezdili po blízkém okolí na kole, autem (po masivním zdanění e-hybridem nebo elektromobilem) nebo busem či vlakem. O práci přijdou vysoce vzdělaní lidé (dělníci v továrnách na letadla, konstruktéři, technici, piloti, letušky). Ti místo toho budou prodávat suvenýry, řídit autobusy a vlaky, půjčovat a seřizovat kola. Pokud tohle chtějí, mají dát desetiletou mapu jednotlivých kroků, aby se na to všichni mohli připravit. Tohle už reálně hrozí občanskou válkou.

karelmag (...63.98...)
23.11.2020 09:32
dan

Komarek: tady se preci nemluvi o tom, kolik ma stat letenka na 200 km. Tady je rec o priplatku na letenku. A o cenach necht rozhoduji provozovatele.
Takze treba cestujici ekonomickou tridou z Marseilles do Prahy s prestupem v Parizi si priplati 60 Eur. To je neco!
A uz vubec nechapu, jak to souvisi s MAXy.

Komárek - nepřihlášený host (...42.239...)
23.11.2020 08:07

Let na vzdálenost 200 km musí být dražší, než cesta vlakem, to dává logiku.

A s těmi obnovami parků to bude asi nakonec tak, že Beoïngy 737-800 půjsou do šrotu a nahradí je levné stojící 737 MAX.

Celkem 5 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace