IATA očekává v roce 2021 výnosy v letecké dopravě v poloviční výši oproti roku 2019

  • 01.11.2020 09:00

Organizace IATA (The International Air Transport Association) vydala další prognózu letecké dopravy, tentokráte na rok 2021. Proti původní prognóze je nový odhad dramaticky pesimističtější. IATA věří, že proti letošku se v příštím roce částečného oživení dočkáme.

Podle IATA v příštím roce poklesnou výnosy leteckých společností o 46 % proti roku 2019. Organizace uvádí, že takový propad výnosů letecké společnosti nemohou kompenzovat snížením nákladů a nemohou ani zachovat stávající úroveň zaměstnanosti. Vzorek 76 leteckých společností ukazuje, že byly schopny různými opatřeními snížit náklady ve druhém čtvrtletí o 46 %, ale pokles výnosů byl 73 %.

Počet zaměstnanců se bude muset snížit o 40 % nebo bude nutné dosáhnout výrazného snížení mezd. Mzdové náklady mají dosáhnout v příštím roce dna a činit 48 % mzdových nákladů třetího čtvrtletí 2020. Razantní snížení mzdových nákladů zůstává v podstatě jedinou smysluplnou možností, jak snížit celkové náklady (graf 3) Pozitivním faktorem je relativně nízká cena paliva, která je o 42 % nižší než v roce 2019.

Pokles výnosů o 46 % v roce 2021 znamená výpadek ve výši 838 miliardy dolarů. Původně IATA předpokládala pokles o 29 %. Celkový pokles provozu v roce 2020 bude podle IATA činit 66 %.

IATA naléhá, aby vlády celosvětově upustily od požadavku na karanténu pro cestující přijíždějící z „kritických zemí“ a akceptovaly „odletové“ testy na koronavirus. Pokud vlády nebudou jednat „produktivně“, pak karanténní opatření přímo ohrozí 1,3 milionu míst v oblasti letectví a nepřímo až 46 milionů míst v přidružených oblastech, jako je např. cestovní ruch.

Problém prognózy IATA je v tom, že neuvádí žádné předpoklady, o které se opírá. IATA v letošním roce již vydala přinejmenším šest prognóz, všechny se ukázaly jako chybné. A to včetně krátkodobých. Jen dva měsíce stará prognóza výnosů na rok 2021 předpokládala, jak již bylo uvedeno, pokles výnosů o 29 %, nyní byla upravena na 46 %. Takto velká odchylka dokládá, že IATA spíše věští, než prognózuje.

Rovněž opakovaný apel na celosvětové zrušení karantény a nahrazení testy je mimo realitu. Soudobé poznatky boje s epidemií prokazují, že nejúčinnější metodou pro zabránění importu nemoci z „kritických“ zemí je kombinace kratší karantény (např. 5 dní), následované PCR testem na koronavirus.

Infekce SARS-CoV-2 vyvolává u infikovaných jedinců tvorbu protilátek do 5 až 10 dnů od nakažení. Vzhledem k tomuto zpoždění v tvorbě protilátek se testy PCR nehodí k akutnímu testování nemocných. Testování v momentu příletu je proto neefektivní, neboť testy objektivně nejsou schopny zachytit infikovanou osobu v raném stadiu. Dalším problémem je vzájemné uznání PCR testů. Ukazuje se, že v některých zemích je možné jednoduše pořídit negativní výsledek PCR testu, aniž by jedinec vůbec navštívil odběrné místo nebo se certifikáty prostě „photoshoppují“. Jsou známy případy, kdy tuto službu nabízely i cestovní kanceláře, a to včetně případné změny pozitivního výsledku na negativní.

Ke kombinaci krátké karantény a testu se proto postupně přiklání stále více zemí. Nic účinnějšího zatím není k dispozici. (Foto: bbc.com, grafy:  https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/can-costs-be-downsized-to-make-the-industry-cash-positive/).

Autor: Michalc


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace