Lufthansa oznámila podmínky státní pomoci. Stát se po 23 letech vrací do společnosti. Dohodu musí schválit Evropská komise.

  • 27.05.2020 13:00

Lufthansa potvrdila, že se podařilo uzavřít dohodu s německou vládou týkající se státní pomoci. Ta bude zajištěna prostředky ekonomického stabilizačního fondu WSF (Wirtschaftsstabilisierungsfond). Celkově Lufthansa získá státní pomoc v objemu 9 miliard EUR (245 miliard Kč).

Jednání o podmínkách pomoci se táhla od března, neboť Lufthansa se bránila vstupu státu do společnosti. Naopak stát potřeboval zajistit kontrolu nad využitím prostředků od daňových poplatníků. V rámci pomoci tak získá Německo 20% podíl ve společnosti. Po 23 letech od úplné privatizace se tak stát nyní vrací zpět.

WSF poskytne Lufthanse financování ve výši 5,7 miliard EUR v podobě tzv. „tiché účasti“. Využití pomoci bude vyhodnocováno na čtvrtletní bází a WSF se bude podílet na zisku či ztrátách společnosti. Nemá však hlasovací práva ani možnost vstupovat do jednání s třetími stranami. Úrok bude činit 4,5 % v letech 2020 a 2021 a až 9,5 % v dalších letech. To bude motivovat Lufthansu půjčku splatit co nejrychleji.

Dalších 300 milionů EUR bude v podobě nákupu akcií, a to za nominální cenu 2,65 EUR za akcii. Tím stát získá 20% majetkový podíl. Pokud podíl vlády zůstane na 20 %, nebude mít možnost blokovat důležitá rozhodnutí. Avšak v případě převzetí společnosti má WSF právo navýšit svůj podíl na 25 %. Podíl se na 25 % zvýší také v případě, kdy by Lufthansa nebyla schopna podporu splácet. V takovém případě by stát získal blokovací minoritu. Dohoda tedy sice nedává státu bezprostředně blokovací minoritu, tu však stát získá, pokud Lufthansa nebude plnit podmínky pomoci. Tímto způsobem se zřejmě podařilo odstranit největší bariéru v jednáních.

Předpokládá se, že Lufthansa „vyplatí“ státní podíl do roku 2024.

Součástí dohody je údajně ujednání, že Lufthansa odebere od Airbusu veškerá zatím objednaná letadla. Jedná se o více než stovku A320neo a dálkové A350.

Další 3 miliardy EUR budu ve formě půjčky od syndikátu bank a KfW.

Pomoc Lufthanse tak převýšila 7 miliard EUR, které v rámci státní pomoci získala Air France.

Nejhlasitějším kritikem státní pomoci evropským aerolinkám je šéf Ryanairu Michael O’Leary. Ten prohlásil, že společnosti žádající o státní pomoc jedou jako závislák na cracku. Lufthansu označil za „crack cocaine junkie“. Je přesvědčen, že aerolinky si mají pomoci samy a do svých problémů netahat daňové poplatníky. Státní pomoc poskytovaná bezúročně nebo se symbolickým úrokem pouze konzervuje neefektivní letecké společnosti, což konkurenční prostředí deformuje. Připomíná, že před dvěma lety přihrála německá vláda Lufthanse zkrachovalou Air Berlin, čímž si Lufthansa v podstatě monopolizovala německý trh.

Stání pomoc vyžaduje schválení Evropskou komisí. Vzhledem k objemu pomoci je pravděpodobné, že schválení bude podmíněno některými ústupky Lufthansy. Komise bude zřejmě žádat, aby se Lufthansa vzdala některých slotů v Mnichově a Frankfurtu a snížila počet letadel a zřejmě i bází v Německu. To však kancléřka Merkelová odmítá. (Foto: Business Traveller, planes.cz)  


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



ToP - nepřihlášený host (...163.8...)
27.05.2020 21:48

https://zdopravy.cz/lufthansa-vaha-nad-statni-pomoci-dozorci-rada-odlozila-sve-rozhodnuti-nechce-omezeni-na-letistich-49778/

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace