Šéf Wizz Airu kritizoval státní pomoc leteckým společnostem

  • 04.04.2020 08:30

Generální ředitel Wizz Airu Jozsef Varadi kritizoval způsob, jakým vlády některých evropských zemí pomáhají leteckým společnostem čelit důsledkům pandemie. Podpora evropských vlád „národním“ leteckým společnostem může znamenat podporu jejich neefektivnosti. Ostatně v Evropě nenajdeme lepší příklad než notoricky ztrátová Alitalia, která v poslední době již třikrát zkrachovala a nyní byla zestátněná italskou vládou.

Vlivem takové podpory bude pro trh letecké dopravy těžší ustavit spravedlivou soutěž po skončení pandemie. Neefektivní společnosti mají zmizet z trhu, a nikoliv přežívat za miliardy daňových poplatníků. Přivítal proto zdrženlivý postoj britské vlády, která je ochotna poskytnout pomoc výhradně tam, kde to dává komerční smysl. Upozornil přitom na letecké společnosti, které se ucházely o vládní pomoc ještě předtím, než pandemie vůbec zasáhla provoz v Evropě.

Podle Varadiho by se pomoc vlád měla omezit na snižování cen za navigační služby, atd. Podle IATA většině evropských společností stačí hotovost (a ekvivalenty) na max. dva měsíce. Pouze několik málo společností přežije za stávající situace dlouhou dobu. Mezi nimi jsou např.  Wizz Air a Ryanair. Wizz Air má dostatek prostředků přežít za stávající situace rok.

Přes svou silnou finanční pozici však Wizz Air přijímá dramatická opatření ke snížení nákladů. Vedoucí manažeři společnosti se např. vzdali svých mezd, všem ostatním pracovníkům byla mzda snížena.

A ani přes úsporný program Wizz Air neodložil přejímky nových letadel. Nyní převezme 15 Airbusů z objednávky 270 Airbusů řady A320neo. V současné době provozuje Wizz Air 121 Airbusů.  (Foto: Emerging Europe, planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



Rampa - nepřihlášený host (...24.140...)
05.04.2020 10:52
ad jirp

Já jen reagoval na ten Váš první komentář, který velebil nízkonákladovky s tím, že "kdo umí, ten umí".

jirp (...63.98...)
05.04.2020 09:55
ad Rampa

Nikdo netvrdi, ze nizkonakladovka je recept na ziskovist. Jsou spolecnosti ztratove a ziskove. Necht si spolecnosti nabizi co chteji. Ale smysl podnikani he ve vytvareni zisku. A to je co WizzAir rika

jirp (...63.98...)
05.04.2020 09:52
ad Rampa

Vasi logice nerozumim. Ryanair a lowcosty maji nejakou nabidku. Je na zakaznikovi, zda v nich vidi smysl.
Z vaseho seznamu ziskovych spolecnosti je prinejmensim polovina ve ztrate. Vcetne Lufthansy.

Rampa - nepřihlášený host (...24.140...)
05.04.2020 00:25
ad jirp

1. Srovnáváte nesrovnatelné. Wizzair nebo Ryanair se hodí možná tak na eurovíkend s batůžkem, ale kdekoli jinde klasickou aerolinku zjevně nejsou schopni nahradit. Alespoň když jsem letěl naposledy, a to do Limy, tak jsem si nevšiml, že by tam Ryanair nabízel letenku. A nešlo ho použít ani v případě transferu přes Londýn, pokud člověk nebyl sebevrah, aby cestoval přes celou londýnskou aglomeraci z nějakého lowcost letiště až na Heathrow a aby platil horentní příplatek za zavazadlo.
2. To, zda společnost dokáže nebo nedokáže vytvářet zisk, nesouvisí s tím, jestli je nízkonákladová. British Airways, Korean Air, American Airlines, LOT, All Nippon Airways, Emirates, Finnair, LATAM, Qatar Airways, Ethiopian Airlines a desítky dalších (včetně té Lufthansy) zisk běžně vytvářejí a nic na tom nemění to, že některá z nich je teď zrovna ve ztrátě. Naopak byla řada nízkonákladovek, které úspěšně zkrachovaly.

JUJ - nepřihlášený host (...49.233...)
04.04.2020 21:35
2jirp

ano a jak sem rekl, pokud vam zustanou na trhu pouze tyto spolecnosti verite tomu ze budou i nadale prodavat letenky za desitky eur?
Protoze odpoved je velice jednoducha. Viz co jsem psal - at chcete ci nechcete.

jirp (...63.98...)
04.04.2020 21:31
wizz

Rampa- nesouhlasit muzete, ale KLM i Lufthansa i Air France ve ztrate jsou. Ano Wizz a Ryanair jsou low costy a nabizi low cost sluzby. Zda je chcete pouzit nebo ne je vase volba. Ryanair je nejvetsi doravce v Evrope, takze nejspis vetsina lidi ony standardni sluzby nepotrebuje. A mimochodem, letaji daleko vice na cas nez Vami zminovana Lufthansa.

Rampa - nepřihlášený host (...24.140...)
04.04.2020 20:17
ad jirp

Já s tímhletím moc nesouhlasím. Ryanair i Wizzair jsou sice schopni dosahovat zisku, ovšem za cenu low-cost služeb spojených s nepříjemnými a obtěžujícími omezeními. Pokud chce společnost nabízet standardní služby na určité úrovni, pak jim těžko můžou náklady klesnout na úroveň FR nebo W9. A není pravda, že by Lufthansa nebo KLM neuměly vytvářet zisk.

jirp (...63.98...)
04.04.2020 18:54
wizz

Nizkonakladovi dopravci dokazuji, ze je mozno prodavat letenky za desitky EUR a pritom vytvarek zisk. Takze otazka je spise proc toho nejsou schopne Air France, KLM a Lufthansa. To nijak nesouvisi s kompenzaci za zrusene lety, ale neefektivnosti techto spolecnosti. Jiny priklad je Norwegian, ktery od nepameti prodaval se ztratou. Proste kdo umi, umi.

JUJ - nepřihlášený host (...49.233...)
04.04.2020 13:27
souhlasim ale...

souhlasim, nadruhou stranu je tato situace znacnym zpusobem zpusobena nesmyslne nastavenymi pravidly (zejmena kompenzace za velmi levne letenky v radech stovek € apod.)
V dobe kdy sloty zpusobuji zpozdeni velice casto klidne hodinu na jednom proletu.
Ve chvili kdy by zbylo na trhu tech par leteckych spolecnosti ktery maji financni zasobu, tak o levny letenky trh prijde. Protoze nikdo nebude dobrovolne prodavat na hranici zisku.

V dnesni dobe je proste bohuzel v podstate ekonomickej nesmysl provozovat pravidelnou leteckou dopravu. (RYR, WIZZ) jsou jedna z mala vyjimek kterym se to dari, nadruhou stranu si muzou díky kapitalu dovolit tlacit ceny tam kam spousta spolecnosti nemuze.

I kdyz si to spousta lidi neuvedomuje, letecka doprava porad neni autobusova nebo vlakova doprava.
Je tu hafo prisnych certifikaci a podminek ktere spolecnosti musi splnit, je tu poplatek v podstate naprosto za vsechno (od ATC, odbaveni, vyuziti vzdusneho prostoru statu) nahradni dily na letadlo taky nestoji par korun protoze znova podlehaji prisnym certifikacim.
Posadky musi prochazet dlouhym a pomerne narocnym vycvikem (jak na finance, tak casove).

A pak si clovek koupi v akci zpatecni letenku do CDG za 999,- kdy jeste navic ocekava ze pri zpozdeni nad 3h dostane kompenzaci znacne prevysujici cenu letenky. A spousta PAX se vzteka ze nedostane zadarmo jidlo jako kdysi.
V dobe slotu a vysokeho provozu opravdu neni v silach dopravcu vsechno ovlivnit.

Celkem 9 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace