Další dodávku přivezl B737-900 Smartwings. Doplňujeme informace o cestě Ruslanu přes Karáčí

Dnes v noci se téměř po týdnu vrátil do Prahy se zásobami ze Šanghaje Boeing 737-900 Smartwings OK-TSI, který od 19.3. čekal na příslušná povolení v Novosibirsku. Toto letadlo přivezlo téměř 2 miliony roušek a 100 tisíc respirátorů.  

Níže najdete také další podrobnosti k zatím první cestě Ruslanu z Šen-čenu.

Cesta Ruslanu z Číny přes Karáčí

V posledních dnech jsme sledovali horečné snahy o zajištění roušek a dalšího materiálu z Číny. Let Ruslanu do Pardubic se těšil mimořádné pozornosti médií i veřejnosti, neboť přivezl velký objem deficitního materiálu, který vláda nestihla nakoupit před začátkem krize. Zákulisí podrobně popisuje článek zde.

Nyní se tedy konečně dalo do pohybu 30 milionů roušek, 6 milionů respirátorů, 250 tisíc ochranných bioobleků, brýlí a dalšího zdravotnického materiálu. První dodávka Ruslanem (ADB5362, UR-82008) dorazila do Pardubic v sobotu před půlnocí. Z čínského Šen-čenu přivezl Ruslan pět milionů roušek, dva miliony respirátorů N95, 120 tisíc ochranných obleků, 80 tisíc kusů ochranných brýlí a 200 tisíc „rychlých“ testů na koronavirus. Celkem 106 t nákladu.

Organizace leteckého mostu s Čínou zdaleka není rutinní operací. To ostatně naznačil už facebookový profil Armády ČR, který ve středu uvedl: „Vypadá to nadějně! Žhavíme dráty a sháníme všechna povolení pro letecký most s Čínou.“ Proč je tedy přeprava nákladu tak komplikovaná?

Jak bylo zmíněno, přepravu velkých objemů ochranných prostředků zajišťují letadla An-124 Ruslan společnosti Antonov, tj. letadla s ukrajinskou registrací. Jedná se o kapacity nasmlouvané v rámci aliančního programu strategické letecké přepravy SALIS, na kterém se podílí devět členských zemí NATO.

A odtud tedy také ona oklika přes Myanmar, Bangladéš a Indii s tankováním v Karáčí (viz foto 1). V listopadu 2015 zastavila Ukrajina letecké spojení s Ruskem a zakázala vstup letadel s ruskou registrací do svého vzdušného prostoru a Rusko zakázalo vstup ukrajinských letadel do svého vzdušného prostoru. Zákaz se týká jak přímých letů, tak přeletů do třetích zemí. Z tohoto důvodu zůstává nejkratší cesta přes Sibiř pro Ruslany uzavřena a cesta do Pardubic se prodlužuje a prodražuje.

Další komplikace vyplývají z přísných karanténních opatření společnosti Antonov. Jsou pochopitelná, protože posádek Ruslanů není zase tak mnoho a Antonov si nemůže dovolit provoz omezit. V Číně byl proto kontakt posádky s místním personálem zakázán a posádka zůstala po celou dobu technické obsluhy letadla a nakládky v kabině. Mimořádně v kabině letadla proběhla také pasová kontrola. Let Ruslanu přišel na 35 milionů Kč, ale vzhledem k objemu nákladu je použití Ruslanů efektivnější než jiná řešení. Navíc se využívá přepravních kapacit, které jsou tak jako tak nasmlouvány.

Z Pardubic se Ruslan vrátí na domovskou základnu SALIS na letišti Lipsko-Halle, odkud se druhý den ráno vydal pro další náklad do Šen-čenu. Program SALIS řídí alianční agentura NSPA (NATO Support and Procurement Agency), která má uzavřenu smlouvu na velkokapacitní nákladní dopravu s ukrajinskou Antonov Logistics SALIS. Česká republika se připojila k programu SALIS v roce 2006.

Další a v pořadí svůj druhý let s ochrannými prostředky do Prahy zajistila společnost China Eastern. Její Boeing 777-300ER (B-7367) přistál v Praze v neděli po půlnoci.

Na cestu pro materiál se vydala také letadla ČSA resp. Smartwings. A319 (OK-REQ) po čtyřech dnech čekání v Novosibirsku dorazil nakonec v neděli večer do Šanghaje. Důvodem čekání byl údajně nedostatek slotů v Šanghaji. Letadla jiných středoevropských společností však přiletěla normálně, alespoň jak to ukazuje FlightRadar24. Boeing 737-900 (OK-TSI) čekal na povolení ještě o den déle a přivezl svůj náklad v pondělí v noci.

Na základě dohody s Ministerstvem zdravotnictví ČR bude k přepravě materiálu využito také pravidelných nákladních letů EGT na trase Urumči – Ostrava. První bude podle sdělení společnosti vypraven v úterý a následující ve čtvrtek a neděli. Přinejmenším jednou týdně chce EGT zajistit lety Šanghaj – Ostrava.

I přes všechny zmíněné komplikace a počáteční zdržení se zdá, že situace v zásobování ochrannými prostředky se bude rychle zlepšovat. (Foto: FR24, Armáda ČR, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Související kategorie

Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
24.03.2020 12:25

Klíčové slovo KAPACITA.
Nemáme momentálně tolik výrobních kapacit, abychom byli schopni vyrobit milion roušek denně, a my je potřebujeme teď hned. Podle mě je nemají a nebudou mít ani ti Němci a britové. Posílení našich kapacit pro budoucnost je jistě vpořádku, ale klíčové je mít dostatečné zásoby pro ten první náraz, než se připravené kapacity rozjedou. Ne, že SSHR má v zásobách trapných 10 000 roušek.

skodafil - nepřihlášený host (...176.195...)
24.03.2020 10:11
Proč se nesoustředíme na domácí výrobu

Je to trochu mimo zaměření tohoto serveru, ale nemělo by nám uniknout, že podle mých ověřených zpráv ze SRN a UK se vlády těchto zemí soutředí na urychlené zajištění výroby ve svých zemích, včetně krizového vývoje a výroby plicních ventilátorů. Čest a sláva těm, kteří zajistili tuto dopravu, ale je to jedna cesta, která by měla zůstat jako nouzová a rozhodně až další v pořadí..

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace