Kompenzace leteckým společnostem za 737 MAX zatím okolo 8 mld. USD. Nový generální ředitel se ujal vedení.

  • 15.01.2020 17:00

Podle informací deníku The Times odhadují analytici výplatu kompenzací leteckým společnostem za uzemněná letadla okolo 8 miliard USD. Nemusí přitom jít o konečnou cifru, neboť není jasné, kdy se letadla nakonec vrátí do provozu. Částka roste o asi 1 miliard USD za každý další měsíc uzemnění letadel.

U leteckých společností je podle údajů deníku 371 uzemněných letadel 737 MAX a okolo 394 vyrobených, ale nedodaných nových letadel je u Boeingu.  Boeing původně vyčlenil na kompenzace 4,9 miliard USD, a to za předpokladu, že letadla se vrátí do provozu koncem roku 2019 nebo počátkem roku 2020.

Dne 13. ledna se ujal vedení společnosti David L. Calhoun (foto), který bude zastávat funkci předsedy představenstva a generálního ředitele. Ve funkci tak nahrazuje Dennise Muilenburga, který „rezignoval“ koncem loňského roku. Od nového vedení se očekává, že zajistí změnu kultury společnosti, která bude orientována na bezpečnost a transparentnost. Hlavním úkolem nového generálního ředitele je obnovit důvěru nejen v letadlo 737 MAX, ale v Boeing jako celek.

Bývalý šéf Boeingu Dennis Muilenburg nedostane při svém odchodu od společnosti odstupné (tzv. zlatý padák), který měl činit asi 40 milionů USD. V pátek to oznámil výrobce v rámci informací pro burzu. Podle představenstva společnosti Muilenburg nezískal na výplatu odstupného nárok. Muilenburg odpracoval ve společnosti Boeing 30 let.

I přesto si však odnese asi 62 milionů USD, které mu náleží v rámci dlouhodobého motivačního plánu (LTIP), kompenzace, naakumulované odměny vyplácené v akciích (stock award) a penzijní připojištění.

Muilenburga vyhodilo představenstvo společnosti minulý měsíc v souvislosti s prohlubující se krizí kolem modelu 737 MAX. Při katastrofách letadel Lion Air a Ethiopian zahynulo 346 osob. Letadla jsou od 13. března celosvětově uzemněna a v lednu byla pozastavena jejich výroba. 

Muilenburg je široce kritizován, že podřídil hledisko bezpečnosti a kvality krátkodobým finančním cílům a přivodil degradaci kultury společnosti. Dále z neschopnosti ustavit efektivní komunikaci s federálním regulátorem FAA.

Investoři ztratili důvěru ve vedení společnosti poté, kdy Muilenburg vloni opakovaně ujišťoval investory, zákazníky i veřejnost o časné recertifikaci 737 MAX, k níž však nedošlo. (Foto: Boeing, cnbc.com)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace