Boeing v lednu pozastaví výrobu 737 MAX. Nemůže již dále vyrábět na sklad

  • 16.12.2019 23:00

Dvoudenní řádné jednání představenstva společnosti Boeing Co. řešilo v neděli a pondělí otázku výroby letadel 737 MAX. Mělo rozhodnout, zda má být výroba dále snížena nebo zcela pozastavena. Dalším horkým tématem byl návrh výplaty dividend. Boeing nesnížil dividendy od roku 1937.

Představenstvo rozhodlo od ledna pozastavit výrobu.

Po katastrofě druhého stroje 737 MAX dne 10. března a celosvětovém uzemnění letadel 13. března Boeing v dubnu snížil výrobu 737 MAX z 52 na 42 strojů měsíčně. Číslo se zdá na pohled nízké, ale znamená dva nové letouny každý pracovní den.  

V polovině roku společnost poprvé signalizovala, že nepodaří-li se dosáhnout brzké recertifikace, bude firma zvažovat další snížení tempa výroby nebo výrobu pozastaví. Generální ředitel Dennis Muilenburg přitom označil za preferovaný scénář výrobu přerušit, což je levnější než pokračovat ve výrobě výrazně sníženým tempem. O riziku omezení či zastavení výroby Boeing investory opakovaně informoval. Zastavení výroby by mohlo být likvidačním pro subdodavatele, což by zpomalilo návrat výroby na maximální kapacity.

Společnost má nyní uskladněno na 400 letadel 737 MAX, které mohou být dodány zákazníkům až po recertifikaci. FAA si přitom vyhradila právo certifikovat každý jednotlivý letoun 737 MAX, který chce výrobce předat zákazníkům. Proces předání letadel zákazníkům nebude nijak rychlý a závisí na připravenosti a ochotě zákazníků letadla zařadit do provozu. Zákazníci obvykle platí v momentu objednání letadla 50 % ceny, tj. asi 25 milionů USD, a zbytek po převzetí letadla. Nedodání letadel má významný vliv na hotovostní toky. Proto také otázka udržení výše dividend.     

Očekávaný termín znovuuvedení letadla do provozu byl výrobcem během roku opakovaně odkládán. Počátkem prosince šéf FAA Steve Dickson vyloučil, že letos dojde k recertifikaci a uvedl, že letoun bude certifikován „někdy v roce 2020“. FAA zdůrazňuje, že žádný termín recertifikace neexistuje. Termín závisí jedině na tom, kdy se FAA ujistí, že letoun je bezpečný. Evropský regulátor EASA již předtím oznámil, že evropská certifikace rozhodně nenastane do konce ledna.   

Pozastavit výrobu je v dané situaci bezesporu správné rozhodnutí. Boeing tím kumuluje veškeré nepříznivé zprávy a špatné finanční výsledky v tomto roce, který je tak jako tak pro Boeing mimořádně špatný. Jediným sporným momentem je dopad na subdodavatele. (Foto: Bloomberg)   


Fotografie k článku



Komentáře



Jan - nepřihlášený host (...176.220...)
23.12.2019 00:04

...raději zastavit,sešrotovat a nepřipomínat...a společnosti za šrot kompenzovat...a pak jít do krachu :)

Mike Oscar - nepřihlášený host (...103.16...)
17.12.2019 10:23
Zastavenie produkcie B737.

https://www.msn.com/en-gb/money/business/boeing-halts-production-of-grounded-737-max-jets/ar-BBY44tP?ocid=spartanntp

Zdá sa, že už zastavili.

17.12.2019 06:42
oprava

Díky, noční chyba opravena.

Petr - nepřihlášený host (...199.98...)
16.12.2019 23:15
2021?

Opravdu "někdy v roce 2021"? To asi ne :-)

Celkem 4 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace