Představenstvo Boeingu dnes jedná o případném přerušení výroby 737 MAX. V současné době je uzemněno takřka 800 letadel

  • 16.12.2019 12:00

Nedělní jednání představetsva Boeing řešilo otázku přerušení výroby Boeingů 737 MAX. Jednání pokračuje i dnešním dnem. Možnost přerušit výrobu modelu 737 MAX byla poprvé zmíněna v červenci s tím, že pokud se proces re-certifikace bude prodlužovat, má větší ekonomický smysl výrobu přerušit než pokračovat sníženým tempem produkce 42 letadel/měsíc.

Úvahy o přerušení výroby se znovu staly aktuálními poté, kdy šéf amerického regulačního úřadu FAA Steve Dickson minulý týden vyloučil, že by k re-certifikaci modelu 737 MAX mohlo dojít ještě letos, jak Boeing opakovaně ujišťuje. Prohlásil, že k certifikaci dojde „někdy v roce 2020“ a zároveň vyzval Boeing, aby svévolně nekomunikoval nerealistické termíny znovuuvedení letadla do provozu. Na totéž si stěžoval během slyšení v americkém Kongresu s tím, že těmito vyhlášeními se Boeing „snaží donutit úřad FAA, aby rozhodl rychleji“.

Jednání představenstva, které bylo zahájeno v neděli, dnes pokračuje a očekává se, že rozhodnutí o případném přerušení výroby bude komunikován během dnešního dne.

Boeingy 737 MAX byly uzemněny 13. března poté, kdy po říjnové katastrofě letadla Lion Air došlo 10. března ke katastrofě stejného letadla společnosti Ethiopian. Obětí katastrof se stalo všech 346 osob na palubách obou letů.

U leteckých společností je dnes uzemněno 383 letadel 737 MAX a dalších asi 400 vyrobených strojů je uzemněno u výrobce a jejich předání zákazníkům je podmíněno obnovením certifikace. Celkem je tedy mimo provoz takřka 800 letadel. Odhaduje se, že každý měsíc uzemnění představuje pro Boeing náklady okolo 1 miliardy USD. Boeing odhaduje výši kompenzací zákazníkům okolo 5,6 miliard USD a dalších 3.6 miliard USD dodatečných nákladů na program 737 MAX. Výše kompenzace zákazníkům pochopitelně závisí na délce doby uzemnění letadel. A tu dnes nikdo nezná.

Letadla jsou vyráběna v závodě Boeingu v Rentonu, který zaměstnává 12 tisíc lidí.

Mluvčí Boeingu se k těmto informacím, které poprvé přinesl deník the Wall Street Journal, odmítl vyjádřit. Pouze oznámil, že společnost „pokračuje ve vyhodnocení výrobních rozhodnutí na základě termínu a regulatorních podmínek pro návrat letadel do služby, které se mohou lišit podle různých jurisdikcí“.

Akcie společnosti Boeing poklesly za poslední tři týdny o 8 %, ale zůstávají stále o 6 % výše proti počátku roku. To však znamená výrazný propad proti růstu burzovnímu indexu. Jsou také o 20 % níže než před katastrofou letadla Ethiopian. (Foto: the Wall Street Journal)


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace