Kdo další půjde „z kola ven“? Michael O’Leary má odpověď. O převzetí leteckých společností nestojí.

  • 04.10.2019 20:00

Za poslední měsíc zkrachovaly nebo zastavily činnost čtyři letecké společnosti: Aigle Azur, Thomas Cook Airlines, Adria Airways a XL Airways. Lze předpokládat, že na trhu s převisem nabídky budou krachy pokračovat.

Michael O’Leary, šéf Ryanair Group, ve svém interview pro Reuters předpovídá, že během pěti či šesti let dojde nevyhnutelně ke konsolidaci evropského trhu, která ponechá na trhu pouze čtyři skupiny: IAG, Lufthansa, Air France-KLM a Ryanair. Každá z nich bude kontrolovat zhruba 20 % trhu. O’Leary v této souvislosti kritizoval vlády Francie a Holandska, že zvýšení daní na leteckou dopravu pod záminkou ochrany životního prostředí nese ochranářský charakter, je namířeno proti společnostem, jako je Ryanair, a na ochranu tradičních dopravců, jako je skupina Air France – KLM.  

Uvedl, že Ryanair si může dovolit oddálit objednávky dalších letadel a počkat, až se ceny letadel sníží. Stěžuje si, že je Boeing 737 MAX uzemněn, takže Airbus zvedl ceny, protože vidí vysokou poptávku, a Boeing rovněž, protože stejně nemá co prodávat. Proslýchá se, že Ryanair jedná s Boeingem o verzi 737 MAX 10, která se objeví, jakmile Boeing vyřeší stávající krizi, a jejíž cena může být atraktivnější. 

Michael O'Leary očekává, že další společností odsouzenou ke krachu je Norwegian. Norwegian se proti tomuto názoru okamžitě ohradil.

O'Leary také komentoval krach Thomas Cook Airlines, který znamenal, že 150 000 zejména britských turistů uvízlo v zahraničí a muselo být repatriováno náhradním způsobem. Ptá se, jak je možné, že britský Úřad pro letectví (CAA) prodloužil licenci této společnosti pouhých pět měsíců před jejím krachem a na základě čeho Úřad v dubnu dospěl k názoru, že společnost je v pořádku. Licenční režim CAA označil za defektní.

Pokud jde o tradiční cestovní kanceláře, O'Leary nevidí jejich budoucnost, neboť podle něj si turisté mladší 40 let raději vše zařídí sami a služby cestovních kanceláří nepotřebují. Tento model je mrtvý. Cestovní kanceláře měly smysl v době, kdy do turistických destinací létali pouze tradiční dopravci, kteří účtovali individuálním cestujícím šílené ceny za letenky. Ale dnes létá Ryanair do Španělska, Itálie, atd. Video rozhovoru je možno shlédnout zde.

V jiném zajímavém interview, které Michael O'Leary poskytl 27. září deníku Irish Examiner ujistil, že Ryanair nemá žádný zájem převzít jiné provozovatele, a to včetně těch, které jsou částí Thomas Cook Group plc. „Ryanair nemá zájem koupit jinou leteckou společnost“, řekl.

Pokud jde o rozvoj leteckého parku a další expanzi společnosti, Ryanair Group má zájem pořídit 100 letadel Airbus A321neo pro Laudamotion, pro Ryanair pak Boeingy 737 MAX 10, jakmile bude cena „správná“. O’Leary si postěžoval, že jednání s Airbusem se vlečou.

Ryanair má objednáno 135 Boeingů 737 MAX 200 a opci na dalších 75. Nový MAX 10 by měl mít kapacitu 230 cestujících a zjevně Ryanair zajímá.  (Foto: Reuters, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Jan novy - nepřihlášený host (...91.165...)
05.10.2019 18:41
Re planesfun

Ty musis být ale pekne zamindakovanej zavistivej koko. ... ;0)

planesfun (...17.10...)
04.10.2019 20:25
Smartwing

Souhlas. Urcite ma pravdu.

Pokud fakt nechce kupovat dalsi spolecnosti, tak by bylo zajimave, kdo jiny by si koupil Smartwings. Cinani jim prachy nedaji. To muze byt konecna.

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace