Podrobnější informace ke krachu skupiny Thomas Cook

  • 23.09.2019 16:30

Britská skupina Thomas Cook zkrachovala. Nechala v zahraničí na 150 tisíc turistů. Britský úřad pro letectví najal k repatriaci turistů 45 letadel.

Poté, co během víkendových jednání s investory, věřiteli a právníky zkrachovala snaha domluvit převzetí, končí po 178 letech společnost Thomas Cook. Děje se tak s okamžitou platností a jedna z nejstarších společností na světě přestala fungovat. Letecká společnost Thomas Cook Airlines ukončila své lety. Další letecké společnosti Thomas Cook Airlines Scandinavia, Condor a Thomas Cook Airlines Balearic zatím ve své činnosti pokračují. Thomas Cook Airlines provozuje 34 letadel, všechny letecké společnosti Thomas Cook mají dohromady 105 letadel.

Podle odhadů listu The Financial Times zůstalo v zahraničí přinejmenším 150 000 zákazníků britské kanceláře Thomas Cook, kterým je nutné zajistit přepravu domů. Přesné číslo turistů v zahraničí není v tuto chvíli jasné, neboť řada turistů se vrátila ještě během víkendu.

Repatriaci turistů má zajistit britský úřad pro letectví (CAA), který má pro tento případ připravenu operaci Matterhorn. Jedná se o jednu z největších operací tohoto typu v mírových dobách. Naposledy řešila Británie podobný problém, když 2. října 2017 zkrachovala společnost Monarch, tehdy pátá největší letecká společnost Velké Británie. Ta zanechala v zahraničí přinejmenším 85 000 turistů. Úřad tehdy pro jejich návrat zajistil 30 letadel. Náklady na operaci dosáhly 60 milionů GBP.

Richard Moriarty, generální ředitel CAA prohlásil, že Úřad organizuje jednu z největších leteckých flotil, a to s nasazením volných kapacit letadel z celého světa. Úřad najal asi 45 letadel, která vykonají na 64 letů denně a na přechodnou dobu jsou tak pátou největší britskou flotilou. Část letadel poskytly Virgin Atlantic a easyJet, ale některá byla najata až z Malajsie. Repatriace turistů byla zahájena ihned po půlnoci.

CAA kontaktuje hotely, kde zatím pobývají zákazníci Thomas Cook s ujištěním, že jejich hotelový účet bude vyrovnán. k tomu využije prostředky z fondu Air Travel Trust Fund a pojištění Air Travel Organiser's Licence (ATOL). Zároveň vyzývá zákazníky cestovky, kteří měli odletět z Velké Británie na dovolenou, aby na letiště nechodili. Podle vyjádření bude CAA a partnerům trvat asi 14 dní, než dostane všechny turisty domů a nevyhne se tomu, že plány turistů tím mohou být dotčeny. Úřad na úkolu spolupracuje s konzultační firmou AlixPartners.

Cestovní kancelář Thomas Cook finalizovala minulý týden smlouvu o prodeji čínské skupině Fosun, největšímu akcionáři společnosti. Proto se ještě minulý týden zdálo, že hrozící krach je odvrácen. Fosun a další investoři zajistili potřebných 900 milionů GBP, které předpokládal záchranný plán společnosti zpracovaný v červenci. Nezávislí analytici však minulý týden shledali, že k přežití je potřeba 1,1 miliardy GBP. Problém rostoucí potřeby kapitálu byl vyvolán požadavky dodavatelů, kteří z obav o přežití Thomas Cook začali vyžadovat vice zálohových plateb, nebo služby odmítali vůbec poskytnout. Stouply také náklady na konzultační a další služby. Všechny tyto aspekty spolu se sníženou poptávkou výrazně zvýšily náklady společnosti v letním období, a tím i objem potřebného kapitálu.

Společnost Thomas Cook se v pátek obrátila s žádostí o pomoc také na britskou vládu, ale ta pomoc odmítla v obavách, že by vytvořila nežádoucí precedens. Vláda není ochotna použít peněz daňových poplatníků k záchraně privátních společností, které se dostaly do ekonomických potíží. Navíc prohlásila, že požadovaný kapitál v objemu 250 milionů GBP by nejspíš jen oddálil krach společnosti. Boris Johnson také zpochybnil, zda management společnosti udělal vše proto, aby předešel této situaci.

Na jednání společnosti s věřiteli, investory a právníky, které se konalo v neděli, se již nepodařilo najít jiné řešení, než vyhlásit „nucenou likvidaci“ a činnost společnosti zastavit „s okamžitou platností“.  

Peter Fankhauser, generální ředitel Thomas Cook vyjádřil lítost, že přes intenzivní snahu se 1,1 miliard GBP nepodařilo zajistit, a omluvil se milionům cestujících, zaměstnancům a obchodním partnerům, že společnost nebyla úspěšná.

Kolaps společnosti přichází jen osm měsíců poté, kdy Thomas Cook oznámila, že prodá svou ziskovou leteckou společnost. v červenci však společnost sdělila, že vede „pokročilá jednání” o navýšení kapitálu se skupinou Fosun. Zdálo, že Thomas Cook bude moci pokračovat ve své stávající podobě. Potřeba kapitálu byla nejdříve odhadnuta na 750 milionů GBP, následně zvýšena na 900 milionů GBP. Ale jak se ukázalo, potřeba byla nakonec větší, což vedlo k tomu, že potenciální investoři od transakce odešli.  

Krach společnosti bude mít dalekosáhlé dopady na celé odvětví turistiky, pojišťovny, finanční instituce, ale take 6000 hotelů, které žily z byznysu Thomas Cook. Thomas Cook bude nucen likvidovat řadu svých společností.

Turistům, kteří mají zakoupený zájezd u skupiny Thomas Cook, bude vyplacena do 60 dní kompenzace z pojišťovacího fondu ATOL. Cestující, kteří mají koupenu pouze letenku s leteckou společností Thomas Cook, se však s případnou žádostí o kompenzaci musí obrátit na subjekt, který letenku prodal, na pojišťovnu (pokud je sjednáno pojištění) nebo na společnost, jejíž kreditní karta byla k nákupu použita.

Očekává se, že na krachu Thomas Cook nejvíce získá konkurenční kancelář TUI a letecká společnost easyJet, která kombinuje nízkonákladové lety s turistickými službami. 

Společnost Thomas Cook byla založena v roce 1841 a je tak jednou z vůbec nejstarších cestovních kanceláří na světě. Její roční výnosy činí 9 miliard GBP. Společnost zaměstnává 22 000 zaměstnanců, z toho 9000 ve Velké Británii. Vlastní letecké společnosti Thomas Cook Airlines, Thomas Cook Airlines Scandinavia, Condor a Thomas Cook Airlines Balearic.

Společnost Thomas Cook Airlines má ve svém parku 34 letadel (27x Airbus A321, 7x A330).

Na informaci o krachu již reagovalo např. letiště Manchester, které zadrželo Airbus A321 (G-TCDL) společnosti za neplacení letištních poplatků.

Německá letecká společnost Condor (Flugdienst), která je dceřinou společností Thomas Cook, ujistila zákazníky, že pokračuje v činnosti beze změny, ale vyzvala sledovat informace na webových stránkách. Podle zpravodajství CNBC si Condor zajistil překlenovací úvěr od německé vlády. v době psaní příspěvku byly však webové stránky prosté jakékoliv reference ke krachu Thomas Cook). Společnost Condor provozuje 53 letadel (7x Airbus A320, 14x A321, 1x A330, 15x Boeing 757 a 16x 767). Thomas Cook Airlines Scandinavia má 12 letadel (8x A321, 4x A330) a Thomas Cook Airlines Balearic provozují 6 letadel A320. (Foto: PA, travelweekly.co.uk, Condor, wikipedia, TUI, easyJet)

Autor: Michalc


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Yarda - nepřihlášený host (...75.142...)
27.09.2019 11:52
Všechna čest Velké Británii.

Stát se to u nás, tak by teď probíhala politická jednání, jestli ustavit vyšetřovací komisi a kdo má být předseda a ze které politické strany. A chudáci turisté by se v zahraničí zatím mohli pást - pokud by uvázli někde, kde roste tráva vhodná ke spasení.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace