Další problém tankovacích Boeingů KC-46

  • 18.09.2019 17:00

Projekt tankovacích letadel Boeingu je problémový od samého počátku. Dodávky jsou proti původním plánům výrazně opožděny, první letadla dodaná US Air Force se setkala s ostrou kritikou nízké kvality. Původně je měla USAF převzít v srpnu 2017, ale první dodávka se uskutečnila teprve počátkem letošního roku. Krátce po převzetí byla letadla uzemněna, neboť pracovníci letectva našli v letadlech nářadí, nástroje a další materiál, který tam zůstal zapomenut z výroby.

Nyní letectvo zakázalo přepravovat v letadlech náklad nebo cestující, neboť zjistilo, že náklad se během letu může samovolně uvolnit. To by mohlo přivodit nebezpečnou a nekontrolovatelnou ztrátu vyvážení nebo zranění osob. USAF označila tento problém jako „nedostatek 1. kategorie“, tj. stupeň, který označuje vážný nedostatek. Dokud nebude problém identifikován a zcela vyřešen, nelze podle vyjádření letectva riskovat a přepravovat náklad a personál.

Kontrakt Boeingu s letectvem USA stanovil strop vývojových nákladů na 4,9 mld. USD, ale výrobce již musel navíc investovat do vývoje KC-46 asi 3 mld. USD, přičemž toto číslo není konečné. Armáda dokonce kritizovala společnost Boeing v americkém Kongresu, že se příliš koncentruje na civilní výrobu na úkor projektů, jako je KC-46 (foto 1).

Projekt tankovacích letadel byl složitý od samého počátku. V roce 2008 vyhrálo totiž soutěž v hodnotě 35 mld. USD konsorcium Northrop Grumman a Airbus, a to s derivátem komerčního letadla Airbus A330 (A330 MRTT). Nicméně v roce 2011 byla zakázka „přesoutěžena“ a tentokráte vyhrál Boeing s derivátem civilního letadla Boeing 767 (KC-46). Objem zakázky zároveň stoupl na 49 mld. USD za 179 tankovacích letadel KC-46.

Airbusu se s prodejem A330MRTT (foto 2) daří a firma stále usiluje o zakázku Pentagonu. Proto se v prosinci spojila se společností Lockheed Martin a A330 MRTT nabízejí nyní společně. Airbus věří, že je svými dodávkami připraven okamžitě vyplnit kapacitní nedostatky Pentagonu. Šance na odbyt přitom nejsou zanedbatelné, neboť stávající kontrakt na KC-46 pokrývá zhruba polovinu perspektivních potřeb Pentagonu. Pentagon odhaduje, že nad rámec stávajícího kontraktu s Boeingem bude potřebovat dalších až 150 víceúčelových tankovacích a nákladních letadel.

Airbus již získal zakázky na 60 letadel A330 MRTT, a to od Austrálie, Velké Británie, J. Koreje, Saúdské Arábii atd. Letoun se účastnil spojeneckých operací v Iráku a Sýrii. Letadlo má dobré reference a stávající problémy Boeingu šance Airbusu posilují. (Foto: Boeing, Airbus)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace