Amerika dostala zelenou k uvalení cel na dovoz letadel Airbus

  • 17.09.2019 08:00

Světová obchodní organizace WTO (World Trade Organization) rozhodla, že USA mohou uvalit dodatečná (represivní) cla na produkty dovážené ze zemí EU v odvetě za prokázanou nedovolenou státní podporu, které se těšila společnost Airbus. To otevírá prezidentu Trumpovi cestu k uvalení dodatečných cel na dovoz z EU ve výši až 10 mld. USD.

Brusel obdržel podle listu Politico rozhodnutí organizace WTO v pátek 13. září.

Washington již dříve varoval EU, že pokud tento obchodní spor v Ženevě vyhraje, je připraven uvalit cla na export z EU ve výši až 21 mld. USD. Spojené státy mají přitom právo rozhodnout, na co a jaká cla uvalí, aby kompenzovaly ztráty, které utrpěly v důsledku nedovolených dotací. Položka „dopravní letadla“ je přitom na seznamu. Airbus se proto obává, že bude těmto sankcím vystaven. Opatření se přitom mohou týkat nejen letadel, ale také dovozu částí a dílů pro letadla, takže sankce mohou zasáhnout i výrobu v závodě Airbusu v americkém Mobile.

Obě strany mají nyní stále několik týdnů času, aby WTO poskytly další informace a komentáře pro jednání komise Dispute Settlement Panel o vyrovnání. Tento orgán řeší spory mezi vládami členských zemí. Jednání bude veřejné.

Spojené státy podaly první žalobu týkající se podpory Airbusu již v roce 2006. Spojené státy napadly, že Airbus získal půjčky na rozvoj programů A380 a A350 za výhodnějších než běžných komerčních podmínek.

Naopak WTO řeší také žalobu EU proti USA, která se týká nedovolené podpory pro Boeing. Rozhodnutí v tomto letitém sporu se očekává během osmi měsíců. Týká se mj. daňových prázdnin, kterým se těšil Boeing od státu Washington.


Fotografie k článku



Komentáře



Vojtěch Eliáš (...113.80...)
17.09.2019 14:47
Jeden za osmnáct, druhý bez dvou za dvacet

Když to tak čtu, tak co se týká různých daňových pobídek, levnějších úvěrů apod., tak mají máslo na hlavě obě firmy. Spíš bych řekl že hlavní motivací USA, resp. lobby Boeingu pro uvalení cel je průšvih kolem MAXů a zpoždění programu B777X. Airbus se ani nemusel moc snažit, aby se dostal do výhody, protože jediné, co u Boeingu běží relativně "bez problému" jsou Dreamlinery. A i o těch by se dalo spekulovat vzhledem k mizerné kvalitě motorů RR, kde snad nejsou ještě odstraněny problémy s lopatkami.

Luboš - nepřihlášený host (...188.139...)
17.09.2019 12:59
Poznámka

Nezapomeňme že letouny Airbus jsou ekologické a ekonomicky úspornější nežli Boeing a proto rivality obchodního charakteru jsou o ničem.

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace