Aerosalón MAKS 2019: Den 1.

  • 28.08.2019 08:00

MAKS se koná od 27. srpna do 1. září, přičemž první tři dny jsou vyhrazeny odborné veřejnosti. Na rozdíl od aerosalónu v Paříži či Farnborough nevyniká ani megakontrakty na n8kup letadel, ani neukazuje perspektivní trendy. Přesto je zajímavý, a to díky velikosti ruského trhu. Více než veletrh velkých firem jde o veletrh středních a malých firem a samozřejmě státem kontrolovaných korporací. Za bezkonkurenční je však možno povařovat letové ukázky, které tradičně vrcholí o víkendu. Podívejme se, jaké hlavní události přinesl první den.

Erdogan na nákupech?

Slavnostního otevření veletrhu se účastnil ruský prezident Putin a jako host turecký prezident Erdogan. Na MAKSu strávili celý den. Poté, co Turecko pořídilo ruský protivzdušný systém S-400 Triumf, hrozí Turecku nejenom zrušení kontraktu na dodávku asi stovky letadel Lockheed Martin F-35, ale dost možná i ztráta zakázek pro domácí letecký průmysl od amerických výrobců. Turecko hrozí, že pokud Amerika neprodá, co Turecko chce, nakoupí potřebnou vojenskou techniku v Rusku. Erdogan se proto zajímal o „neviditelné“ SU-57. Ty byly předvedeny ve statické i letové ukázce (foto 1). Program Su-57 je extrémně nákladný a Rusko hledá partnera, který by se na program podílel. A tím by mohl být právě turecký letecký průmysl. Putin také nabídl tureckým pilotům možnost vyzkoušet Su-30SM. Turecko má údajně zájem o spolupráci při výrobě Su-35 a Erdogan si prohlédl i obojživelník Be-200.

Premiéra MC-21

První den byl také vůbec první veřejnou premiérou perspektivního ruského dopravního letadla MC-21-300 (foto 2). Letadlo by mělo získat domácí certifikaci v roce 2020. Všechny tři prototypy pohání motory PW1400G. Pro další prototyp se chystají domácí motory PD-14. Katalogová cena letadla má být okolo 90 mil. USD a do vývoje již bylo investováno 4,5 mld. USD.

Znovuzrození L-610

Šéfkonstruktér jekatěrinburského závodu UZGA Vadim Demine v interview pro ShowObserver zmínil, že úspěšně pokračuje lokalizace výroby L-410UVP-E20, a že se UZGA chce zabývat také vývojem větší verze, a to na základě L-610. Letoun by měl být hotov okolo roku 2023. Věří, že technická rizika projektu jsou malá, neboť UZGA má k dispozici dokumentaci k L-610 i výsledky zkoušek. Kromě toho chce UZGA zahájit vývoj lehkého cvičeného letadla poháněného turbovrtulovým motorem VK-800S pro ruské letectvo. Stejný motor již testuje na létající laboratoři i pro L-410UVP-E20. Motor VK-800S by měl postupně nahradit motory GE H20. Turbolet opatřený motorem VK-800 je k vidění na statické ukázce.

Modernizace letišť

Na MAKSu bylo ohlášeno, že Rusko bude pokračovat v programu modernizace letišť. V následujících 6 letech by mělo být modernizováno dalších 60 letišť. Moskevské Šeremetěvo oznámilo, že 1. září uvede do provozu třetí vzletovou/přistávací dráhu. To dovolí kromě odbavení většího provozu také generální opravu stávající dráhy.

Airbus tradičně s A350-900

Největším civilním exponátem MAKSu je A350-900 (obr. 3). Zástupce Airbusu v Rusku připomněl, že letoun byl v Rusku poprvé již v roce 2014, tedy ještě před svou certifikací, a to zřejmě jako první západní prototyp. Julien Franiatte odhaduje poptávku v Rusku okolo 900-1000 nových letadel během následujících 20 let. Většina letadel bude pochopitelně jednouličkových. U víceuličkových odhaduje Airbus poptávku okolo 200 letadel kategorie A330, A350. Aeroflot je zatím jediným ruským zákazníkem letadel A350. Má objednáno 22 exemplářů, z nichž první převezme již v únoru. (foto: Aviasalon.com)


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Kalfa - nepřihlášený host (...115.9...)
29.08.2019 11:12
Má MC-21 vypouštěcí ventily?

Nebo bude každé nouzové přistání sázka do lotynky|?

cyklista - nepřihlášený host (...183.95...)
28.08.2019 10:33
Dodávky F35

Že hrozí zrušení dodávek F-35? Už byly zrušeny a piloti ve výcviku k nim nemají přístup.

Petr - nepřihlášený host (...144.88...)
28.08.2019 09:07
A350 je fantastické letadlo

Na let z Frankfurtu do Tokia potřebuje jen 70 tun paliva zatímco A346 přes 100 tun. Jen kdyby tak v Rusku tohle hrálo nějakou roli. Jinak by tam porad nebylo tolik obstaroznich 777/747. Jeste si vzpomínám jak se létalo s DC10 SVO LAX. To byl opravdu bizarre.

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace