Objednávky letadel na rekordně nízkých úrovních

  • 14.07.2019 17:00

Ve 2. kvartále získal Boeing objednávky pouze na 13 letadel. Objednávky zahrnují čtyři Boeingy 737, šest 767, dva 777 a 787. Již třetí měsíc v řadě nezískal Boeing jedinou objednávku na 737 MAX. Záměr skupiny IAG pořídit 200 letadel 737 MAX není zahrnut, protože transakce nebyla dokončena. Vloni během stejného období získal 277 nových objednávek (178x 737 a 99x dvouuličková letadla), tj. propad o 95 %.

Boeing dodal zákazníkům pouze 90 letadel, což znamená pokles o 37 %. Hlavním důvodem je uzemnění modelu 737 MAX. Největší podíl dodávek 2. kvartálu tvoří 42 letadel 787, následováno 24 letadly 737 NG a 12 letadly 777. Celkem 9 letadel bylo nákladních 767-300F (3x) a tankovací KC-46 (6x). Produkce 737 MAX byla od dubna snížena na 42 měsíčně, zatímco původně se plánovalo vyrobit 57 letadel měsíčně. Boeing eviduje 4600 nevyřízených objednávek na model 737. 

Pokles se nevyhnul ani Airbusu, byť není na první pohled nijak veliký. Airbus získal ve 2. kvartále nové objednávky na 151 letadel, z nich 146 jednouličkových. Avšak teprve počátkem druhého pololetí dosáhl Airbus čistého přírůstku celkových objednávek, neboť řada objednávek byla během prvního pololetí zrušena. Vloni za stejné období získal Airbus 193 objednávek. Dramaticky se však změnila struktura objednávek, neboť výrazně poklesl podíl víceuličkových letadel. Ta ve stejném období loňského roku tvořila takřka 50 % všech objednávek. Převaha jednouličkových letadel sice pomůže Airbusu zvýšit ziskovost, ale dlouhodobě představuje tato situace ohrožení. Ziskovost také posílí řada konverzí z A320neo na A321neo a A321XLR. Airbus se po pařížském aerosalónu již nechal slyšet, že bude hledat cesty úspory nákladů ve výrobě víceuličkových letadel, aby posílil svou schopnost konkurovat Boeingu v ceně letadel.

V dodávkách za první pololetí vede s přehledem Airbus, který dodal zákazníkům 389 letadel proti 239 letadlům, které dodal Boeing. V letošním roce plánuje Airbus dodat zákazníkům 880 až 890 letadel. Boeing původně plánoval dodat 900 letadel, ale tento cíl ohrožuje uzemnění modelu 737 MAX a snížení tempa jejich výroby.

Ceny nových letadel, např. 737 MAX a A320neo, nyní klesají, což souvisí s poklesem ceny ropy. Pokles cen ropy na asi 2 USD za galon snižuje tlak na pořízení nových, palivově efektivnějších letadel. (Foto: Jpost, planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace