Průlomový den pro Boeing: IAG objedná 200 letadel 737 MAX, Korean Air Dreamlinery. V Paříži je úspěšný i Airbus A330neo. Nový Airbus A321XLR boduje a A220-100 s prodlouženým doletem získal Deltu jako prvního zákazníka

  • 19.06.2019 08:00

Průlomový den pro Boeing: IAG objedná 200 letadel 737 MAX, Korean Air Dreamlinery

Skupina IAG v úterý ohlásila záměr pořídit pro potřeby svých společností 200 letadel 737 MAX, a to ve variantách MAX 8 a MAX 10. Záměr, který představuje v ceníkových cenách 24 mld. USD, podepsala IAG se společností Boeing v Le Bourget. Součástí skupiny IAG jsou společnosti Aer Lingus, British Airways, Iberia, Vueling a LEVEL a skupina IAG zatím nesdělila, jak konkrétně budou letadla distribuována po jednotlivých společnostech skupiny. Prozatím jsou „zaparkovány“ u značek LEVEL a Vueling.

Zjevně se jedná o průlomovou zakázku v době, kdy kolem budoucnosti 737 MAX panují pochybnosti. Jde o jasný signál trhu, že Boeing problémy 737 MAX nakonec vyřeší. Pro Airbus je to ledová sprcha, neboť skupina IAG dnes v kategorii jednouličkových letadel používá takřka výhradně letadla Airbus. Šéf skupiny IAG vidí v diverzifikaci cestu pro povzbuzení zdravé konkurence mezi oběma rivaly v rámci nabídek pro IAG.  

Boeingu se druhý den veletrhu dařilo rovněž na frontě dvouuličkových letadel, kde tradičně předstihuje výsledky Airbusu.  

Boeing, Korean Air a Air Lease Corporation (ALC) oznámily, že Korean Air rozšíří flotilu Boeingů 787 až o 30 exemplářů. Záměrem Korean Air je koupit 10 Boeingů 787-10, dalších 10 Boeingů 787-9 a od ALC pronajmout ještě 10 letadel 787-10. Všechna letadla budou pohánět motory GEnx.

Tímto kontraktem, bude-li finalizován, vzroste zastoupení Dreamlinerů u Korean Air na čtyřnásobek. Letadla 787-10 tak doplní u společnosti stávající flotilu letadel 787-9 a 777. Boeing 787-10 má kapacitu až 330 cestujících v dvoutřídní konfiguraci, tj. o 40 cestujících vice, než model 787-9.

Leasingová společnost ALC ohlásila úmysl pořídit dalších pět letadel 787-9, čímž její flotila Dreamlinerů dosáhne 56 kusů.

Boeing prodal již 1400 Dreamlinerů celkem 80 zákazníkům.  (Foto: Business Traveller)

Airbus A330neo je v Paříži úspěšný. Nový Airbus A321XLR boduje a A220-100 s prodlouženým doletem získal Deltu jako prvního zákazníka

Společnost Cebu Pacific se na přehlídce v Paříži zavázala pořídit 16 Airbusů A330-900, 10 letadel A321XLR a 5 letadel A320neo. Celkově tedy 31 Airbusů. Po pomalých prodejích v minulém období Le Bourget naznačuje, že zájem o A330neo se probudil, tedy alespoň o verzi 900.

Cebu bude používat A330neo s rekordně „hustou“ konfigurací pro 460 cestujících, první exemplář dostane v roce 2021. Kapacita 460 cestujících překračuje původní jednotřídní konfiguraci navrženou Airbusem, která podle představy výrobce končila u 440 cestujících.  Kromě příznivé ceny letenek cestujícím Cebu A330neo nebude moc co závidět.

Letadla A321XLR začne Cebu přebírat od roku 2024. Konfigurace zatím není známá. A320neo budou v konfiguraci pro 194 cestujících, a také toto číslo je pro daný model rekordním.

Zájem o A321XLR je pro Airbus příjemným překvapením. Ještě počátkem roku totiž Airbus váhal, zda se má do této modifikace vůbec pustit. Nyní se však zdá, že Airbus A321XLR splňuje požadavky leteckých společností lépe než A321LR. Oba letouny se mezi sebou liší zejména max. vzletovou hmotností, a to o 4 t (u A321XLR činí 101 t), která dovoluje prodloužit dolet verze XLR na 8700 km. Zatímní výsledky pařížského veletrhu ukazují, že relativně malý rozdíl ve vzletové hmotnosti dovolí prodloužit dolet o plných 15 %, což může být pro trh rozhodující.

Jasně to vyjádřil David Neeleman, spoluvlastník TAP Air Portugal a zakladatel start-upu Moxy, který sdělil, že TAP může konvertovat některé z existujících objednávek A321LR na XLR. Verzi XLR jednoznačně preferuje. XLR umožní TAP létat do destinací, jako je Chicago nebo brazilský Salvador. TAP má v roce 2021 provozovat 14 letadel A321LR. Neeleman prohlásil, že „LR nenabízí dolet, který byl slibován …a LR není náhradou za Boeing 757. XLR vyhovuje lépe“.

Saudi Arabian Airlines rozšířily existující objednávku 35 letadel řady A320neo na 100, včetně 35 opcí. Součástí objednávky je 15 letadel A321XLR. Letouny A321XLR objednala také International Airlines Group (IAG), osm pro Iberii a šest pro Aer Lingus.

Air Asia se rozhodla konvertovat 253 objednávek na A320neo na větší A321neo, což společnosti dovolí nabídnout trhu vyšší kapacity. Air Asia se tím stává největším světovým zákazníkem modelu A321neo. 

Air Asia uplatnila 592 objednávek na letadla řady A320, ze kterých zbývá převzít 353 letadel A321.

Airbus má důvod ke spokojenosti také s modelem  A220. Delta Air Lines se staly prvním zákazníkem, který objedná A220 se zvýšenou maximální vzletovou hmotností o 2,3 t. Díky dodatečnému palivu se dolet letadla prodloužil o 830 km. Delta zároveň zvýšila stávající objednávku 50 letadel A220-300 a 40 A220-100 o dalších pět strojů. Všechna letadla pohání motory Pratt & Whitney PW1500G. Airbus na konci května evidoval na crossovery A220 536 objednávek. (Rendering: Airbus)

Stručná analýza objednávek Paris Air Show: 2. den

Na konci druhého dne Paris Air Show vypadá podle statistiky FlightGlobal situace následovně:

  • podepsáno 636 objednávek, závazků či opcí na nová letadla. Z nich je 257 konverzí, tj. čistý přírůstek je pouze 379
    • 425 jednouličkových tryskových letadel*, tj. 67 %
    • 55 víceuličkových, tj. 9 %
    • 43 crossoverů, tj. 7 %
    • 113 turbopropů, tj. 18 %
  • Mezi dodavateli vede v objednávkách Airbus (255). Dále následují Boeing (225) a ATR (105).
  • Mezi letadly vede Boeing 737 MAX (až 200 závazků), Airbus A320neo (134) a ATR42 (60)
  • Na konci druhého dne Farnborough 2018 bylo podepsáno 993 letadel proti 636 na konci druhého dne Paris Air Show 2019.

*) nezahrnuje crossovery, tj. trysková letadla pro regionální dopravu


Fotografie k článku



Komentáře



Mailand (...208.196...)
19.06.2019 21:05

"A330neo s rekordně „hustou“ konfigurací pro 460 cestujících" - au. Ani kdyby byly letenky zdarma...

planesfun (...17.10...)
19.06.2019 15:14
Objednavka

Lukash: clanek je potreba si precist. Jasne se tam pise, ze se jedna o "zamer". A titulek uvadi ze "objedna", nikoliv ze "objednala". LoI je zcela bezna cesta k objednavce, ktera obvykle musi byt schvalena spravni radou.

Zrovna v pripade IAG bych zamer nezpochybnoval. Nebo myslite, ze firmy tohoto typu podepisi LoI jen tak?

lukash (...28.81...)
19.06.2019 11:51
Ale no tak...

...letter of intent není objednávka přece! Bůh ví, kolik jich nakonec z těch dvou stovek objednají...

Petr - nepřihlášený host (...48.176...)
19.06.2019 08:35
Když se k Airbusu přičte ATR, jasne vede :-)

Protože ikdyz je to JV s Italama, tak finální montáž a předavani probíhá v Toulouse :-)

Celkem 4 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace