Aeroflot rozšířil úsporný tarif „lite“ na další linky včetně linek do Prahy. Je skutečně úsporný?

  • 08.06.2019 17:00

Od 2. dubna zavedla skupina Aeroflot na prvních linkách nový tarif pro cestující bez odbaveného zavazadla, který se obvykle označuje „lite“. Na mezinárodních linkách byl jako první „lite“ zaveden u letů do Itálie a Německa. Nově se objevil i na linkách z/do Prahy. Společnost v době zavedení tarifu „bez zavazadla“ uvedla, že vychází vstříc poptávce, neboť nový tarif dovolí nabídnout ekonomickou letenku cestujícím „lite“ až o 30 % levněji. Ve své tiskové zprávě zdůraznila, že se nejedná o zdražení a cena letenky s odbaveným zavazadlem zůstane beze změny. Ale je tomu skutečně tak?

Porovnali jsme nejlevnější let v náhodně vybraných dnech (14.6. do Moskvy a 16.6. zpět), a to v tarifech „Lite“ (NNB), tj. bez zavazadla s tarifem Economy Classic (NCL) se zavazadlem 23 kg. U „lite“ vychází cena 6205 Kč, u tarifu se zavazadlem 8005 Kč. Rozdíl je 29 %, což podporuje tvrzení Aeroflotu. Problém je v tom, že doposud bylo v cenové úrovni okolo 6200 Kč možno pořídit nejlevnější tarif se zavazadlem a cena 8005 Kč je zjevně vyšší, než byla cenová hladina před zavedením tarifů „lite“. Podobné výsledky vykazují tarify v dalších namátkově vybraných datech. Chápeme, že solidní porovnání by vyžadovalo práci s dlouhodobým vzorkem. Nicméně i na malém vzorku se ukazuje, že Aeroflot tarifem „lite“ neposkytuje cenovou výhodu zákazníkům bez zavazadla, a naopak výrazně zdražuje ceny pro zákazníky se zavazadlem. 

Aby porovnání nebylo tak prosté, dříve byl na většině letů dostupný nejlevnější tarif Promo, ten však z nabídky zmizel a je nyní nahrazen dražším tarifem. Není jasné, zda se tarify Promo někdy do ceníku vrátí, nebo zmizely navždy.

K podobným výsledkům se dopracovaly také ruské servery, např. frequentflyers.ru, které porovnávaly ceny vnitrostátních letenek.

Situace připomíná ono grossmanovské „nechci slevu zadarmo“. Cestující zavedením nového tarifu prohrává. Na druhou stranu je nutno uznat, že Aeroflot přišel s tímto tarifem teprve poté, kdy ho zavedla drtivá většina evropské (a světové) konkurence, a také konkurenti sledovali podobnou logiku.

Držitelé stříbrných a zlatých věrnostních karet mohou jedno odbavené zavazadlo převážet v rámci nového tarifu „bez zavazadla“ bezplatně. Ti ovšem v původním tarifu měli právo na další odbavené zavazadlo, tj. 2x 23 kg. Nyní o druhé zavazadlo přicházejí. Tarify „lite“ nejsou uplatněny na dálkových linkách, takže nebudou vadit cestujícím tranzitujícím např. do asijských destinací. Beze změny zůstávají relativně velkorysé max. rozměry a hmotnost kabinového zavazadla u Aeroflotu a společnosti Rossiya: 55 x 40 x 25 cm a max. 10 kg (ve třídě economy) resp. 15 kg (business). (Foto: The Points Guy, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace