Certifikace Boeingu 777X se opozdí

  • 29.03.2019 13:00

Čínský, evropský a kanadský regulátor dali najevo, že v budoucnu nebudou jen automaticky „razítkovat“ certifikaci FAA, ale chtějí se přesvědčit, že certifikační proces odpovídal standardům. Je to reakce na další a další důkazy, že certifikace 737 MAX byla v lepším případě uspěchaná, v horším přímo zmanipulovaná. Jako první to postihne model 777X.

Denník Seattle Times přinesl v minulém týdnu informace, že vedení FAA vystavilo své pracovníky tlaku, aby certifikace proběhla rychle a bez problémů, a naváděni, aby co nejvíce certifikačních úkonů delegovali na pracovníky Boeingu. Zjistilo se také, že Boeing zaplatil různým lobbistům asi 15 mil. USD za podporu v Kongresu a FAA, s cílem získat podporu pro posílení svých pravomocí při certifikaci letadel. Podivné okolnosti certifikace nyní vyšetřují různé instituce, a to včetně zapojení FBI.

Až do případu 737 MAX měl úřad FAA pozici „lead“ certifikace pro letadla Boeing, a ta byla na základě vzájemné dohody více méně automaticky uznávána brazilskou ANAC (Agência Nacional de Aviação Civil), evropskou EASA (European Aviation Safety Agency) a kanadskou TCCA (Transport Canada Civil Aviation). Analogicky to platí i pro certifikace Airbusu. Avšak podivná certifikace 737 MAX a otálení FAA s uzemněním letadel touto praxí a důvěrou v objektivnost FAA otřásly. Lze se domnívat, že po tomto případu se certifikace kdekoliv a vykonávané kýmkoliv stanou pečlivějšími, složitějšími a vzájemné uznávání bude méně automatické.

První let Boeingu 777X je plánován na 2. kvartál, přičemž první letoun měl být předán Emirates do komerčního provozu v polovině roku 2020.

Bude zajímavé sledovat, jak kauza 737 MAX ovlivní rozhodnutí Boeingu o perspektivním Boeingu NMA (Boeing 797). Oznámení o zahájení vývoje a výroby se očekává na Paris Air Show v červnu. Je otázkou, zda bude rozhodnutí pozitivní. Boeing plánoval, že v případě pozitivního rozhodnutí půjde NMA do komerčního provozu v roce 2025, což bylo dokonce i před katastrofami 737 MAX považováno za šibeniční termín. (cnn.com, Boeing, planes.cz)


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



MichalC (...17.10...)
29.03.2019 18:25
777X

Zetor: ano, máte pravdu. LH se uvádí jako zahajovací zákazník, a tak to bylo zveřejněno i Boeingem. Stejně tak první vyrobený letoun se vyrábí pro LH, což se potvrzovalo ještě v únoru. LH si objednala 777-9 již v roce 2013, a to ješte před Emirates. Nyní se uvádí, že prvním komerčním zákazníkem budou Emirates, což zřejmě souvisí s objemem zakázky a faktem, že Emirates má obě verze -8 a -9. A aby to nebylo tak jednoduché, loni v listopadu se psalo o Etihad jako o "launch customer" pro 777X.

Zetor (...220.205...)
29.03.2019 16:55
První zákazník

Nemá být první kus dodán Lufthanse? Neslyšel jsem, že by "launch customer" byli Emirates...

kulica - nepřihlášený host (...175.190...)
29.03.2019 15:50
NMA

"Oznámení o zahájení vývoje a výroby se očekává na Paris Air Show v červnu. Je otázkou, zda bude rozhodnutí pozitivní."

737MAX je asi z řady 737 finále, tak stejně vývoj nového letadla bude muset zahájit. Jestli to bude NMA nebo nástupce řady 737 je otázkou. odhaduji, že MAX se z toho vylíže poměrně rychle, ale i tak bude muset Boeing nějaký krok udělat. Časem to bude čekat i Airbus s rodinou A320.
(opět jako vždy názor fanouška amatéra)

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace