Norwegian může těžit ze situace kolem 737 MAX. Vysvětlíme proč.

  • 23.03.2019 13:00

Předlužený Norwegian se jako první společnost hlásí o kompenzace za uzemnění 737 MAX. Norwegian jich má 18 a požaduje po Boeingu 800 tis. USD/den. Tato částka je na první pohled nerealistická a odráží zoufalou hospodářskou situaci společnosti.

Společnost vloni trpěla problémy motorů Rolls Royce Trent 1000, kvůli kterým nemohla plně využívat své Dreamlinery. Poté přišla nucená odstávka 737 MAX v íránském Shirazu a nyní společnosti zahálí celá flotila 737 MAX. Zdálo by se, že zadluženou společnost posílají ke dnu nešťastné náhody. Skutečným problém však je, že společnost nemá žádné rezervy na žádnou mimořádnou situaci.

V letošním roce se ztráty společnosti odhadují na 3 mld. NKR (HSBC), v příštím roce se mají snížit na 1,1 mld. NKR.

Paradoxně právě na uzemnění 737 MAX může Norwegian vydělat a může to pro něj znamenat i záchranu, a to hned z několika důvodů:

  1. Norwegian se zatím s malým úspěchem snaží zbavit části stávajícího letadlového parku i již objednaných, ale zatím nedodaných letadel. Uzemnění 737 MAX a případné snížení poptávky nepochybně zvýší cenu letadel na sekundárním trhu. Norwegian se tak může výhodněji a rychleji zbavit starších 737 i již objednaných A320neo.
  2. Rychlejší prodej letadel na sekundárním trhu by měl pozitivní dopady také na související nákladové položky. Společnost by s rychlejším odchodem letadel mohla také razantněji snižovat stavy zaměstnanců i rychleji redukovat linky s nižší ziskovostí.  
  3. Norwegian má objednáno 92 Boeingů 737 MAX, které představují obrovskou kapitálovou zátěž. Ve světle katastrofy Lion Air a Ethiopian Airlines se Norwegian může tohoto závazku vůči Boeingu elegantně zbavit. Boeing v dané situaci jen těžko může požadovat kompenzaci za zrušené objednávky.
  4. Společnost rozhodla, že musí zavřít svou bázi v Palmě a propustit asi 100 pilotů a členů palubního personálu. To je nákladná operace, protože Norwegian musí zaplatit postiženým pracovníkům odstupné. Nyní se Norwegian snaží konvertovat výpověď do dlouhodobé neplacené dovolené, přičemž se odkazuje právě na uzemnění 737 MAX.

Pokud tedy Norwegian Air využije těchto možností, může dosáhnout vyšších než plánovaných úspor, což by zlepšilo postoj akcionářů ke společnosti. Nepředpokládáme přitom, že Norwegian může realisticky dosáhnout takové kompenzace od Boeingu, která by měla podstatnější vliv na hospodaření společnosti.

Bude zajímavé sledovat, jakou cestou se Norwegian vydá. Zatím firma nasazuje na některé linky, které měl obsluhovat 737 MAX,  Dreamlinery. To se nemusí ukázat jako nejlepší cesta k přežití.  (Foto: Norwegian Air, planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace