Rolls-Royce odstoupil ze soutěže na dodavatele motorů pro nový Boeing NMA

  • 02.03.2019 17:00

Firma Rolls-Royce se rozhodla odstoupit z výběrového řízení na dodavatele motorů pro nový perspektivní Boeing NMA (New Midsize Airplane), který je občas označován jako Boeing 797.

Rolls Royce odůvodnil rozhodnutí tím, že plán dodávek motorů je příliš agresivní a firma by nestihla vyvinout dostatečně „zralý“ motor – nechce opakovat situaci kolem motorů Trent 1000, které pohání Dreamliner.

Jak známo, u řady motorů Trent 1000 Package C se objevily únavové trhliny, které vyvolaly nutnost řadu letadel na dlouhou dobu odstavit. Postižená letadla také kvůli problémům s motory podléhají dodatečným inspekcím a létají po méně optimálních trasách, což provozovatelům přináší dodatečné provozní náklady. Problém zatím nebyl úplně vyřešen. Další problémem Rolls-Royce je zpoždění dodávek motorů Trent 7000 pro Airbus A330neo, které vyvolalo mimořádnou nelibost Airbusu, protože zpomalilo vstup nového letadla na trh. A prestiž Rolls-Royce a čestně i osud Airbusu A380 podminovala dlouhodobá neschopnost firmy zajistit plnění výkonových parametrů motorů pro superjumbo.

Po všech těchto debaklech se všeobecně očekávalo, že Boeing Rolls-Royce nevybere. Tím spíše, že se rozhodl pro systém dvou dodavatelů motorů, takže bylo jasné, že jeden ze soutěžících půjde z kola ven. Tím je zřejmě rozhodnuto, že nové letouny budou poháněny motory CFM International a Pratt & Whitney.

Rozhodnutí o Boeingu NMA má být oznámeno na pařížské airshow v Le Bourget (17.-23. června). Pokud se Boeing pro vývoj nového letadla rozhodne, pak se Boeing NMA dostane na trh kolem roku 2025.

Boeing předběžně indikoval dvě verze – NMA-6 (nebo 797-6) pro až 228 cestujících s doletem do 8300 km a NMA-7 (797-7) pro 267 cestujících s doletem 7800 km. Boeing vidí NMA jako náhradu za modely 757 a 767 a předpokládá, že vysoká efektivita nového letounu dovolí otevřít nové dálkové linky. Jako první má přijít na trh 797-7. Airbus dnes nabízí pro tento trh A321LR a A330neo a s vývojem nového letadla jako protiváhy NMA nepočítá. (Foto: Rolls-Royce, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



kulica - nepřihlášený host (...175.190...)
03.03.2019 10:52
Boeing NMA

Jsem zvědavý jestli Boeing do NMA půjde. Odhaduji, že ano. 737 max 10 mi pak přijde jako zbytečný ... jeho vývoj sice nebude tolik stát, ale zase na druhou stranu není kapacitně tak daleko od max 9 a jeho kapacitu pak pokryje i NMA-6. Názor laika ...

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace