Zapomenout sejmout kryt Pitotovy trubice před odletem je zdánlivě drobný omyl, avšak s potenciálně katastrofickými následky. Opomenutí tohoto typu není zjevně exkluzivní záležitostí amatérů v aviatických klubech. Dne 18.7. se krátce po startu musel vrátit na letiště v Brisbane A330-300 (9M-MTK) Malaysia Airlines. Letadlo odstartovalo na svůj let do Kuala Lumpuru se třemi zakrytými čidly. Posádka zjistila anomálie ve čtení rychlosti již při rozjezdu, ale podle šetření nic nenasvědčuje tomu, že by uvažovala o přerušení startu. Teprve po startu byly zahájeny postupy pro „unreliable airspeed“ a vyhlášena závada (PAN). Posádka dále postupovala podle příslušných kontrolních seznamů a nakonec (téměř) zdárně přistála s pomocí nouzového indikátoru rychlosti, údaje o úhlu náběhu, GPS a s asistencí řízení provozu. Při samotížném vysunování podvozku došlo k drobnému poškození krytu podvozku. Letoun byl po přistání odtažen ke gatu. Kapitán ani technik neodhalili zakrytá čidla během obchůzky letadla před startem. Mohlo by se tedy zdát, že jde o naprosto, naprosto ojedinělé opomenutí. Pak vězte, že v Brisbane je evidováno za posledních 10 let celkem 15 případů zablokované Pitotovy trubice, přičemž ve 4 případech se jednalo o hmyz.
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém