Chura-shima Air Festa

  • 21.01.2018 09:00

Chura-shima Air Festa

Úvod

Na ostrově Okinawa se pořádají dvě letecké akce. Na přelomu června a července pořádá americké letectvo na své základně Kadena den otevřených dveří a v prosinci se koná „Chura-shima Air Festa“ na japonské armádní základně Naha, která sdílí (nejen) runway s letištěm Naha (OKA).

Naha AB vstup

Vstup do Naha Air Base

Protože na Ostrově působí všechny složky japonské armády (JASDF) a základna leží na břehu moře, doufal jsem v možnost zachycení největšího létajícího člunu v činné službě – ShinMaywa US-2. Bohužel japonské weby nebyly příliš sdílné a také zahraniční zdroje příliš nepomohly. Pro případ potřeby (počasí, žádný program) jsem měl plán B, tj. prohlídky „památek“ z druhé světové války a případně spotting dopraváků či vojáků u Kadeny.

Letos (2017) se akce konala o víkendu 9.-10.12. a jde o poslední leteckou akci JADSF v roce.

Billboard u vstupu

Billboard u vstupu

Protože jsem měl v pátek obchodní schůzku v Soulu, zvolil jsem trasování Praha-Paříž-Soul (Incheon)-Okinawa-Tokio-Paříž-Praha. Lety z Evropy obstarala Air France, pro let Soul – Okinawa jsem zvolil Airbus A320 japonské aerolinky Peach a odlet z Okinawy zajistil JAL s Boeingem 777-300 (inu na dvouhodinový let, proč ne, že).

Přílet

Peach Aviation je ničím nevybočující lowcost, za cenu letenky dostanete sedačku a cokoliv si musíte doplatit. V mém případě to bylo zapsané zavazadlo a sedačka v první řadě, kde bylo o něco víc místa na nohy (v obou placených řadách jsem seděl sám).

Protože jsem celý let prospal, zajímavý byl až přílet za tmy. Respektive akce po přistání. Airbus zastavil na ploše, odkud jsme šli asi 200 m ke dveřím „low cost terminálu“, který sdílí Peach a další japonská nízkonákladovka Vanilla Air.     

Terminálem je pravděpodobně starý hangár, ve kterém je natažený koberec a přivezený mobiliář, přičemž je přepažen na veřejnou část a část s hraniční kontrolou a celníky. Vyložené kufry hlídá zřízenec a vydává je proti bag tagu. Mezi spoustou lidí se nakonec dá v rohu najít jak bankomat, tak automat na směnu peněz.

Low cost terminál je spojen se světem pomocí shuttle busu, který jezdí zdarma na „opravdový terminál“, což je více než důstojná budova, která nabízí všechny atrakce pro cesťáky běžné v těchto krajích. Z letiště vede do města monorail, jezdí veřejné autobusy a taxíky. S Uberem nepočítejte.

Sobota

Akce začínala v sobotu v 10:00 na základně, která je položena jižně od terminálů letiště. Nejbližší zastávka monorailu (Yui Rail) je Akamine, ze které je to k bráně základny cca 500 metrů a následně cca 800 m k runway.

U brány probíhala letmá prohlídka zavazadel.

Statická expozice byla ve třech podobách. Několik letadel bylo vystaveno „k vyzkoušení“ – Kawasaki T-4, Mitsubishi/McDonell Douglas F-15J Eagle, Lockheed P3-C Orion a Kawasaki/Boeing CH-47. Další letadla (F-15J, Mitsubishi F-2A, Kawasaki C-1, Boeing KC 767, Gulfstream 4, BAe 125, Grumman E-2C Hawkeye, P3-C, Mitsibishi/Sikorski UH-60 a CH-47, Boeing 737 Japan Transocean Air) byla pouze vystavena – částečně v prostoru, částečně ve „flightline“ – kde dost blokovala výhled na runway.

   

Jeden z hangárů byl určen pro expozici záchranných složek (hasiči, záchranka a letečtí záchranáři), ve druhém bylo pódium a velké množství fanshopů (bohužel s poměrně omezeným sortimentem).

„Letový program“ se sestával především z běžného civilního provozu (JAL, ANA a jejich odnože, Solaseed Air, Skymark Airlines + další aerolinky regionu). K vidění byly především Airbusy A320 family a Boeing 737, Bombardier DHC8 a Boeingy 767 a 777. Nudu v typech nahradilo několik speciálních livery. Občas se v dálce objevilo vojenské nebo civilní letadlo na přiblížení k letišti Kadena.

Boeing 737 Japan Transocean Air

Boeing 737 Skymark Airlines

Boeing 737 Japan Transocean Air

Boeing 737 Skymark Airlines

Letadla ze základny obvykle odstartovala, občas provedla průlet a vyklidila pole dopravákům. Při příletu většinou došlo k průletu a k přistání došlo z okruhu.

 

Kawasaki T-4 JASDF

Kawasaki T-4 JASDF

F-15J JASDF

Pro milovníky vojenských letadel zkrátka žádná hitparáda.

Sobotní program končil až za tmy startem a několika průlety F-15J s přídavným spalováním.

Prakticky cokoliv jsem byl schopen vyfotit univerzálním 18-200mm objektivem. Vzhledem k jasnému počasí nevadila horší světelnost objektivu.

Neděle

Nedělní program byl podobný sobotnímu. Na statice přibyl Falcon japonské pobřežní stráže a později Boeing 737-500 ANA. JAL vyměnil přes noc svoji růžově kostičkovanou za modře kostičkovanou.

Falcon japonské pobřežní stráže

Boeing 737-500 ANA Wings

Falcon japonské pobřežní stráže

Boeing 737-500 ANA Wings

Vzhledem k severojižní orientaci jediné dráhy (a přístupu z východu) není odpolední focení žádná hitparáda. Zároveň se vzhledem k převážně slunečnému počasí vzduch nad betonem dost tetelil.

Proto jsem příliš neváhal a v neděli krátce po poledni vyrazil na Sanaga Island, který leží na jihozápad od dráhy a na něm přírodní „spotting hill“ a to včetně vybetonovaných vyhlídek. Na Sanaga Island je možné se dostat taxíkem, pro případ, že byste to chtěli jít pěšky, jsou to od místa konání akce asi 4 km.

Pohled na letiště Naha ze Sanaga Island

Pohled na letiště Naha ze Sanaga Island

Se svojí 80-400mm na 2/3 čipu jsem v pohodě zvládal všechny dopraváky i přistávající vojenská letadla, pro lepší záběry dosedajících letadel by to chtělo ještě delší sklo (na vyhlídce měla většina spotterů jedno tělo s nasazeným objektivem s 500mm ohniskem).

P-3C Orion

ANA 777 Star Wars livery

P-3C Orion

ANA 777 Star Wars livery

Odlet

Na odletu z domestic terminálu s JAL do Tokia (Haneda) nebylo nic prakticky nic moc zajímavého, snad jen že na obou terminálech letiště Naha se ve veřejné části nacházejí dvě venkovní spotting terasy, kam se platí vstupné 100 JPY.

Závěry

Pokud je vaším cílem nafocení vojenských letadel na airshow, nabízí Japonsko onačejší akce.

Mimo airshow bych na focení dopraváků dopoledne vsadil na terasy na terminálech a odpoledne Sanaga Island.

Pro mě zatím nezodpovězenou otázkou je Kadena AFB, možná příležitost pro další trip?

 

Autor: Michal Krsek



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace