Měkké přistání Bombardierů CSeries v náručí Airbusu

  • 20.10.2017 08:00

Zcela nečekané rozuzlení přinesl obchodní spor společností Boeing vs. Bombardier ve věci dodávek letadel CSeries pro společnost Delta. Boeing se snažil blokovat vstup CSeries na trh USA, přičemž argumentoval nedovolenou podporou Kanady při vývoji modelů CSeries. Americké úřady shledaly argumenty Boeingu odůvodněnými a uvalily proto na připadné dodávky na americký trh dodatečné clo v rozmezí od 220 do 300 %. Toto rozhodnutí by znamenalo pro sice technicky úspěšný, ale komerčně ztrátový projekt CSeries katastrofu. V pondělí 16. října zcela nečekaně a razantně vstoupil do hry Airbus, když ohlásil nákup kontrolního balíku společnosti CSeries Aircraft Limited Partnership od firmy Bombardier Inc. Zbývajících 31 % si ponechává Bombardier a 19 % drží kanadská provincie Quebec, která do projektu CSeries investovala 1 mld. USD. Airbus svůj podíl navíc splatí službami v oblasti marketingu, prodeje, kapacitami pro kompletaci a podporou zákazníků. Airbus zejména poskytne CSeries kapacity svého montážního závodu v americkém Mobile. Dost možná tím také elegantně vyřeší problém dovozních cel. Pro Airbus znamená tento obchod výraznou expanzi na americký trh i vítané rozšíření portfolia. Airbus věří, že díky CSeries získá silný podíl na rychle rostoucím trhu menších jednouličkových letadel. Od roku 2012, kdy Airbus prodal svůj posledni A319, tento trh Airbus zoufale ztrácí. Letouny CSeries budou nabízeny v kapacitě od 99 (CS100) do 160 (CS300) cestujících. Předpokládá se odbyt 6000 strojů během dvaceti let. Také pro problémový Bombardier je tento obchod výhrou a zřejmě jediným východiskem z nouze. Bombardier si prozatím ponechává Q400 a CRJ. Poraženým je jednoznačně Boeing, který tak nešikovně vmanévroval Bombardier přímo do náruče svého hlavního rivala. Delta, která původně plánovala zakoupit 75 letadel CS100, zřejmě s dodávkami stále počítá. Ty se však uskuteční teprve z výroby v americkém Mobile - pokud se v mezidobí pohled amerických úřadů na dodatečné clo nezmění. Obchod vstoupí v platnost po schvalení antimonopolními úřady, což se předpokládá ve 2. pololetí přístího roku.

michalc


Fotografie k článku



Komentáře



22.10.2017 07:07

Vráceno, pardon za opravu ve spěchu, kdy jsem si nevšiml rozporu objednání vs. dodání.

MichalC (...19.22...)
20.10.2017 21:15
Shenzhen A319

Podle Airbus je rijnova dodavka A319 soucasti kontraktu podepsaneho v Le Bourget jeste v roce 2011.

MichalC (...19.22...)
20.10.2017 20:40
319

Udaj o "neprodeji" A319 je spravny, alespon podle oficialniho vyjadreni Toma Endersa, CEO Airbus. Ten na tiskove konferenci 17/10 explicitne uvedl, ze Airbus neprodal A319 poslednich pet let. Letadla, ktera se pripadne dodala v posledni dobe byla tedy kontrahovana pred rokem 2012. S nejvetsi pravdepodobnosti bude z tehoz duvodu take ukoncen projekt A319neo, ktery prave miril proti CSeries, a ktery zatim nenavazal na minule uspechy A319.

20.10.2017 18:10
318/9

Díky, opraveno

lodovicius (...177.135...)
20.10.2017 17:22
A318/319

Bude to A318, poslední 319 byla dodána tento týden -
https://www.planespotters.net/airframe/Airbus/A319/B-8667-Shenzhen-Airlines/PwK6iM2p

atr (...30.64...)
20.10.2017 17:05
A3xx

Nejsem sice z oboru, ale neměl to být A318 ?
Že by od 2012 neprodali jediný A319 se mi nezdá.

Celkem 6 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace