Jak se stát supervizorem Ramp Control

Supervisor Ramp Control, neboli slangově rampíř, je člověk, který řídí, kontroluje a koordinuje provozní činnosti při příletu, průletu a odletu na odbavovací ploše s ohledem na dodržení harmonogramu odbavení. Nejdůležitějším úkolem je dodržování kvality a bezpečnosti prováděných prací. S bezpečností souvisí i provedení prohlídky parkovací stojánky letadla a také prohlídka stavu neporušenosti povrchu letadla po příletu a před odletem, zejména v oblasti dveří a nákladových prostorů, náběžných hran křídel, motorů a také stav podvozku. Pracovníci Ramp Control jsou zodpovědní za kvalitní naložení či vyložení všech zavazadel, zboží, poštovních zásilek a ostatního nákladu. S nákladem souvisí jeho správné rozmístění a zabezpečení dle nakládacích instrukcí vytvořených odpovědným pracovníkem oddělení vyvažování letadel. U vyložení je nutné zajistit nejprve kontrolu správného naložení z předchozí destinace a následně zajistit včasné dodání zavazadel cestujícím do příletové haly. V případě transferových zavazadel zajistit jejich přeložení na následující let. Další náplní této pracovní pozice je koordinace a kontrola ostatních činností, které je nutné u letadla provést během krátkého průletu, mezi něž patří úklid letadla, výměna cateringového vybavení, správné doplnění paliva na následující let, kontrola doplnění pitné vody a mnoho dalšího.

Klára Klesnilová u letadla Českých aerolinií s registrací OK-GFR

Každé letadlo má svá specifika, každá letecká společnost má své postupy, které je nutno bezezbytku dodržet. Velmi důležitá je při této činnosti komunikace a spolupráce s ostatními složkami, které se na odbavení podílejí. „Široká veřejnost zná rampíře hlavně z obrázků jako toho, kdo si vede letadlo na vodítku,“ popisuje supervisorka Ramp Control Klára Klesnilová ze společnosti Czech Airlines Handling. Ono „vodítko“ je ve skutečnosti kabel sluchátek připojený k letadlu, pomocí kterých „rampíři“ komunikují s posádkou během procesu vytlačování letadel ze stojánky a spouštění motorů. Ale předtím, než může rampíř „vést letadlo na vodítku“ musí po dohodě s posádkou letadla a kolegy v odletovém východu zajistit bezproblémový nástup cestujících do letadla a s kapitánem si odsouhlasit připravenost k letu. Jako potvrzení o správném naložení letadla, usazení cestujících a vyvážení letadla předává rampíř kapitánovi tzv. loadsheet, ve kterém je vše zaznamenáno a vypočteno.

Kdo se může stát rampířem?

Zájemci o pozici Ramp Control musí mít středoškolské vzdělání ukončené maturitou a dobrou znalost anglického jazyka. Dalšími požadavky jsou platný řidičský průkaz, jelikož auto je pro rampíře hlavní kanceláří, a čistý trestní rejstřík. Aby zájemci získali identifikační kartu, která umožňuje přístup do neveřejných prostor letiště, je nutné absolvovat ověření spolehlivosti, které zajišťuje Úřad pro civilní letectví. Důležitý je také dobrý psychický a fyzický stav. Velkou výhodou je zájem o letadla, letiště a velmi blízký vztah k letectví. Po úspěšném pohovoru je nový rampíř připraven na zácvik jak v teoretické oblasti, tak pod dozorem zkušeného kolegy.

Předání loadsheetu posádce u letounů ATR

Jak dlouho trvá zácvik?

Výcvik trvá přibližně 2 měsíce, může však trvat i déle. Školení, která je nutné absolvovat, je mnoho a pro práci rampíře jsou nezbytná – například bezpečnost v letecké dopravě, bezpečnost při odbavovacím procesu, přeprava nebezpečného zboží, vyvažování letadel. Seznamujete se s pracovními prostředky, jako jsou například externí pozemní zdroje nebo pásy určené k nakládání do nákladového prostoru letadla a mnoho dalších. Teoretický výcvik se prolíná s praktickým, kdy se nový kolega učí všemu pod dohledem školitele. Přibližně po 2 měsících zácviku je čerstvě vyškolený rampíř připraven složit závěrečnou teoretickou a také praktickou zkoušku. Po úspěšném složení je připraven pracovat samostatně, ale průběžně se samozřejmě musí učit novým věcem a připravovat se na speciální odbavení. Všechna školení se musí v pravidelných intervalech opakovat a vždy jsou ukončena závěrečnou zkouškou. Všechna školení pro mě byla velmi zajímavá, ale nejzajímavější bylo rozhodně školení o vyvažování letadel, které mě opravdu bavilo. Během něj jsme se seznámili se základy vyvažování nákladu a naučili jsme se vypracovat i manuální loadsheet. I proto není tato práce jednotvárná, ale svoji povahou, neustálým kontaktem s lidmi velmi zajímavá.

Jaká letadla rampíř či rampířka odbavuje?

Po ukončení zácviku je nový kolega schopný odbavovat velké množství „standardních“ leteckých společností, které nepožadují žádná větší specifika jako například vlastní odbavovací systém a systém pro vyvažování letadel. Pokud své kvality rampíř prokáže v tomto „základním stupni“ odbavení, může být zařazen i do nějakého týmu konkrétní letecké společnosti. V praxi pak rampíř nebo rampířka odbavuje ve většině případů letadla právě této společnosti. Není výjimkou ani zařazení do více různých dedikovaných týmů.

Půl roku po nástupu došlo k mému prvnímu kariérnímu růstu, kdy jsem úspěšně absolvovala školení na odbavování společností Air France a KLM. Tyto společnosti používají vlastní systém pro odbavování zavazadel a dalšího nákladu. Čerstvě mám za sebou přeškolení na společnosti Swiss a Korean Air, tím pádem mám na starost i odbavení velkokapacitního Boeingu 747-8I, který létá na trase Soul-Praha.

Spolupráce s pracovníky handligové společnosti při nakládání letadla...

Jak probíhá typický pracovní den?

Každá směna začíná úplně stejně. Na začátku směny si vyzvedáváme u vedoucího směny přidělený automobil, vysílačku a denní rozpis letů. Celou směnu máme rozplánovanou na jednotlivé lety. Například začínáme směnu odletem do Paříže v 7:10. Než vyrazíme k letadlu, musíme přichystat vše potřebné k dané lince. Jedná se zejména o vytištěnou přípravu pro posádku, která obsahuje letový plán, počasí a mapy na určenou trať, a nakládací instrukce (tzv. Loading Instruction) zhotovené pracovníkem vyvažování letadel (Load Control). Podle těchto nakládacích instrukcí zajistíme naložení letadla, v případě jakýchkoliv změn kontaktujeme pracovníka Load Control a takovou změnu s ním probereme. Důležité je, aby i po takové změně zůstalo letadlo správně vyvážené a nebyla překročena maximální možná hmotnost pro naložení. Po ukončení nástupu cestujících, kolegové z odbavení cestujících uzavřou let v odbavovacím systému a my v něm následně potvrdíme skutečné naložení všech zavazadel, popř. ostatního nákladu. Po potvrzení naložení pracovištěm Load Control je zpracován a odeslán loadsheet – dokument, který obsahuje veškeré informace o cestujících, zavazadlech, zboží a poště v letadle. Jsou na něm rovněž uvedeny údaje o množství paliva a data potřebná pro vyvážení letadla, respektive správné rozmístění cestujících a nákladu. Některé společnosti a odbavovací systémy umožňují zaslání finálního loadsheetu přímo do pilotní kabiny. V případě Českých aerolinií je toto u letounů Airbus A319 a A330 zajišťováno systémem ACARs. U letadel ATR 42/72 za zajištění vytištění a doručení loadsheetu posádce odpovídá pracovník Ramp Control. Pro tyto lety je vytištěn loadsheet ve dvou kopiích v gatu dané linky.

U letu, který je operován Airbusem A319, je dobré začít se věnovat lince hodinu do plánovaného odletu. Letouny typu A319 jsme schopni odbavit za 40 minut a turbovrtulová letadla typu ATR dokážeme odbavit za pouhých 25 minut. Po odbavení jednoho letadla pak pracovník Ramp Control pokračuje podle rozpisu na další lety, za dopoledne jich může být například pět, záleží však na typu dané směny. Po obědě nebo po pauze se vracíme zpět na plochu a zajišťujeme odbavení dalších odlétávajících a přilétávajících letadel.

Na konci služby pak dokončíme dokumentaci, jelikož každá linka musí být správně zdokumentována, a vracíme klíčky od auta a vysílačku. Tím končí směna každého rampíře. Tento pracovní proces probíhá venku na odbavovacích plochách letiště za jakéhokoliv počasí a v jakémkoliv období. Vysoké teploty se střídají s bouřkami, s deštěm, v zimě naopak s mrazem, proto má každý zaměstnanec k dispozici reflexní bundy a další vybavení, které ho chrání před deštěm a mrazem. Před hlukem nás chrání sluchátka, která zároveň slouží ke komunikaci s piloty a pomocí nich s nimi komunikujeme během vytlačování letadla (tzv. pushback). S českými piloty komunikujeme česky, se zahraničními piloty pak samozřejmě používáme anglický jazyk, a vždy se užívají předem určené výrazy a fráze. Díky této profesi jsem tak získala i mnoho známých a přátel mezi piloty i další posádkou. Může se ale jako při každé práci s lidmi stát, že se i v rámci naší práce občas setkáme s ne vždy klidnou a vstřícnou komunikací. Proto je v některých vypjatých situacích nutností zachování chladné hlavy.

Kontrola stavu letadla krátce před odletem

Jak jste se vůbec dostala k práci, ve které převládají muži?

Celá moje rodina pracuje na letišti, proto bylo od malička mým snem pracovat u letadel. I můj tatínek pracoval na této pozici a já mu už jako malá záviděla a přála jsem si, abych se i já jednou stala rampířkou. Rozhodla jsem se tedy pro studium na Střední odborné škole civilního letectví. Od druhého ročníku jsem měla možnost seznámit se s různými pracovišti na letišti v rámci praxe. V téže době jsem začala pracovat jako brigádník na pozici Check-in assistant. Po ukončení studia na této střední škole jsem zahájila studium na ČVUT na dopravní fakultě, konkrétně jsem studovala obor Letecká doprava, ale bohužel jsem ho nedokončila. Během této doby jsem se přihlásila na výběrová řízení k českým leteckým společnostem na pozici Cabin Crew. Ale nakonec jsem se na pohovory nedostavila a dala jsem přednost práci u rampy. O možnosti práce na pozici Ramp Control mě informovali také moji kamarádi, dnes už kolegové. Obávala jsem se však, že pro práci na rampě upřednostňují muže, ale není tomu tak a mně se tím pádem splnil sen.

Vytlačování letadla (pushback). "Motor č.2 je v pořádku,...

Může se rampíř nebo rampířka dostat do kokpitu letadla i za letu?

V rámci práce jako Ramp Control máme nárok na jeden tzv. observer let (let v kabině s piloty) za rok. Já jsem proto neváhala a v listopadu jsem se po domluvě se svým dobrým kamarádem, kapitánem na typu ATR 42/72, vydala na tento let do Benátek. Člověk má možnost nahlédnout do světa posádek, ale také může porovnat, jak naše práce funguje ve světě. Odbavení v Benátkách bylo (jak se lidově říká) opravdu po italsku, nikam se nespěchalo. Po bezpečnostní stránce probíhalo vše podle bezpečnostních standardů. Nicméně to byl vskutku zážitek, na který budu dlouho vzpomínat.

Po odpojení pushbacku se posádce ukáže zdvihnutý palec…

Co se vám na vaši práci nejvíce líbí?

Práci kolem letadel si opravdu užívám. Troufám si říct, že zaměstnání na pozici Ramp Control je mým obrovským koníčkem a vlastně ho nemusím ani zaměstnáním nazývat. Letadla, letiště, létání a všechno s tím spojené je můj život. Díky této práci jsem se hodně změnila. Z tiché a plaché holky se stala holka, která se nebojí komunikovat a také argumentovat, což je v této profesi občas hodně zapotřebí. Dále mi rampa přinesla plno nových kamarádů a přátel. Toto povolání je krásné. Nemusíme létat po celém světě a stejně voní dálkami a exotikou. Člověk má možnost setkat se s lidmi a posádkami z celého světa a to mě láká nejvíce. Podle mého názoru je nejdůležitější věřit svým snům a nikdy se nevzdávat. Věřím, že když chcete něčeho docílit, že to skutečně dokážete.

Fotografie: Czech Airlines Handling




Související kategorie

Komentáře



KarelB. (...79.96...)
22.08.2017 22:43

Co letiště schvátí už nikdy nenavrátí.

lumikus (...203.146...)
20.08.2017 23:01
Cargo

Škoda, že nejste nikdy na cargu :-(

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace