Letiště ve Dvoře Králové slaví 70. let

  • 10.08.2017 22:20

Lidé se odpradávna snažili zdolávat výšky. Ať už z pouhé zvědavosti, či aby se pokochali krásou zapadajícího slunce. Záviděli křídla ptákům, a tak se – s pokrokem vědy a techniky – začali pokoušet si nějaká ta křídla pro sebe vyrobit. Začátky to byly těžké, mnohdy draze zaplacené životy těch, kteří postupně skládali mozaiku potřebných znalostí a zkušeností, aby si ti, co přijdou po nich, jednou mohli splnit svůj sen o létání.

Ne jinak tomu bylo na Královédvorsku a to již v 19. století, kdy královédvorští občané ochotně asistovali při přistání balónu. Po přelomu století laická veřejnost dychtí po technických novinkách. Na pořadu dne jsou tzv. „veřejné vzlety“ pořádané v roce 1911 ing. Janem Kašparem, který předváděl letadlo Blériot. Akce se těšily hojnému zájmu obyvatel z blízka i dalekého okolí.

Po vzoru ing. Jana Kašpara pokoušeli se nadšenci o alespoň kratinké odpoutání od země. Aparáty k tomu stvořené byly vyrobeny ze dřeva a plátna. Klouzavost nevalná, takže se létalo z velké míry na přízemním efektu hezky dolů z kopce.

Kluzáky se vypouštěly vystřelením gumovými lany. Délka skoků se tehdy měřila na vteřiny. Za rok se dalo nalétat i několik minut.

A byla to dřina takové létání. Představte si, že po úspěšném přistání naložíte éro na vozík s kolečky a společně s ostatními je tlačíte do kopce vzhůru. Tam nasedne další adept, dostane poslední pokyny k letu, které v okamžiku odpoutání stroje od země ihned všechny zapomene, a průběh dalších chvil je již jen a pouze v režii přírodních zákonů.

Létalo se kde se dalo. Ale nebylo to jednoduché, protože každé pole v okolí Dvora Králové někomu patřilo, všude něco rostlo a letci museli dobře zvažovat, který plácek pro své pokusy použít, aby nepodupali úrodu.

A přitom nešlo jen o místo pro vzlet a přistání. Ona místa musela být také spojena nějakou komunikací bez překážek, kudy se pak kluzák opět vytáhne na kopec. Snaha byla jasná – mít nějaký pevný bod, odkud by se dalo létat a kde by se také daly kluzáky skladovat – mít vlastní letiště. Vznikaly studie, které hodnotily vhodnost té či oné lokality ku létání. Byla učiněna řada pokusů o získání nějakého pozemku.

Veškeré snahy však přerušuje válka. Okupace. Naši sousedi a přátelé se scházejí v letkách RAF. Avšak i válka jednou končí a život se pomalu vrací do původních kolejí.

Doba se změnila a tak se daří získat potřebné pozemky. 1.5.1947 je dnem, kdy je bažina s rybníky oficiálně označena jako místo pro budoucí letiště. Ještě před tímto datem dochází již ke kolíkování, zaměřování, terénním úpravám. Pomáhá každý kdo může – i občané Dvora Králové, kteří ani nejsou členy aeroklubu. I to dokazuje, že vznik letiště měl ve Dvoře Králové podporu nejširší veřejnosti.

Nastává doba tvrdé práce. Pozemky je třeba vysušit, ručně urovnat a oset travou. Vedle nekonečné spousty práce nezapomíná se i létat. Ke startům kluzáků jsou používány nejprve navijáky a později i motorová letadla. Areál a zázemí letiště se postupně rozšiřuje. Stojí tu již 2 hangáry. Dřevěná provozní budova je nahrazena novou provozní budovou – její výstavba začala v roce 1972. Na místě původní dřevěné „provozky“ stojí nyní letecká dílna. Vzniká i zázemí pro rodinné příslušníky – chata s požární nádrží.

Když se dnes ohlédneme, můžeme směle říci, že toho bylo vybudováno a uděláno opravdu mnoho, a to je důvod k oslavě. Ano, královédvorskému letišti je letos již 70 let.

U příležitosti tohoto jubilea pořádá místní aeroklub v sobotu 26.8.2017 letecký den.

Program leteckého dne je koncipován tak, aby se dobře pobavili všichni, stejně jako tomu bylo při minulých akcích. Bohatý pozemní program zaujme nejen milovníky letectví. Tradičně se leteckého dne zúčastí i modeláři. Jejich vystoupení bude gradovat leteckou bitvou v předvedení Air Show Team Rakovník - ASTR. Očekáváme účast i obřích modelů.

Jedním z vrcholů programu bude vzlet letounu Blériot XI. Nebude se jednat o žádný model, ale o skutečný letuschopný exemplář letounu, se kterým ing.Jan Kašpar v roce 1911 provedl ve Dvoře Králové dva pokusy o veřejný vzlet. Toto bude tedy po 106 letech další možnost tento letoun vidět ve Dvoře Králové ve vzduchu.

Na programu se budou podílet i takové osobnosti jako Martin Šonka - pilot světové série Red Bull Air Race, Mistr Evropy a vicemistr světa v letecké akrobacii a celá řada dalších. Půjde o velkolepé setkání pilotů, fandů a třeba i těch, co by rádi létat začali.

Srdečně Vás zveme! Více na této stránce.

A zůstane jen u leteckého dne? I kdepak. Loni touto dobou jsem se s otcem (Jan Schwarz – dlouholetý redaktor Vlastivědného čtení – letos oslaví 85 let) zamýšlel nad tím, jak nám ti pamětníci pomalu odcházejí a své příběhy si odnášejí do míst, odkud je již nikdo neuslyší. A shodli jsme se na tom, že je to škoda. A že kdo jiný než my bychom s tím měli něco udělat, protože máme z čeho čerpat a kdy jindy než teď, protože čas běží, voda stoupá a každému se svíčka krátí – a přiznám se bez mučení, já sám bych tu historii už dohromady nedal. A tak vznikl záměr vlastním nákladem vytvořit knihu, která bude za pomoci vzpomínek pamětníků a archivních dokumentů mapovat historii a vývoj létání na Královédvorsku až do současnosti.

Bude shrnovat vzpomínky pamětníků sahající na samý počátek letectví, kdy se ještě kluzáky vypouštěly pomocí gumových lan z vrcholů královédvorských kopců, nezapomene na Královédvoráky v RAF, na poválečnou výstavbu letiště i porevoluční rozvoj létání. Bude uvádět unikátní – dosud nepublikované – dobové dokumenty.

Aby to nebyl jen „suchopárný“ výčet faktů, vdechli jsme do knihy i příběhy vlastní a doplnili o ty, které nám sdělili kamarádi a kolegové piloti.

Během více než jednoho roku denodenní práce vznikl unikátní dokument, který bude obsahovat zkušenosti a vzpomínky na straně jedné, a bude i zdrojem zábavy, protože při létání se toho „schumelí“ opravdu hodně – ostatně, nechte se překvapit. Bude to kniha, kterou když náhodně otevřete na kterémkoli místě, vždy najdete něco zajímavého ke čtení. A určitě to nebude čtení jen pro úzký okruh zasvěcených.

Snažíme se tím nezapomenout na ty, jejichž práce, zkušenosti, um, píle, pot i množství věnovaného času nám dnes umožňují provozovat tento krásný sport.

Chceme tím také přiblížit létání i těm, kteří přijdou po nás. Více se o tom dočtete na stránkách, kde je velmi vhodné si knihu dopředu objednat a tím zarezervovat (platit budete až po vydání), protože nevyjde ve velkém nákladu, a v knize samotné, která by měla vyjít letos na podzim.

Přeji Vám všem letu zdar, příjemné počtení a na viděnou v sobotu 26.8. při leteckém dnu na LKDK!




Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace