Únos letounu AN-2 ve Strachoticích

  • 05.03.2017 09:00

Tato zpráva nebyla nikým a nikdy veřejně publikována. Chci jen pro informaci uvést pár faktů o únosu, od kterého uběhlo 35 let a některé skutečnosti již dnes nejsou známy. Tenkráte pracovala v zemědělství letadla (práškaři), dnes už tato činnost až na pár jedinců neexistuje. Tato událost se udála v obci Strachotice, kde jsme pracovali pro Státní statek Znojmo.

Událost se odehrála 28. srpna 1982. Toho dne jsme měli výrobní poradu na letišti Brno-Černovice. Celá posádka: kpt. letounu, druhý pilot a dva mechanici jsme odjeli společně do Brna, bylo asi 07:00 hodin. Po skončení porady jsem odjel autem do Náměště a ostatní jeli s kolegou, který jel do Znojma, s tím, že ve Strachoticích vystoupí a on bude pokračovat v cestě. Zatím co my byli v Brně, tak se na letišti udála tato situace. Asi v 10:00 hod. přišli na letiště dva pánové, jeden měl na rameni pušku a představili se strážnému jako kontrola ze Státního statku. Strážný jim otevřel, načež ho odzbrojili, svázali, do úst mu dali roubík a uklidili za strážnici. Ještě před tím odřízli telefonní spojení.

Letadlo otevřeli tak, že dveře a zámek na řízení vypáčili a pokoušeli se nastartovat, ale to se jim nevedlo a situace se začala komplikovat příjezdem mechanika, který si přijel vyzvednout kolo (jeden mechanik vystoupil ve Strachoticích a druhý pokračoval v autě na letiště pro kolo). Po vystoupení z auta vešel mechanik do objektu stojánky, když jej zastavil muž, na krk mu přiložil nůž a zeptal se, co tam pohledává. Mechanik mu sdělil, že je mechanik toho letounu a že si jde pro kolo. To se únosci hodilo, protože měl potíže s nahozením letounu. Dal mechanikovi příkaz, ať nahodí motor a vyjede s letounem na start. Únosci nemohli motor nahodit, protože na motoru byla „úmyslná závada“, aby motor nebyl schopen nastartování – tento úkon byl nařízen vedením závodu. Po několika pokusech bylo pod letounem velké množství kapajícího benzínu a po jeho odstranění mechanik motor spustil a vyjel letounem na start. Tam nastoupili ostatní lidé, kteří k únoscům patřili - byly to manželky a děti, celkem jich bylo osm. Před startem mechanika vyhodili a za řízení zasedli únosci.

Před letem nebyl letoun vzhledem k rozložení zavazadel a cestujících letoun správně vyvážen a tím byla porušena centráž, což mělo neblahý vliv na start, který dopadl pro letoun špatně, ale pro posádku až na nějaké boule a odřeniny neuvěřitelně šťastně, neb v nádržích bylo 800 litrů benzinu. Po sto metrech se letoun vzpínal a došlo zachycení levým křídlem o zem a pak následovaly „hodiny“, utržení křídla a letadlo zůstalo se zarytým čumákem trčet do výše a posádka musela letadlo opustit seskokem z asi třímetrové výše. V tento čas se konečně podařilo strážnému dostat z pout, ale vysílačka nebyla funkční, protože únosci utrhli anténu. Když letoun havaroval, jel po silnici agronom, který uvědomil centrálu o havárii letadla, následně se rozjela záchranná akce. Policie a sanitka byla již na cestě, když jeli okolo pohraničníci, kteří měli s sebou psa, a za jeho pomoci byl zásah ukončen.

Já jsem byl na událost upozorněn a okamžitě jsem se dostavil na tu hrůzu podívat. Po mém příjezdu byly na letišti ještě ženy a děti. Pánové už byli odvezeni na policii do Znojma. Tolik esenbáků pohromadě jsem v životě neviděl. Za měsíc byl v Brně soud, kam mě a mechaniky pozvali. Rozsudek byl 12 a 6 let pro únosce a podmínka pro jejich ženy. Ten, koho akce nejvíce poškodila, byl mechanik, který si šel pro kolo. Toho našli v den únosu večer v šoku u letiště. Událost na něm dodnes zanechala známky psychického otřesu. Toto se událo před 35 léty a dodnes na to s pohnutím vzpomínám.




Komentáře

Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Filípek Honza - nepřihlášený host (...208.239...)
21.03.2017 14:12

Pracoval jsem u SLOV-AIRU událost byla v rozboru nehod firmy SLOV-AIR kromě vyvážení mechanik nerozmlouval únoscům ani nakládání věcí do zadní části letadla. O únos se pokoušeli dvě rodiny. Pilotovat se údajně pokoušet pilotní žák na typu Z226.
Hezký den.
Filípek Jan

pepa - nepřihlášený host (...99.180...)
16.03.2017 15:45
Frnknutí z Vracova

Nevím to už přesně, ale asi v roce 78-80 došlo k úletu Čmeláka z Vracova. Přeletěl údajně v prostoru Břeclavi a také posypal "čáraře" a frnknul do Rakouska. Pak se vykládalo že co dělá vracovják na loukách s rukama za zády - no hledá čmeláka aby frnknul. Fakt už nevím ten rok, ale 78-80 jsem sloužil a nevím jestli to bylo před nebo vojně.

Kocir Petr - nepřihlášený host (...73.12...)
14.03.2017 12:16

Zdravim Juru Veigerta ! To uz je let,co jsme se nevideli !
Kdysi jsem tam byl u tebe na zaskok.Ted uz leta u Eagle Air Uganda.

Mirka - nepřihlášený host (...33.96...)
12.03.2017 07:03

Dobrý den pane Veigerte.Zdraví Vás to malé děvčátko z horní fotky :-) a zárovň i dcera mechanika "řidiče".

Čestmír Franěk - nepřihlášený host (...146.217...)
08.03.2017 17:14
Práškař z Božic.

Zda někdy byl publikován úlet práškovacího letadla z polního letiště u jednotky Božice u Znojma? Bylo to na 1. máje a letoun při úletu do Rakouska ještě stačil popráškovat na hranicích přihlížející celníky...

petr - nepřihlášený host (...121.195...)
07.03.2017 04:07
Unos letounu...

A jestlipak se nekdo pamatuje na ulet naseho prvniho mistra sveta v letecke akrobacii Ladi Bezaka tusim na podzim nebo koncem leta r. 1971.... ja jsem se s nim setkal v r. 1984 v Canade pobliz Collingwoodu on Hw 26 kdyz si tam zrizoval Motel. Od te doby jsem ho nevidel. Pry se vratil do CR.. Nevi nekdo kde je Lada ted.

VlastaSF (...233.253...)
06.03.2017 18:20

...útěků a úletů bylo nepočítaně, veřejně publikováno mizivě...

VlastaSF (...233.253...)
06.03.2017 18:18

Přesto, že v 80tých letech se dýchalo volněji, tak představitelè (hlavně držitelé) režimu těžce nesli každý útěk i pokus o něj a samozřejmě ty události "nepropagovali" aby někdo třeba nechtěl "kopírovat" :-)
11.září 1951 byl unesen do NSR celý vlak a bylo uvaleno informační embargo.
Dneska se sice stále mlží, ale leccos se utajit nepodaří...

Venca - nepřihlášený host (...11.6...)
06.03.2017 15:32
zajímavý počtení

zvláštní je, že na netu je o tomhle pramálo informací. Sice malá mašina někde v poli, rok 82...ale přece jen ozbrojenej únos letadla spojenej s havárií...to zase tak všední záležitost v našich krajích nebyla.

Martin V (...249.109...)
06.03.2017 12:23

Toto mi jednou vyprávěl můj šéf v práci,bývalý práškař Pepa Plotnárek. Kolik si nakonec odseděli? Stejně se divím,že se únoscům nikdo nezastává,jak je v dnešní době zvykem.....:-/.

Celkem 12 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace