Aktuálně přidáváme odkaz na video.
Členové týmu kolem Leteckého muzea v Kunovicích získali v roce 2015 kromě „Naganského expresu“ s registrací 1016 také sesterské letadlo 1003 pro Slovácký aeroklub Kunovice. O cestě prvního letadla do Kunovic jsme nedávno psali zde. Stojánky po obou letadlech bylo třeba uvolnit do 31.12.2016 a lidé z muzea s ohledem na vynikající spolupráci s ministerstvem obrany, AHNM a kbelskou základnou rychle pracovali i na demontáži druhého letadla, od února 2016 pro něj navíc hledali i nový domov.
Přílet TU154M 1003 z jedné z cest v březnu 2007. Foto: ICARcz
Po celou dobu probíhala jednání se zástupci leteckých muzeí z ČR i ze zahraničí. Ještě koncem léta bylo několik zájemců, ale začátkem podzimu 2016 to vypadalo, že letoun nakonec skončí na šrotišti nebo že se z něj podaří zachovat pouze fragmenty. Na poslední chvíli, doslova za pět minut dvanáct, však vstoupili do hry Karel a Miloš Tarantíkovi, majitelé Air Parku ve Zruči u Plzně. Od října 2016 se začali intenzivně podílet na demontáži včetně nákladů s ní spojených. Začátkem prosince proto nejvyšší orgán Slováckého aeroklubu Kunovice (členská schůze) jednomyslně schválil odprodej letounu za symbolickou částku do Air Parku.
„Jsme moc šťastní, že se našel někdo, kdo je ochoten se rovnoceně podílet na demontáži 1003ky a díky tomu bude zachováno TU-154M i na západě Čech ve stejném stavu jako to naše na východě Moravy. Věděli jsme, že by nám mnozí letečtí fanoušci neprominuli, kdyby nakonec skončilo ve šrotu,“ říká vedoucí kunovického muzea Martin Hrabec.
V sobotu 10. 12. 2016 dokončil tým kolem Leteckého muzea v Kunovicích a zručského Air Parku poslední demontážní a přípravné práce. V noci z pátku na sobotu 16. - 17. 12. pak letoun, přezdívaný „Prezidentský dostavník“, vyrazí na svou poslední cestu.
Dokončení příprav k přesunu 10.12.2016. Foto: Letecké muzeum Kunovice
Přepravní akce začne v pátek 16. 12. od brzkého rána nakládkou na kbelském letišti. Po půlnoci, v sobotu v 01:00 pak letoun i s doprovodnou kolonou vyjede přes ulice Polaneckého, Toužimská, Tupolevova a zamíří na Velvary, Slaný, Řevničov, Lubenec a Bochov-Parkov, kde bude od sobotního rána do 21. hodiny večerní odstaven (a kde si jej také zájemci budou moci prohlédnout). Ve 21.00 bude náklad pokračovat dál na Toužim, Plzeň, Třemošnou až do cíle ve Zruči-Senci, kam by měl dorazit v neděli v brzkých ranních hodinách.
Harmonogram přepravy
Souprava bude mít opět impozantní rozměry: letoun na návěsu s tahačem bude mít celkovou délku 51,5 metru, šířku 5 metrů a výšku až 5,3 metru. V hlavní koloně opět pojede pouze trup letounu, ostatní součásti budou přepraveny v jiném čase a jinými trasami. Přepravu ve spolupráci s posádkou Velkého přeletu opět zajišťuje firma Universal Transport, technický doprovod poskytuje společnost Recipio. Nakládku zajišťuje firma Jeřáby Švestka.
Organizátoři prosí všechny řidiče, kteří se s nákladem na silnicích potkají, aby průjezd konvoje co nejvíce usnadnili a dbali pokynů technického doprovodu. Dojedete-li konvoj zezadu, nesnažte se předjíždět – vzhledem k délce konvoje cca 200 metrů se to stejně nepodaří. Při míjení v protisměru odstavte svá vozidla co nejvíce na krajnici. Usnadníte tím průjezd nejen konvoji, ale minimalizujete i své vlastní zdržení. Čím rychleji projedeme, tím dříve budete moci pokračovat dál. Předem moc děkujeme za spolupráci.
Dobrý den,
taky mě štve, že nezůstalo v Kbelích
Ale může někdo informovaný napsat, proč neskončilo v Koněšíně, kam se přesunulo bývalé letecké muzeum Olomouc? Někde jsem četl, že mu obě letadla patřila.
Prosím o informace od zasvěcených.
Děkuji.
Jinak je trochu úsměvné/k pláči, že p. Tarantík zachraňuje letadlo před muzeem Kbely, aby nebylo rozřezáno a vystaveno po částech
Ale ne, fandím jim.
Hlavně, že nešlo do štrotu.
Přesun TU154M 1003 z letiště Praha Kbely do Air Parku ve Zruči u Plzně.
Fotografická dokumentace zde:
https://www.zonerama.com/fgs-galerie/Album/2515437?secret=WnkIX8FEY2UqM0G4D4EAKBRCo
Je pravda nevím kolik místa muže zabírat plocha muzea ale každopádně si myslím že jedno mělo v Praze zustat ale asi nemá cenu to rozebírat stejně se to nezmění a koho to zajímá,bylo to ruský. M.
Aspoň tak. I když na druhou stranu psali, že mělo skončit ve šrotu a ono skončí......u nadšenců. Tak šťastnou cestu a pokud možno ještě dlouhý život po životě.
Ve Kbelích není na Tučko místo. Muselo by se rozřezat a vystavila by se třeba jen přední část. To by byla škoda.
Zdravím také nechápu proč se 1003 nepřesunula o pár metru dál do muzea LKKB. Nakonec i odsud létalo, jsou pryč, jedna era krasného letadla na pohled,skončila. M.
Jsem doslova v soku když ctu, ze mělo být sešrotováno. Nevi někdo proc o nej neprojevilo zájem letecké muzeum ve Kbelích?
Z pátka na sobotu budu opět na cestě po I/6, takže si na konvoj počkám. A jelikož jsem z Plzně, v neděli se podívám i u nás (tentokrát i s foťákem)
Celkem 9 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Ve Kbelech na takovou mašinu není místo. Kdo tam někdy byl, musí to vědět. TU-154 není SU-25, který se dá vždycky někam natlačit. Na 154-ku potřebuješ cca 50x40 metrů, takovej plac tam prostě není a rozšířit není kam.