Ředitel Letiště Praha Jiří Pos při této příležitosti uvedl: „Z mého pohledu byla generální rekonstrukce hlavní dráhy jedním z nejvýznamnějších projektů v oblasti rozvoje strategické infrastruktury letiště od výstavby Terminálu 2. Náročnou opravu se nám podařilo soustředit do dvou let, přičemž v roce 2012 trvala necelé tři měsíce a letos čtyři a půl. Jsem přesvědčen, že hlavní dráha bude sloužit desítky let bez zásadnějších oprav.“
Hlavním přínosem generální opravy je fakt, že stav hlavní dráhy garantuje minimální časové i finanční nároky na její údržbu. Před generální opravou letiště provádělo a jarní a podzimní údržbu a opravy dráhy vždy po dobu dvou až tří týdnu, v následujícím období budou tyto práce trvat zhruba 3 - 5 dní. Vedení letiště počítá s výrazně menším využitím vedlejší RWY 12/30, což ocení obyvatelé hustě obydlených pražských městských částí a Kladenska, nad kterými létají letadla při provozu na této dráze.
Generální oprava hlavní dráhy začala v roce 2012 a původně byla plánována na 3 roky. S ohledem na tlak okolí na co možná nejkratší uzávěru i na technická doporučení se letišti podařilo stavební práce urychlit a celkovou dobu zkrátit z původně navržených tří etap ve třech letech (celkem 10 měsíců) do dvou etap s celkovým trváním 7,5 měsíce. První etapu realizovala na základě výběrového řízení společnost Skanska, druhou (tedy sloučenou druhou a třetí) společnost STRABAG.
„Rozsah druhé etapy generální opravy byl značný, Celkově bylo vybouráno 390 tisíc tun betonu, asfaltu, stabilizací a štěrků. Plocha dráhy je 220 tis. m2, to představuje skoro 12 kilometrů čtyřproudové dálnice. Vzhledem k větší hloubce však bylo použito více cementobetonového krytu, jednalo se o téměř 200 tis. tun, což by stačilo na 19 kilometrů dálnice o čtyřech pruzích,“ doplňuje Jiří Kraus, výkonný ředitel Letiště Praha pro Rozvoj a správu majetku a dodává: „Převážná většina vybouraného materiálu byla rozdrcena a vzniklý recyklát následně využíváme pro podkladní vrstvy komunikací či parkovišť, tento postup je pro nás ekonomicky výhodný a navíc šetří životní prostředí.“
Současně s opravou bylo na dráze 06/24 reinstalováno světelné zabezpečovací zařízení a vyměněny čidla hlášení námrazy. Návěstidla osové světelné soustavy byla nahrazena novými, a to svítícími v obou směrech dráhy (dosud byl světelnými návěstidly opatřen pouze směr dráhy na Jeneč - RWY 24). To přispěje k bezpečnosti provozu letadel ve směru na Prahu, zvláště pak ve složitých meteorologických podmínkách. Dále v průběhu této etapy prošla opravou i část pojezdového systému, konkrétně pojezdových drah A a D, které spojují odbavovací plochu s hlavní dráhou. Zároveň byla rozšířena pojezdová dráha E, aby vyhovovala i největším letadlům např. Airbus 380).
Současně s otevřením dráhy 06/24 proběhla ještě jedna slavnostní událost. Byla zprovozněna spotterská vyhlídka na střeše "šneku" Parkingu C. Stalo se tak na základě opravy a zastřešení posledního patra těchto garáží, kdy došlo k uzavření tohoto přístupného místa. Po delším vzájemném jednání vedení Klubu letecké fotografie (KLF) a zástupců Letiště Praha byl nalezen kompromis, jak toto pro spottery oblíbené místo bude možné znovu používat za dodržování letištěm jasně definovaných pravidel.
Přístup sem bude umožněn pouze členům KLF, kteří mají bezpečnostní školení a oprávnění ke vstupu do neveřejných prostor letiště. Jaký pohled se vám ze střechy parkingu naskytne, dokresluje fotografie B777 Emirates, stojícího u gate, pořízena včera při otevření. Lze odtud při použití "třístovkového" objektivu slušně zachytit přistávající letadla na RWY 24, či startující z RWY 06, stejně tak pohyb na ploše.
Vidíte odtud také na protilehlý spotterský val v Kněževsi, který při rekonstrukci dráhy 06/24 prošel mírnou úpravou okolí a jeho vzhledu, kdy na něj byl instalován banner s námětem Klubu letecké fotografie. O něm se dozvíte více na adrese klub.planes.cz.
Nase nejdulezitejsti letiste (V.Havel) ma prohnutou hlavni prist.drahu. Ne ze by to nejak vadilo, ale takove Milovicke letiste, ktere se stavilo v pahorkatem terenu, hned za historickymi kasarnami, ma drahu sirsi a delsi, a navic tak rovnou, jak Solne Jezero !
Myslím, že Jat má pravdu. Kdo má oči, tak to vidí... tiskové zprávy Letiště Praha by mi až tak nevadily, horší je opakovaná cenzura diskuse, prostě Planes.cz vyměnilo svou nezávislost za klub a spolupráci s LP.
Nevim, kde vidite nejake prehnane oslavy LKPR atd., nehlede na to, ze mate moznost nam nejaky clanek napsat a zaslat, kdyz redakci podle vas dochazeji kvalitni autori. Tento clanek je o tom, ze byla znovuotevrena rekonstruovana RWY, coz je podstatna informace, a taky strecha garazi, zadne ody, tak nevim, v cem mate vlastne problem.
vždy to bylo jen Letiště Ruzyně
Škoda, že Planes.cz už docházejí autoři pořádných příspěvků. Nějak se tady z toho stává oslavný nástroj vedení PRG a jeho světlých zítřků. Jestli to není za ten vstřícný přístup PRG ke členům KLF až moc velká cena.
mičudka někam zapadla? kuličky se zakutálely? a DÚ, napsaný? Aby se paní učitelka nezlobila :-(
Nezlobte se, ale nevím proč mi vykáte, nejsem ve věku kdy by to bylo úplně běžné. Já tu pouze poukazuji na obvyklou mediální zkratku, která je špatně a působí směšně. Chápu, že se zde vyskytuje řada leteckých frustrátů, kterým tím šahám na božstva, ale to je mi zcela volné. Přeji mnoho štěstí v asi nelehkém životě, a třeba se někdy potkáme na palubě hlavní dráhy letiště Václava Havla, když už teď zase létá.
Jsem jediný, komu dění kolem LePra a KLF připomíná kauzu Střelecký ostrov? :(
je pátek, ve škole máte krátký vyučování, napiš si dom. úkoly a jdi ven si zahrát fotbal, na skovku, to je celkem fuk, ale prosím neřeš tak komlexní problémy jako RWY24/06 a celkem složitější slovní obraty. Ty bude brát v pátý třídě, víš??
Celkem 15 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Byla, je a bude pouze