Na pražské Ruzyni poprvé přistála unikátní „Turbo-Dakota“

Čtvrtek 19. září 2013 byl bezpochyby pro příznivce letectví letos zřejmě největším svátkem, protože na ruzyňském letišti jednu minutu po druhé hodině odpolední poprvé v historii přistál unikátní letoun Basler BT-67. Toto označení možná nebude nic říkat každému, kdo se o letadla zajímá, ale pro skalní příznivce je to jasné. Turbo-Dakota imatrikulace C-GJKB, c/n 13383, vyrobená v roce 1944, původně provozována u Mali Air Force a před konverzí na "turbo" u kanadského vojenského letectva.

Do Prahy s ní přiletěla pohodová posádka kanadské společnosti Kenn Borek Air Ltd. z Calgary. Stalo se tak v rámci technického mezipřistání na doplnění paliva po cestě ze srbského letiště Niš. Z Prahy letoun pokračoval druhý den ráno do Aberdeenu a pak dále do své kanadské domoviny. Letí z africké Keni, kde prováděl nasmlouvané geovýzkumné lety. Společnost Kenn Borek Air Ltd. využívá letouny BT-67 ze své flotily i v arktické variantě pro zásobovací a výzkumné lety do oblastí věčného sněhu a ledu.


Pod označením Basler BT-67 se ukrývá výrazná konverze známého stroje Douglas DC-3, potažmo C-47, jak byla označena jeho vojenská varianta. Letoun je však všeobecně známý pod názvem Dakota. O jeho historii bylo napsáno spousta materiálu, knih a nejrůznějších publikací, takže vás nebudeme zatěžovat všeobecnými fakty.

Dakota jako taková se projevila jako nad míru spolehlivý a oblíbený letoun, prokazující své kvality po dobu dlouhých desítek let u nejrůznějších dopravců či armád po celém světě. Avšak nic nemládne, pokrok jde vpřed a tak nastal čas na modernizaci těchto spolehlivých strojů.

 


Nutno poznamenat, že historie prvních pokusů o přestavbu Dakoty na variantu poháněnou turbovrtulovým agregátem se datuje na konec čtyřicátých let minulého století, kdy se ve Velké Británii uskutečnil první pokus o modernizaci. Toto ale nelze brát zcela v potaz, protože se nejednalo o sériovou produkci, nýbrž o pouhý jeden letoun a to upravený pouze pro zkoušky jiných motorů.

Další pokus pochází od známého motoráře, firmy Rolls-Royce, ten na Dakotu namontoval agregáty Dart, ale opět se jednalo jen o jakousi létající zkušebnu. Po tomto kroku vznikl tentokrát na americké straně letoun, který měl dokonce tři turbovrtulové motory, dva klasicky na křídlech, třetí v přídi. Výrobcem byla firma US Conroy. Třímotorová turbovrtulová Dakota byla osazena motory Pratt & Whitney Canada PT6A-45, každý o výkonu 876 kW. Tri Turbo-3, jak byl tento letoun označen, dosahoval poměrně dobrých výsledků, avšak do větší produkce se nedostal pro přetrvávající potíže právě s příďovým motorem.


Dle dostupných informací se o turbovrtulovou přestavbu pokoušelo více firem, ale až Basler začal produkovat prakticky sériové modernizované stroje a to celých 55 let po prvním letu DC-3. Historie firmy je poměrně dlouhá, začala jako rodinná letecká společnost, provozující právě letadla DC-3. Jak šel čas, začínala vadit stále menší spolehlivost původních hvězdicových motorů Twin Wasp, ale i nevyhovující avionika. Modernizace v nedohlednu a tak se Warren Basler, majitel společnosti Basler Flight Services, rozhodl, že provede „upgrade“ DC-3 ve své režii. Jak řekl, tak udělal.

První turbovrtulová Dakota z jeho dílny spatřila světlo světa v roce 1982. Osazena byla agregáty Pratt & Whitney Canada PT6A-45R, což přispělo ke zlepšení letových vlastností a menší spotřebě, bohužel se ale také ukázalo, že dát na křídla DC-3 jen nové motory nebude stačit. Letoun musel projít rozsáhlejšími úpravami. Na to konto vznikla firma Basler Turbo Conversions, její historie se datuje od roku 1988, kdy započala své podnikání ve městě Oshkosh - na tamním letišti Wittman Regional Airport. Vznikl zde rozsáhlý výrobní areál na přestavbu Dakot. Rozloha továrny byla tehdy téměř 50 tisíc metrů čtverečních.


Projekt na modernizaci DC-3 byl na světě, firmě se podařilo získat relativně dost zákazníků a tak zbývalo jen sehnat „olétané“ stroje a šlo se na věc. První letoun s označením Basler BT-67 opustil továrnu v roce 1990. Od té doby si získal zákazníky po celém světě, a to jak v civilním, tak i vojenském prostředí.

Letoun Basler BT-67 je ale něco víc než pouhá modernizace legendární Dakoty. Z té zbyla prakticky jen její aura. BT-67 vzniká na základě DC-3, té je kompletně zrenovován trup do stavu, jako kdyby byl nový, navíc doznal prodloužení o jeden metr délky v přední části. Byl zesílen drak, dále se přepracovala vnější náběžná hrana křídla a křídlo jako takové. Jak trefně poznamenal známý milovník focení letadel za co možná nejhoršího počasí, IcarCZ, je to prý taková Dakota s winglety ;-) Křídla pojmou nyní také až o 100 % více paliva než tomu je u klasické Dakoty. Z tohoto důvodu byl vyvinut také zcela nový palivový systém.


Další změny a změněné provozní parametry se týkají použitých agregátů. Dnes se používají motory Pratt & Whitney Canada PT6A - 67R o výkonu 1062 kW, s pětilistou stavitelnou vrtulí Hartzell, což přispělo ke zvýšení rychlosti o zhruba 70 km/h. Kvůli motorům muselo být v místě motorových gondol zesíleno křídlo, nabízejí však menší spotřebu paliva a současně větší výkon a rychlost. To vše jde ruku v ruce s konstrukční změnou v prodloužení trupu a tím dosažní většího množství přepravovaného nákladu, nejen co se hmotnosti týče. Náklad může dosáhnout váhy až 5 tun, což je oproti DC-3 nárůst o více než 40 %.

 


Modernizací prošel také kokpit a samotná avionika letounu. Z původního zbyl pilotům jen stejný pohled z okna. IFR, GPS, autopilot, multifunkční displeje, meteo radar, v letounu je klimatizace. Z dalších změn jmenujme nový kompletní hydraulický systém, úpravu vnitřního prostoru pro cestující či náklad s možnou instalací větších nákladových vrat apod. Zlepšeny byly také vzletové a přistávací vlastnosti (možnost použití kratší VPD).

Letouny Basler BT-67 se stále vyrábějí a jak to tak vypadá, ještě dlouho vyrábět budou. Zájem o ně neustává, jediným problémem, i když nikterak neřešitelným, je vždy sehnání nějakého zachovalého původního stroje DC-3/C-47, případně alespoň jeho draku. Firma Basler Turbo Conversions se následně postará o zbytek a dodá zákazníkovi prakticky nové letadlo dle jeho požadavků. Vše pochopitelně splňuje přísné standardy amerického úřadu FAA.

 


Dostupní uživatelé/provozovatelé Basler BT-67:

 

-US Forest Service
-Bell Geospace
-US Air Force
-Airborne Support
-US Department of State
-Aero Contractors
-Mauritania Air Force
-Mali Air Force 
-Spectrem Air Surveys
-ALCI Aviation
-Kenn Borek Air Ltd.
-Furgo Airborne Surveys
-Cargo North
-Colombian Air Force
-Colombian National Police
-El Salvadoran Air Force
-Guatemalan Air Force
-Alfred Wegener Institute
-Royal Thai Air Force



Související kategorie

Komentáře



Jiří Trojan - nepřihlášený host
02.10.2013 12:43
Poděkování za článek.

Moc pěkně napsáno, děkuji. Přeji pohodu do další práce.

koleega Aviatik - nepřihlášený host
21.09.2013 12:02
Turbo Dakota na Sliači

Loni byla Turbo Dakota k vidění na letišti Sliač, a to celé léto. Prováděla geologickýý průzkum.

Petr Štefl - nepřihlášený host
20.09.2013 12:23
Turbo-Dakota SAAF

Díky za zajímavý článek, připoměl mi moje první setkání s tímto typem a to na zkušební základně Overberg AB FAOB/OVG poblíž městečka Bredasdorp South Afrika v roce 1995. Myslím si, že byla v šedém, nebo bílošedém zbarvení. Tehdy tam byly k vidění vůbec zajímavé stroje, avšak díky tvrdému bezpečnostnímu režimu se na foťák nesmělo ani pomyslet. Pěkný a zajímavý stroj.

20.09.2013 09:33
Honza K2

Diky, doplnil jsem to ;-)

Honza K2 - nepřihlášený host
20.09.2013 08:08
Díky za článek

Wape, krásně napsáno :) Já jsem ji bohužel prošvihnul. Jen pro malé doplnění, tato (původní) Dakota byla vyrobena v r. 1944.

Celkem 5 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace