Spotting v Curychu

Pokud někdo plánujete výlet na letiště Spottingu zaslíbené, zapomeňte pro jednou na Londýny, Amsterdamy, Mnichovy a Frankfurty a vydejte se do Curychu. Že to zní jako z nějaké reklamní kampaně? No jistě! Klidně jí tu curyšskému letišti udělám, protože jeho návštěva rozhodně stojí za to. Tedy pro nás všechny, kteří fotíme, točíme, pozorujeme, či se jinak zajímáme o letadla.

Nejprve pár náležitostí geografického rázu. Curych Kloten je největší letiště ve Švýcarsku. Od centra města jej dělí asi jen šest kilometrů. Dopravu na letiště zajišťují vlaky, autobusy a tramvaje za jednotnou cenu 6,10 CHF.

A) Vyhlídková terasa na prstu B

B) Vyhlídková terasa na prstu E

C) Autobusové nádraží

D) Parkovací dům 6 (vyhlídka na starty z rwy28)

E) Parkovací dům 1 (vyhlídka na přistání na rwy34)

F) Nádraží v Rumlangu

G) Heliport Grill

H) Kopeček nad cvičištěm hasičů

I) Vyhlídka (přistání na rwy14 odpoledne)

J) Vyhlídka (přistání na rwy14 dopoledne)

Samotné letiště se nečlení na terminály, jak bychom byli zvyklí např. z Prahy, ale ve veřejné části na Checkiny 1, 2 a 3. Trojka například vůbec není v budově letiště, ale naproti mezi parkovacími domy v airport center. V neveřejné části se pak dělí podle prstu na východy (gate) A, B, D a na satelitní prst E, ke kterému se dá dojet z původní hlavní odbavovací haly podzemním vláčkem. Cesta je pak doprovázena multimediální produkcí na stěny tunelu, kdy se na Vás směje prsatá selka nebo zírá kráva. K tomu slyšíte bučení a cinkot zvonců a dostáváte neodolatelnou chuť na kus ementálu s čokoládou.

Pohled na dráhy 14 a 28 z parkovacího domu 6

Ale vraťme se k tomu, proč jsem v prvním odstavci vychválil letiště, jako by mi za to platili. Prostě zde na spottery myslí. A nejen to, počítají s nimi a navíc ještě k oboustranné spokojenosti, něco vydělají.

Letiště nabízí dvě vyhlídkové terasy. Sice obě placené, ale zato naprosto superb zrenovované. Vstup na tu hlavní, která je umístěná na střeše prstu B, stojí 5 CHF. U vchodu projdete stejnou bezpečnostní kontrolou jako při vstupu do letadla, ale odměnou je vám nerušený výhled na letiště se zábradlím ve výši pasu. Na terase je i sociální zařízení a bistro. Pro fotografování se hodí hlavně dopoledne, protože už okolo poledne sluníčko přelézá dráhu 16, která má asi nejzajímavější provoz. Startuje z ní většina long-haul letů. Dále jsou z ní vidět starty z dráhy 28, ale většinu její délky zakrývá prst C.

Polední start A380 Singapore Airlines z terasy

Terasa je také startovacím místem pro vyjížďky po ploše. Tuto službu poskytuje letiště za 8 CHF a provezou vás po celém areálu letiště, okolo servisního zázemí, projedete skladem pozemní techniky a mrknete se vlastně ke všem dráhám. Jako takový bonbónek vás asi na 15-20 minut vysadí v ohrádce, která se nachází na křížení drah 16 a 18. Tam můžete třeba okolo poledne zažít, jaké to je, když se jen pár desítek metrů od vás odlepuje od země A380. Ještě doplním, že se jezdí ve středu a o víkendu.

A330 Hainan Airlines přetahují k prstu E

Z terasy B se lze také dostat na terasu na prstu E a to autobusem. Přeprava stojí 4 CHF a bus jede každých 30 minut. Nutno podotknout, že okolo prstu E parkují prakticky všechny dálkovky, a tak se tato investice vyplatí. Je odsud také vidět na letadla přijíždějící od rwy 14 která po většinu dne slouží jako hlavní přistávací. Ono používání drah v Curychu se neřídí ani tak počasím, jako pinktlich ustanovením, od kdy do kdy a jak bude jaká dráha provozována, ale k tomu se ještě vrátím.

Jedinečný pohled z ohrádky na křížení drah

Jenom upozorním, že pokud vyhládnete, je naproti terminálu mezi parkovacími domy airport centrum s běžným supermarketem Migros a velkým foodcourtem. Tam lze doplnit síly, protože z druhé strany haly odjíždí autobus 510, který vás dopraví na další spotterský plac a tentokráte to bude na špičkový Heliport grill.

B777 Emirates startuje z dráhy 16. Fotografováno od stánku z občertvením Heliport grill

Potřebujete se dostat do zastávky Rümlang Banhof. Potřebujete jízdenku na 2 pásma za 4,10 CHF. Jak jistě chápete, na nádraží se dá dojet i vlakem, ale je to o něco dražší a trvá to o něco déle. Na nádraží se vydejte do podchodu pod trať (pozor, jsou tam dva a jen jeden vede na druhou stranu) a na druhé straně přejdete červený most přes silnici a ten vás zavede na cestu k Heliport grill, jak vám hrdě oznamují směrovky. Po přibližně deseti minutách se dostanete na místo, které patří dle mého přesvědčení mezi ty nejlepší spottplacy na světě. Plot zde tvoří jakýsi roh na křížení drah 16 a 28, které se používají pro start, a tak si můžete být jisti, že vám odsud nic neuteče. Umístění je navíc tak dobré, že všechna větší letadla z 16 jsou přímo před vámi ve fázi rotace nebo se zrovna odlepují od země. Z dráhy 28 pak vidíte prakticky celý start. Plot je na obě strany opatřen „dírami“ pro objektivy, takže fotografování je naprosto bezproblémové. Na konci příjezdové cesty je bistro s teplou a studenou kuchyní, a pokud jako já nejste autem, točeným pivem. Abyste si pak nemuseli ulevovat v blízkém lesíku, jsou ty i dvě mobilní toalety.

Start z dráhy 28 od Heliport grill

Pokud byste se nyní vrátili na nádraží a pokračovali ve stejném směru autobusem 510, můžete navštívit ještě další místa. Vystoupíte na zastávce Oberglatt Zentrum a dáte se doprava. Musíte najít most přes říčku a po druhé straně se vrátit směrem na Rumlang. Po chvíli uvidíte odbočku k letišti, která vás dovede na kopeček nad cvičištěm hasičů. Odtud jsou vidět všechny pohyby na dráze 16 a také (i když už z poněkud z větší dálky) přistání na dráhu 14

Přistání na dráhu 14 z místa I

Další variantou je pokračovat po hlavní ve směru jízdy autobusu, opustit Obergatt a po Bulachstrasse se dostanete k místu, kde letadla přistávají na rwy14. Zde je vybudováno další místo pro spottery s parkovištěm, mobilním občerstvením, lavičkami atd. Zde je možnost fotografovat hlavně odpoledne, na dopolední přistání existuje jen o několik set metrů dál podobné místo na druhé straně dráhy.

Navštívil jsem Curych kvůli fotografování už několikrát a vždy jsem měl pouze jeden jediný den. Během něj se dá zažít opravdu hodně.

Pokud přiletíte v sobotu, neděli nebo ve státní svátek, nebo jste prostě na letišti od brzkého rána, neváhejte a z budovy Airport Center vyjeďte výtahem (je v rohu vedle foodcourtu) do desátého patra, kde můžete fotografovat přistávající letadla na dráhu 34 (Po-Pá 06:00-07:00, víkendy 06:00-09:00) Pokud vám klapne počasí, stojí to za to.

Až otočí provoz na dráhu 16, čeká na vás o devět pater níž snídaně. Po ní se přesuňte na terasu.

Nyní jsou dráhy nastaveny tak, že na RWY14 je většina přistání a RWY28 většina startů. RWY16 pak slouží pro starty větších letadel, ale i tak jde část z nich z 28, nebo naopak některá menší z 16. Pokud je provoz slabší, používá se někdy na přistání i dráha 28. Tak to je přibližně do deváté večer.

Přístup na terasu je z nejvyššího patra od checkinu 2. Nebojte se, všude jsou cedulky na „Besucherterasse“. Doporučuji i vyjížďku do ohrádky, zvláště na polední A380 (jen středa a víkend). Pokud na vyjížďku nechcete nebo už jste jí absolvovali, neváhejte a vydejte se na zastávku 510 směr Rümlang. Bus jezdí v každých :05. Já jel ve 13:05 a bylo to už moc pozdě, protože mi uletěla velká část vlny dálkovek, co jde po 13:00. Zde pak v klidu doporučuji zůstat až do pozdního odpoledne. Pokud vás stejně jako mě čeká odlet, tak po návratu z Rümlangu mohu doporučit ještě jedno zajímavé místo. Jedenácté patro parkovacího domu 6, ke kterému se dostanete, pokud vyjdete z terminálu a dáte se okolo operačního centra doleva. Nabízí perfektní výhled na starty z 28 a dění na stojánkách bizjetů. Musím dodat, že fotografování z garáží je naprosto bezproblémové a nikdo vás nebude vyhazovat.

Výhled na práh dráhy u z jedenáctého patra parkovacího domu 6

A teď už jen pár postřehů na závěr. Na letišti je public wi-fi, bohužel free je pouze pro stránky letiště, drah a MHD. Jinak stojí 5 CHF na 24 hodin. Bohužel ani tak se mi ji nepodařilo objednat. Trochu problém může být s dobíjením. Našel jsem pouze zásuvky na toaletách. V prostorech letiště sice jsou, ale naprosto nestandartního typu aby do nich nešla zasunout běžná vidlice přívodního kabelu. Pokud si budete chtít koupit lístek na autobus, automaty jsou přímo u stanice před airport centrem. Pakliže zjistíte, že nemáte drobné, v mínus prvním patře se nachází nádraží a jeho drážní automaty zvládají prodat i jízdenku na MHD s platbou kartou. Podobný automat je pak i v Rümlangu na nádraží. Na přepážce informací lze obdržet brožurku (nejen) pro spottery v němčině, která obsahuje podrobnou mapku míst a návod, jak se tam dostat. Pokud budete nešťastník jako já a nedostanete se do letadla a cena 250 CHF za noc v hotelu přímo na letišti se vám bude zdát poněkud vyšší, na lavičkách v nejvyšším patře airport centra vás policie v noci nebude rušit.

Jedna z mnoha A330 startuje do New Yorku

Co se týče v provozu, nemusí se zdát až tak pestrý. Samozřejmě nejčastější jsou letadla společnosti Swiss, s modely A319, 320, 321 a z větších A330 a A340. Pro Swiss také létá společnost Helvetic s F100. V Curychu má také základnu společnost Darwin Airlines se Saaby 2000 a DH8-Q400 a Edelweiss s A320 a A330. Ze zahraničních návštěvníků budí pozornost hlavně A380 Singapore Airlines (08:00- 11:00). Mezi další zajímavé dopravce lze zařadit Thai Airways s A340-600, v Evropě poněkud exotické Hainan Airlines s A330 a samozřejmě velké americké dopravce jako US Airways, Deltu, American Airlines nebo United, převážně s B767. S B777 sem létají Emirates a s A330 Qatar Airways.

Pokud vám jde o zážitek a chcete se na letišti s fotoaparátem cítit jako hosté, navštivte Curych. Řekl bych, že se jim povedlo dotáhnout podmínky pro to, aby fotografování letadel bylo opravdovým zážitkem, prakticky k dokonalosti.

Autor: Petr Vančura



Související kategorie

Komentáře



Vítězslav - nepřihlášený host
31.05.2012 23:07
ZRH

Curych jsem objevil už před osmi lety, to tam létal Smart Wings, je o tom článek na Planes.
Pak byla terasa nějakou dobu uzavřená a rekonstruovaná. Tak jsem rád, že se to tam nezkazilo :)

B. - nepřihlášený host
28.05.2012 13:01
Kloten a Il-14

V jinak pěkném článku chybí ještě tato zásadní lokace: www.runway34.ch

Dega - nepřihlášený host
27.05.2012 10:43
ZRH

Dobře napsané a absolutně pravdivé.
Navíc, pro ty, kteří milují historická letadla je asi půl hodiny jízdou busem 759 směr Dubendorf air force center s"Fliger flab muzeum" a JU air s možností vyhlídkového letu s Junkersem JU 52. Oboje je úžasný zážitek.

26.05.2012 20:20
Jo,

a taky pekne napsanej.

26.05.2012 20:19
No prima

zazitek, kamarade!

Celkem 5 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace