Předměstí Janzoor, kde jsme ubytováni - úsměvné zátiší s autobusem a hromadou odpadků
Včera jsme poprvé letěli jinou linku než tradiční Benghází. Letiště Labraq Al Beida je od Benghází ještě asi 200 kilometrů dále směrem na východ. Je to v podstatě jen malý vyasfaltovaný pruh na útesu, asi 700 metrů nad mořem. Místní řídící nám povolil ILS přiblížení, přitom ale zřejmě zapomněl ILS zapnout, protože jsme neměli žádnou indikaci, ani LOC (localizer), ani GS (glidescope). Ne že by to vadilo, vystřihli jsme krásný vizuálek. Letiště nemá žádné pojížděcí dráhy, takže po dobrždění je třeba se na dráze otočit a přejet celé letiště až na začátek a pak vyjet na úzkou betonovou stojánku, kam se vejdou tak maximálně dvě letadla. Kolem se povalují staré ruské stíhačky, hromady odpadků a jiného šrotu. Kousek bokem je malý baráček, kterému říkají terminál. Odbavení letadla neproběhlo bezproblémově, nejdříve se pořád nemohli dopočítat cestujících a pak dokonce vyšlo najevo, že veškerou bagáž naložili nesprávně, do špatného nákladového prostoru. To už se i protřelý letec kapitán Vláďa naštval, loadsheet jim přeškrtl a nechal je to předělat. Stejně jsme si nakonec pro jistotu vyrobili svůj vlastní. Začínám si na létání v Africe pomaličku zvykat a cítím, že tohle je skvělé dobrodružství, velký krok vpřed a studnice zkušeností.Hadrianův oblouk, jediný pozůstatek antického města Oea
Další volný den jsem vyrazil do města. Sám bez našich stevardek, protože courat po městě s nimi je utrpení, no škoda mluvit. Prolezl jsem důkladně medínu, zmapoval jsem přilehlé bulváry a taky Tripoliský starý hrad. Nakonec jsem se vrátil do medíny na trh a nacpal si baťůžek čerstvým ovocem, zeleninou a pořídil si nějaké hadříky (zaručeně „pravé“ tričko Lacoste za asi 80 Kč…). Všechno je tu opravdu směšně laciné a myslím, že před odjezdem si pořídím pořádně velké zavazadlo a nacpu ho hadrama, aspoň budu mít na pár let pokoj s nakupováním. Elektroniku tu mají doslova za babku, vše jsou to čínské kopie značek asi za čtvrtinovou cenu té v Čechách. Satelitní přijímače, mobily, přehrávače... Začínám se chystat opět do roboty. Dnes máme zase pro změnu večerní Benghází, pořád jen mydlíme dvě letiště, žádná změna, ale snad v pátek, kdoví… Arabové tvrdí, že přibude Al-Kufra, to je "one of the most remote places on earth", uprostřed nejpustší Sahary. Silnice tam je dlouhá 800 kilometrů. Jsem na to zvědavý. A taky bychom měli ještě stihnout podívat se do Tunisu a snad i do Monastiru. Mají spoustu plánů, ti pánové od Nayzak Air, ale většinou skutek utek, moc tomu nevěřím. Jinak se tady moc neděje, přes den už bývají dost vedra, takže nějaké courání po městě nevypadá moc atraktivně, zvlášť když kraťasy se tu moc nenosí. Většinou se válíme na pláži celá posádka, a pak odpoledne nebo navečer jdeme létat.Pohled z okna hotelu Corinthia směrem na přístav v Tripolis
Opět nadešel čas delšího volna. Vyrážíme na dvoudenní výlet do města Ghadamis, asi 600 kilometrů na jihozápad z Tripolisu, u hranic s Tunisem a Alžírskem. Cestou tam jsme se stavovali ve vesnici Qasr al Haj a pak ještě v městečku Nalut. Okukovali jsme berberskou architekturu. Na obou místech kdysi pouštní berbeři vystavěli "fortified granary", sýpky rozdělené na mnoho malých komůrek. Je to zajímavé a vypadá to důmyslně. Ale jen do té doby, než si člověk uvědomí, že tou dobou už na pobřeží dávno stála velká a nádherná města Římanů se všemi vychytávkami jako třeba kanalizace a lázně. Je těžké neshlížet svrchu při pohledu na primitivní hradby uplácané z hlíny. V Nalutu stojí podobný "hrad", ale kromě něj se tam ještě dochovaly zbytky původní berberské vsi s lisem na olivový olej a jednoduchými stroji na roztloukání datlových peciček. Všechno je technicky primitivní, bez důvtipu, řemeslné provedení je na úrovni doby kamenné. Zajímavý byl průvodce, který nás po vsi svých předků prováděl energicky a s nadšením - plynnou němčinou. Za dávných časů prý strávil šest let v Drážďanech na družebním pracovním pobytu. Pozdě odpoledne jsme dorazili do města Ghadamis, starodávného centra v poušti, kudy putovaly karavany. Z nitra Afriky přivážely koření, slonovinu, otroky a opačným směrem keramiku, hedvábí. V Ghadamisi stojí staré město obyvatel pouště, jakýsi kompaktní labyrint domů, zastřešených chodeb, náměstíček a obchůdků. Všechno je uplácáno z hlíny smíchané se sádrou, obydlí jsou malinká. Uvnitř je příjemný chládek a v zimně prý zase teplo. Místní průvodce nám popsal život v poušti, brrr, opravdu nelehko se žilo na těch kamenitých planinách, s minimem vody, navíc s všudypřítomnou islámskou prudérií. Ženy se dokonce ani nesměly městem pohybovat samy a tak chodily po střechách těch hliněných domečků. Na trh, na návštěvy, na pole. Manželství a soužití párů byl tvrdý byznys, na lásku nebyl čas, hlavní bylo přežít a zachovat rod. Ve starém městě už dneska nikdo nežije, poslední rodina se prý odstěhovala někdy kolem roku 1985. Ještě v sedmdesátých letech ale čítalo nějakých 7000 duší. Nový Ghadamis stojí za silnicí a je to zaprášené místo, pár ulic okolo velké mešity, s všudypřítomnými hromadami odpadků. Prohlédli jsme si i místní muzeum, celkový dojem mě utvrdil v tom, že slovo berber je přeci jen odvozeno od římského barbar. Jedno oddělení bylo věnované Tuaregům, pouštním nomádům. Náš průvodce se hrdě prohlašoval za opravdového Tuarega, a tak jsem byl v pokušení se jej optat, čímže se to jeho předci doopravdy živili, protože v muzeu o tom nebyla ani zmínka. Byli to pastevci nebo sběrači? Ale kdepak, Tuaregové se vždycky živili přepadáváním karavan...Ano, jsou to prave a nefalsovane Ruslany. Spolecnost Lybian Arab Air Cargo ci tak nejak.
..a vidím, že Galaxy to podle uspořádání VOP/SOP nebude ani náhodou..takže čistokrevný Ruslan(i)..jak se tam ta éra ocitla?
..ty dva zajímavé stroje v pozadí posledního snímku? Netušil jsem, že Libye provozovala/je AN124 Ruslan/C5 Galaxy - nebo co to tam parkuje za čorty? :-)
:-(
Velmi zajímavé čtení z exotické země, kde moc našinců nebylo. Jsem zvědavý jak se to v ní bude vyvíjet v následujících letech. Doufám, že k lepšímu...
Moc děkuji za v podstatě aktuální článek o životě v Libyi. Žil jsem v Tripolisu na přelomu let 83 a 84 skoro půl roku měl tak možnost se denně pohybovat po městě a okolí - a vidím, že se za ta léta v podstatě nic nezměnilo: nepořádek na ulicích, nedokončené a "nesmyslné" stavby, krásné památky bez turistů, staré město se spletitými uličkami a lidmi, kteří zbytečně neotravují, ale jasně dávají svou povýšenost nad "křesťanskými psy" (byť jsme nezažili jediný byť slovní útok na naši víru - tehdy jsme v oficiálních dokladech museli mít všichni napsáno náboženství, ať byl člověk věřící či ne). Pro 25-ti letého mladíka byla obrovská zkušenost na kterou se nedá zapomenout a mnohokrát jsem si blahořečil, že jsem si také psal dost podrobný deníček a poté, co jsme si s kamarádem zakoupili i zrcadlovky (taky nám to nechtěl prodat, ale přemlouvali jsme prodavače "pouze" měsíc) přivezl i stovky diapozitivů. Rád bych se tam ještě jednou podíval, ale dnes to vidím dost bledě...
A souvislost s letadly? Už jako 5-ti letý mrňous jsem obdivoval Migy na letišti Tchořovice, shodou okolností jsem se na vojně dostal k letectvu .. a v Tripolisu jsem tehdy arabské mladíky učil základům elektrotechniky na letecké škole na tripoliském vojenském letišti.
pane Kopička děkuji za info ...takže utěk,tak nějak jsem to i předvídal, Libye je velmi nevyzpytatelná země.Článek je velmi pěkně napsaný jen bych dodal, velmi námi opovrhovali, proto to chovaní k cizincům.Tři měsíce jsem kupoval fotoaparát(r.84) než mě ho prodai....byli tam v regále jen dva.
Na podzim roku 2009 se začalo proslýchat, že Nayzak má mizernou platební disciplínu ve vztahu k pronajímateli. Skončilo to tak, že jedna posádka dostala v říjnu 2009 příkaz, že smlouva končí. Naložili tedy asi 7 tun materiálu, všechny posádky i s mechaniky naskákaly do Boeingu a odletěly do Prahy. U toho už jsem ale nebyl a znám to jen z vyprávění.
pane Kopička jak přesně neslavně skončil ten nájem OK-WGY,pracoval jsem několik let na vojenské letišti v Tamanhintu a zajímámě to.
.......děkuji za odpověď
Celkem 17 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Ještě víc chci číst opravdu dobrý, ale dal bych víc o létání