Když se letadla ztrácejí mezi stromy aneb Spotterem v Berlíně

Návštěvníkům vyhlídkové terasy na střeše hlavního terminálu letiště Berlín Tegel se naskýtá jinde nevídaná podívaná – dopravní letadla se jim při pojíždění na start občas ztrácejí mezi stromy a ze zeleně sem tam probleskne jen pohybující se směrovka s logem letecké společnosti. Letiště je totiž situováno uprostřed městské zástavby, ale je celé obklopené zelení a mezi stromy opravdu vedou i některé pojížděcí dráhy.

Fotografie jako důkaz - A320 Lufthansy pojíždí na start. Pohled z terasy terminálu A

Ač je berlínské letiště Tegel (TXL/EDDT), pojmenované po průkopníku letectví O. Lilienthalovi, největším leteckým přístavem německého hlavního města a přilehlého spolkového státu Brandenburg, jeho dny jsou definitivně sečteny. Už v roce 2012 bude totiž veškerý pravidelný letecký provoz této oblasti Německa soustředěn na nově budované letiště Berlin Brandenburg International. Úplně nový letecký přístav pro celý region hlavního města a jeho širší okolí vzniká na místě dnešního letiště Schönefeld, jehož provoz je právě z důvodu výstavby omezen uzavřením jedné z dvojice tamních paralelních drah. A šest měsíců po jeho zprovoznění by měl utichnout hluk „linerů“ na Tegelu.

Letiště Tegel bylo vybudováno na volném prostranství ve francouzské okupační zóně Berlína na podzim roku 1948, tedy v dobách největší nouze – za blokády západních sektorů města. Tehdy bylo zásobování aglomerace a jeho obyvatel možné jen leteckým mostem. Tomu odpovídala i rychlost výstavby (2 měsíce) a hlavní materiál použitý na stavbu vzletové a přistávací dráhy (cihly z válečných trosek). Pro civilní provoz bylo letiště uvolněno v roce 1960, kdy VPD na letišti Tempelhof svou délkou přestávaly vyhovovat pro nastupující proudová dopravní letadla. Tím začala nová éra letiště Tegel – brzy se stalo největším civilním letištěm v regionu.

V rámci narůstajícího počtu přepravených cestujících a objemu zboží byla vybudována druhá paralelní VPD a dne 1. listopadu 1974 byl cestující veřejnosti předán do provozu zbrusu nový odbavovací terminál ve tvaru pravidelného šestiúhelníku o straně 100 metrů, který je svou výjimečností pro lokalitu charakteristický dodnes (dnes terminál A). Uvnitř objektu je patrové krátkodobé parkoviště, stanoviště autobusů a taxislužby. Z vnějšího obvodu se pohyblivými mosty nastupuje do letadel. Těch je dnes u terminálu 14. Projektanti si od tohoto řešení slibovali minimalizaci vzdálenosti od auta (či autobusu) do letadla a skutečně se jim to povedlo – v optimálním případě je to pouhých asi 30 metrů. Samozřejmě, že s rostoucí hustotou dopravy a s plněním bezpečnostních požadavků má dnes pohyb cestujících k optimu zpravidla dost daleko.

Šestiúhelníkový terminál A. Před žlutými B737 společnosti TUI je terminál D

Další zvláštností terminálu je velkoryse pojatá terasa na střeše terminálu po celém jeho obvodu, tedy 600 metrů dlouhá, s letadly u nástupních mostů takřka na dosah a rovněž s dobrou vyhlídkou na dráhový systém i na okřídlené stroje na něm se pohybující. Původní projekt počítal ještě s jedním hexagonem, pěkně symetricky napojeným na hlavní budovu s řídící věží, ale sjednocení Německa i Berlína přineslo jiné priority i do letecké přepravy, jejichž výsledkem je již zmíněná přestavba Schönefeldu na Berlin Brandenburg International. Takže letiště Tegel expandovalo již jen přestavbou původně parkovacího domu na dnešní terminál D (otevřen v roce 2001; jeho přízemní podlaží je označováno jako terminál E). Terminál má 22 odbavovacích přepážek a dva nástupní mosty a k nim i další východy ke stojánkám na ploše s autobusovou dopravou cestujících. Zde jsou odbavováni i pasažéři linek ČSA. A ještě v roce 2007 byl na dnešní terminál C přestavěn a zprovozněn jeden z hangárů, který má dnes 26 odbavovacích přepážek a 8 východů ke stojánkám na ploše před terminálem. Běžně se mu říká Air Berlin terminál a už z názvu je patrné proč. K úplnosti nám chybí jen zmínka o terminálu B – tak je označeno několik přepážek ve spojovací chodbě v hlavní budově; východy jsou jen k autobusům na plochu.

Letadla Air Berlin na stojánkách před domovským terminálem C

Letiště má dvě paralelní vzletové a přistávací dráhy (08/26), dlouhé 3023 a 2428 metrů, obě s asfaltovým povrchem. Hlavními přepravci na Tegelu jsou Lufthansa a Air Berlin – každá společnost má přibližně třicetiprocentní podíl na obvyklých provozních ukazatelích letiště. Počtem odbavených cestujících za rok i strukturou destinací je na tom Tegel jen o něco lépe než Praha. Tak v roce 2009 jím prošlo 14.180 tisíc cestujících (pokles 2,1 % oproti roku předchozímu); další podobnost je možné spatřovat ve skutečnosti, že toto letiště nalétávají všichni významní letečtí přepravci Evropy a že opravdové dálkové spoje směřují jen do USA (Delta do New Yorku JFK s B767 a Continental do Newarku s B757, obě linky s denní frekvencí), pak do Bangkoku (Air Berlin, 2x týdně) a do Pekingu (Hainan, 3-4x týdně). Jenže oproti Praze je zde velké množství spojů i cestujících na vnitrostátních linkách – nejvíce samozřejmě do Mnichova (až 130 spojů týdně), do Frankfurtu, Stuttgartu, Bonnu-Kolína a do Düsseldorfu. Ale Lufthansa ke svým dálkovým destinacím z Frankfurtu a z dalších německých letišť nabízí jen četné přípoje; přímé mezikontinentální lety neprovozuje z Tegelu dosud žádné. Dálkové spoje z Berlína bude německý národní přepravce nejspíše otevírat až z nového BBI.

I letiště Schönefeld má svá specifika. V nedávné minulosti bylo domovským přístavem pro Interflug a dalšími pravidelnými přepravci byly téměř výhradně společnosti ze „spřáteleného bloku“. Dnes se Schönefeldu přezdívá „dovolenkové letiště“ – v jeho provozu převažují chartery a nízkorozpočtové společnosti, směřující do prázdninových destinací. V roce 2009 jeho služeb využilo 6.797 tisíc cestujících (nárůst 2,4% oproti roku 2008). Z klasických společností, které dnes létají výhradně na Schönefeld, lze jmenovat např. Aeroflot, Middle East Arlines, Aer Lingus, Egypt Air, Belavii a El Al. Lufthansa zde žádnou pravidelnou linku neprovozuje.

Na Schönefeldu končí i exotické spojení s mongolským Ulanbátarem s mezipřistáním v Moskvě. Mongolian Airlines provozují linku 2 – 3x týdně. Protože jsem o mongolských aerolinkách neměl žádné povědomí, vzal jsem na pomoc internet. Takže jenom stručně – mongolský národní přepravce nalétává v mezinárodním provozu 6 destinací – již zmíněnou Moskvu a Berlín, pak Irkutsk, Soul, Tokio a Peking. Tyto linky obsluhuje jeden A310-300 a jeden B737-800.

Pohled na hlavní budovu s řídící věží z terasy

Ale zpátky na vyhlídkovou terasu letiště Berlín Tegel. Vchod se nalézá na úrovni střechy terminálu A, v místech, kde se na hexagon napojuje terminál D. Pokud se nemýlím, otevřeno je od 10 do 18 hodin (léto). Vstupné je 2 eura. Bezpečnostní prohlídka je stejná jako při nástupu do letadla. Ale možnosti fotografování jsou vynikající – výhledu nebrání žádné sklo ani pletivo, po obvodu je jen nízké zábradlí. Navíc jsou obě dráhy situovány severně od terminálu, čímž jsou na terase po většinu dne příznivé i světelné podmínky. Rovněž hustota provozu je zárukou, že je na ploše pořád co pozorovat. Jen velkokapacitních letadel je pomálu. Takže naprosto převažují A320 a B737 a ty jsou pro spottera doslova na dosah ruky. Potíž je jen ve zmíněné délce terasy – kolem dokola to představuje plných 600 metrů a když se začne něco dít, tak je to zpravidla na opačné straně šestiúhelníku. Fotografování tak představuje jeden zrychlený přesun na střední vzdálenost za druhým. Terasa je oživena dvěma plastikami – bronzovým sousoším průkopníků letectví a obří vlaštovkou z hliníkového plechu. Při prohlížení její fotky přemýšlím, zda by letěla, když její papírová předloha plachtí celkem obstojně. Možná kdyby se narovnaly ty zvednuté sklady na ocase a naohýbalo kladné vzepětí…

Plechová vlaštovka na terase

Takže budete-li mít na letišti v Berlíně Tegelu trochu času nazbyt a máte-li zároveň slabost pro letadla, pak neváhejte a vstupte na jeho terasu. Už brzy se tato možnost stane jen nenávratnou minulostí.

Poznámka: Údaje o provozu jsou z letových řádů berlínských letišť a Mongolian, léto 2009

Autor: Ladislav Moc



Související kategorie

Komentáře



Miro Patocka - nepřihlášený host
25.05.2010 16:02
Tegel

Samozrejme ze v tom prípade máte pravdu,ale proc stát u vchodu na terasu a fotit na terminál D kde vetsinou nic není a kdyz je a evenutelne
pojizdí do leva,tak mi to zmizí za rohem a v lese!To je lepsí stát vpredu
na terase a mít kontrolu nad obema rwy i vetsinu taxi.Co se Vám stratí
v lese muzete klidne vyfotit pri take-off!Vás titulek: Kdyz se letadla ztrácejí mezi stromy..." budí dojem,ze je to pravidlo,coz ovsem není
pravda!

Josef - nepřihlášený host
23.04.2010 09:59
Provozu,

omluva za záměnu b a v.....

Josef - nepřihlášený host
23.04.2010 09:58
Tajemný "Texel"

Tak tohle je tedy ten tajemný "Texel", o němž mluvil kdysi vysoce stále postavený manažer pozemního probozu, dříve vedoucí výroby drůbežích paštik v Prešově, na operačce. Dá se to dohledat, myslím v Čechovinách......

autor - nepřihlášený host
13.04.2010 15:15
To Miro Patocka

Pokusím se to vysvětlit s pomocí fotografie terminálu A (foto č. 2 v článku): Pokud budete stát na terase někde na úrovnu modrého B737 KLM, pak vyčkejte, až se na start vydá ten vzálenější žlutý B737 TUI. Odmysleme si jeho vytlačování atd. - pokud by ze stojánky zatočil doprava, tak už je na pojížděcí dráze, která vede doleva, po mostě přes čtyřproudovou silnici (mostovka je ten světlejší obdélník na pojížděčce). A v momentě, kdy se letoun dostane za tento most, někam k oné tmavé budově s komínem(?), pak se pozorovateli ztratí mezi stromy, jako je tomu na foto č. 1. Stromy před letadlem jsou z parkoviště před hlavní budovou letiště. Stejný pohled (ale o oněch 100 m blížší) se naskytne i z otevřeného točitého schdiště, které veden na terasu. LM

Miro Patocka - nepřihlášený host
11.04.2010 23:20
Tegel

Byl jsem na terase párkrát fotit,ale letadýlka mezi stromy jsem zádné
nevidel.Asi pristávaly a startovaly odjinud,nez autor clánku zazil!
Jinak je terasa príma.Mohu doporucit!

hm - nepřihlášený host
11.04.2010 01:16
uprimnu sustrast pozostalim

no pokial sa tlaci na pilu, tak sa to raz vypomsti... :(

Honza - nepřihlášený host
10.04.2010 19:58
Nadpis

Ve svetle dnesni tragedie polskeho prezidenta je nadpis tedy hodne ironicky.... :-/

Peter Pšenica - nepřihlášený host
05.04.2010 11:22
MIAT lieta na TXL

Lety Mongolian Airlines lietajú na letisko Tegel, nie Schoenefeld a sú spolu so spomínaným Hainan Airlines asi jedinými skutočne atraktívnymi pravidelnými linkami z tohto letiska. Okrem toho ešte zopár charterov, hlavne tureckých spoločností, inak sa prevádzka viac-menej točí stále dookola okolo bežných európskych dopravcov, ako autor sám uvádza, väčšinou s rodinami B737/A320. Pre spottera v Berlíne by som odporúčal aj návštevu Schoenefeldu, pretože hoci je tu prevádzka menšia, skôr sa tu môžu vyskytnúť nejaké zaujímavé kúsky. Bohužiaľ, terminál je v SXF na rozdiel od TXL situovaný veľmi nešťastne severne od RWY, takže terasa je prakticky stále proti slnku, lepšie je poobzerať sa po miestach pri dráhe.

PV - nepřihlášený host
05.04.2010 10:45
B707

Jako zajímavost uvádím,že u prahu drah 08 L,R stojí zaparkovaná stará B707 Lufthansy,bohužel nepřístupná

Celkem 9 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace