Knihy z nakladatelství Airlife - část 1

Když v roce 1979 vydalo japonské nakladatelství Yama-Kei knihu fotografa Hiroshi Sea "Civil Aircraft of the World", jednalo se o publikaci do té doby na trhu nevídanou: sborník barevných "akčních" fotografií dopravních letadel doplněný jen krátkým textem o daném typu letadla a zároveň informacemi pro fotografa, tedy jaký byl použit objektiv, jaký nastaven čas a clona. V Evropě se kniha objevila díky nakladatelství Jane´s v roce 1981. Dopravní letadla byla do té doby velkými nakladatelstvími trochu opomíjena, ostatně ani knihy o vojenských letadlech nebyly koncem 70. let ještě celobarevné. O čtyři roky později, v roce 1984, se objevil sborník fotografií dopravních letadel, kniha Stevena Piercyho "Sky Truck". Nakladatelství Osprey zvolilo podobnou cestu jako Japonci, byť zvolený formát 210x230mm byl poněkud neobvyklý. Tématika však byla pro milovníky dopravních letadel velmi zajímavá a navíc Steven Piercy letadla opravdu dovedl fotografovat. S odstupem času je možno říci, že "Sky Truck" je pravděpodobně tím nejlepším, co na dané téma vyšlo. Následovaly další tituly, "Sky Truck 2" (Steven Piercy), ale i dalších fotografů, lišící se však kvalitou fotografií. Piercyho fotografie jsou pravděpodobně nepřekonatelné. V současnosti však již Osprey tuto řadu publikací nevydává.

Konkurenční nakladatelství Airlife nemohlo zůstat pozadu a od roku 1991 vydává fotografické sborníky formátu 230 x 270 mm na kvalitním křídovém papíře, to však byly knihy Osprey samozřejmě také. Všechny knihy jsou v rozsahu 112 stran a doprovodný text je velmi stručný, cena se pohybuje od GBP 16.95 do GBP 18.95. A to je při současném kurzu koruny hodně. Jaké tituly Airlife dosud vydal?

[Odstavec bez textu]

Faded Glory-Airline Colour Schemes of the Past (Vybledlá sláva - Barvy leteckých společností minulosti) 1991 (Výraz "Glory" může být překládán nejen jako "sláva", ale i jako "nádhera", nebo "pýcha". Vše jde v souvislosti s dopravními letadly použít.)

Russian Propliners and Jetliners (Ruská vrtulová a proudová dopravní letadla) 1993

Vintage Glory - Airline Colour Schemes of the ´50s and ´60s (Klasická sláva - Barvy leteckých společností 50. a 60.let) 1994

Latin Glory-Airlines of Latin America (Latinská sláva - Letecké společnosti Latinské Ameriky) 1995

Chinese Airlines - Airline Colours of China (Barvy čínských leteckých společností) 1995

Lost Airline Liveries - Airline Colour Schemes of the Past (Barvy leteckých společností minulosti) 1996

Cargo Airlines (Nákladní společnosti) 1997

Dream Schemes-Exotic Airliner Art (Snová schémata - exotické barvy na dopravních letadlech)

Vintage Russian - Props and Jets of the Iron Curtain Airlines (Ruští klasici - Vrtulová a proudová dopravní letadla společností zpoza "železné opony") 1998

Airline Nostalgia - Classic Aircraft in Color (Dopravní nostalgie - klasická letadla v barvě) 1999

Pacific Glory - Airlines of the Greatest Ocean (Pacifická sláva - letecké společnosti největšího oceánu) 1999

Smokers - Early American Jetliners (Kuřáci - první americká proudová dopravní letadla) 1999

Airliners of the 1960s (Dopravní letadla 60.let) 2000

Charter Airlines - Their Aircraft and Colours (Charterové společnosti - jejich letadla a barvy) 2000

Airline Liveries Past and Present (Barvy leteckých společností v minulosti a současnosti) 1999

Desert Airliners (Dopravní letadla z pouště)

Flying Colours - Airline Colour Schemes of the 1990s (Létající barvy - barvy leteckých společností 90.let)

Jetliner Liveries (Barvy proudových dopravních letadel)

Cityhoppers - Short-Haul Airliners at Work (Dopravní letadla pro krátké tratě)

Biz Jets in Colour - Executive Jets in Colour

Heavies - Big Jets in Action (Velká proudová letadla)

Long Haul - Global Airlines and their Aircraft

Douglas DC3 - The Survivors

Workhorse Props - Prop Aircraft Around the World

Wings of the Orient - Asian Airlines (Křídla Orientu - asijské letecké společnosti)

Není pochopitelně možné do detailů rozebírat jednu knihu po druhé. Hlavním tématem těchto sborníků jsou barevná schémata nejrůznějších leteckých společností a nezabývají se technickou problematikou letadel. Drtivá většina fotografií je vynikající kvality a hlavní téma, tedy letadlo, zobrazují dokonale, jen několik fotografií v některých knihách bylo neostrých. Zde je ale to ALE! Ono nejde jen o to letadlo zobrazit. Jde i o to, jak zachytit atmosféru. A tu technicky dokonalý "rampshot" nezachytí. Proto si myslím, že tím pravým kořením jsou "akční" záběry, ať letadla startující nebo přistávající, ale také letové "air-to-air" snímky a občas i obrázky náladové. Žádná z popisovaných knih tedy nezachycuje atmosféru tolik, jako Piercyho "Skytruck". Fotografování letadel není jen v tom, že se postavím s kvalitním fotoaparátem na plochu nebo u dráhy. Tím však rozhodně netvrdím, že knihy z nakladatelství Airlife jsou špatné. Naopak, vždyť mnoho milovníků dopravních letadel nemá možnost fotografovat na letištní ploše a naprostá většina nemůže za letadly cestovat po celém světě a má díky kvalitním sborníkům ucelený přehled o letadlech nejrůznějších leteckých společností a jejich barvách. Samozřejmě, sběratel diapozitivů nebo fotografií má ve své sbírce "horké novinky" dříve než sběratel pohlednic a kniha vyjde ještě později, takže na to "nejžhavější" si musí zájemce nějakou dobu počkat. Je těžko hodnotit, která kniha je nejlepší a která je nejhorší. Otázkou spíš je, která je pro koho více nebo méně zajímavá. Myslím, že každý zájemce o dopravní letadla si tu "svoji" knihu najde. Pro českého příznivce letecké dopravy budou pravděpodobně zajímavé tituly (2) a (9). Vždyť většina z vyobrazených letadel a společností nejen létala do Prahy, ale navíc některé fotografie pocházejí z Ruzyně. Knihy (3), (10) a (13) nás zavedou do doby, kdy mnoho nynějších fotografů "tahalo po pískovišti kačera". Tak se zájemce seznámí s dobou, kterou znal opravdu jen z vyprávění. Zajímavé srovnání nabízí kniha (15), ve které autor vybral 29 leteckých společností a představuje vývoj barevných schémat jejich letadel. Český zájemce ocení zařazení ČSA (TU-154M, A310 a B737-500). Je jen škoda, že v knize není IL-18 nebo TU-104 s "fousy". Milovníci "sedmsetsedmiček" a "décé-osmiček" si přijdou na své v knihách (7) a (12). Ten, kdo dává přednost Jumbům a dalším strojům z dálkových tratí, sáhne po titulech (11), (21) a (22). Kniha (8) se zabývá nejrůznějšími speciálními barevnými schématy, která udivují cestující i návštěvníky letišť po celém světě. Zájemce o leteckou Asii uspokojí především knihy (5), (11) a (25).

Při současném bouřlivém dění v oblasti letecké dopravy se barvy mění velice často a mnoho společností zaniká. To, co je tedy dnes při návštěvě letiště "obyčejné a samozřejmé", bude za chvíli raritou. Vždyť jak často vidíme např. v Praze DC9-32, B737-200 nebo B727? Proto jsou takové fotografické sborníky velmi zajímavé. V našich obchodech s leteckou literaturou se popisované knihy nedostanou, neviděl jsem je ani na modelářských burzách, kde dopravní letectví stojí na okraji zájmu leteckých nadšenců. Knihy je tedy možno sehnat v zahraničí např. Mach3 at Heathrow (Londýn), BUCHairSHOP (Zurich) nebo je objednat u pana Z. Otáhala, jehož inzerce se občas v našem časopise objevuje.

Autor: MN



Související kategorie

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace