Bukurešť (OTP)

Rumunsko nepatří mezi země v současnosti často navštěvované českými turisty a leteckými fandy obzvlášť, takže jsme přivítali možnost podívat se na dva dny do této pro nás exotické země, přesněji do jejího hlavního města Bukurešti. Město, které v prosinci roku 1989 zažilo krvavé střety obyvatel s přisluhovači Ceauseskova režimu a poté nastolilo v celé zemi cestu demokracie, se podobá některými stavbami Paříži, jiné monstrózní paláce zase připomínají stalinskou éru, ale největší dominantou je asi bývalý Ceauseskův palác, dnes sídlo parlamentu, který se svou mohutností nedá přirovnat snad k žádné jiné stavbě. Ovšem s čistotou na ulicích je to horší a také okrajové části Bukurešti vám jasně dávají najevo, že jste na východě. Mile nás překvapilo, že na ulicích je bezpečno, městská doprava funguje na dobré úrovni a hotely v cenové kategorii okolo 30 USD na osobu / noc se dají srovnat s podstatně dražšími hotely na Západě. Nejslabším článkem tak tradičně zůstává stravování. Rumuni si nejen příliš nepotrpí na hygienu, ale jsou navíc schopni vám v lepší restauraci naservírovat k snídani nevábně vypadající sýr a máslo, pamatující možná ještě minulý režim, se slovy, že vše je zaručeně čerstvé. Nejspolehlivější je proto dovézt si co nejvíce potravin z domova.

Co se týká letecké dopravy, ta do pádu režimu Nicolae Ceausesca, který byl popraven spolu se svojí manželkou 25.12.1989, byla poměrně rozsáhlá a nyní po deseti letech krize prožívá mírné oživení. Vlajkový dopravce Tarom se postupně zbavuje všech zastaralých letadel jak sovětské výroby (AN-24, IL-18, TU-154B, IL-62, IL-62M) , tak západní (B707, BAC 1-11) a postupně přechází na poměrně moderní západní techniku jako všechny středoevropské a většina východních vlajkových dopravců. Ke konci roku 1999 je u Taromu v provozu osm letadel typu ATR-42, sedm Boeingů 737-300, dva pronajaté B737-500, dva A310-300 a těsně před vyřazením z provozu ještě létají dva AN-24 a dva BAC 1-11, které měly být vyřazeny z provozu do konce roku 1999 nebo nejpozději v lednu 2000. Tarom také vlastní dva nákladní B707, ty jsou ale dlouhodobě pronajaty v zahraničí.

Během roku 2000 až 2002 má Tarom obdržet šest až osm letadel B737-700 a -800 a jako náhradu za A310 objednala tato společnost dva A330 s dodáním v roce 2002.

Kromě Taromu dnes působí na rumunské letecké scéně společnost Romavia, která svými dvěma IL-18, třemi BAC 1-11 a jedním B707 zajišťuje především přepravu vysokých státních činitelů a provádí také charterové lety. Dalším dopravcem pak je v tomto roce založená společnost AiRom 2000, která vlastní dva AN-24 a zabezpečuje s nimi vnitrostátní spoje z Bukurešti-Baneasy do Iasi a Caransebes a charterové spoje po Evropě. Charterový dopravce je také Acvila Air, který ovšem nemá vlastní letadla a pronajímá si většinou IL-18 a AN-24 ze sousední Moldávie. V tomto roce vznikla ještě společnost Veg Air, která má pronajatý jeden Jak-40 (viz foto v minulém CAPC magazínu). O dva roky dříve, v roce 1997, vznikla společnost Ion Tiriac Air, která vlastní kromě vrtulníku Bell 206 i jeden nákladní AN-26 a létá v barvách společnosti DHL pro tohoto kurýra. Posledním významnějším dopravcem je společnost JARO, jejíž Boeingy 707 a BAC 1-11 ovšem nyní působí v zahraničí a v Bukurešti jsou vidět jen vzácně.

V mezidobí od r. 1989 do současnosti vzniklo v Rumunsku několik leteckých společností. Za zmínku stojí společnost Dac Air (viz foto v CAPC č.10 a č.15), která létala v roce 1996 letadly Dash 8 a Canadair Regional Jet domácí a krátké zahraniční tratě. V plánu měla postupně si pronajmout 16 letadel typu Dash 8 a dvanáct Regional Jetů (!), ovšem její plány se brzy zhroutily a společnost zkrachovala.

V Bukurešti se nacházejí hned dvě letiště, která mají statut mezinárodní. To známější - Otopeni - leží asi dvacet kilometrů severně od centra města a doprava sem je poměrně jednoduchá. Express autobusem 783 jste z centra na letišti za dvacet až třicet minut. Ovšem název "express autobus" je nutné brát s rezervou, jelikož řidiči jsou většinou ochotni vám zastavit kdekoliv, a tak se může počet zastávek až několikrát znásobit.

V současné době prochází letiště rekonstrukcí. Je zde nově několik nástupních mostů a nová odletová hala. Otopeni má dvě paralelní VPD. Mezi nimi se nacházejí jak již zmíněná odletová a příletová hala, tak i hangár Taromu s technickou bází a Cargo centrum různých špeditérských firem. Na pravé straně od obou VPD je vojenská báze, kde parkují nejen armádní AN-24, AN-26, AN-30 a C-130 Hercules, ale i letadla "vládní" Romavie. Bohužel na letišti zatím nenajdete místo, odkud je rozhled na větší část letištní plochy. Pouze několik stojánek je možné vidět z restaurace odletové haly. Nejlepší přehled je tak u prahu dráhy 08R, odkud je možné sledovat provoz a případně fotografovat přistávající letadla. Místo se sice nachází "přes ulici" vojenské stanice, ale díky ohromnému provozu na čtyřproudové silnici, která vás od vojáků dělí, jsou vojáci téměř bez šance, aby se vás pokusili třeba jen zeptat, co zde děláte.

Druhé mezinárodní letiště v Bukurešti - Baneasa - se nachází asi 10 km od centra města stejným směrem jako Otopeni. Na toto letiště směřuje z různých míst města poměrně velké množství autobusů, které zde mají konečnou stanici.

Oproti Otopeni je Baneasa podstatně menší, má pouze jedinou VPD a také pro přílety a odlety tu slouží jediná hala. Vedle ní se nachází komplex hangárů, kde se licenčně vyráběl nejprve Pilatus Britten-Norman Islander a později (od roku 1982 do 1990) pak opět licenčně BAC 1-11 pod označením ROMBAC 1-11 (těch se zde vyrobilo pro Tarom celkem 9 kusů, z nichž tři později přešly k Romavii). Nyní tyto hangáry slouží jako technická báze společnosti JARO International pro její Boeingy 707.

Na Banease je sledování provozu velice přehledné, jelikož vedle haly směrem na plochu je jen asi metr vysoký plot, a navíc vám všechna letadla díky jediné VPD přistávají přímo "před nosem". Co se týká hustoty provozu, tak se zde denně uskuteční mezi 20 až 30 pohyby (startů a přistání) letadel. Kromě již zmíněné společnosti JARO zde má základnu i nová společnost AiRom 2000 a Tarom zde bázuje dvě AN-24, dva ATR-42 a jeden BAC-1-11. Ze zahraničních společností sem pravidelně létá Air Moldova z Kišiněva.

Nám se podařilo sehnat oficiální povolení ke vstupu a fotografování na ploše letiště, ale vzhledem k poloze stojánek a dobrému výhledu na plochu vedle haly to pro případné fotografy ani není nutností.

Ještě během naší návštěvy jsme se dozvěděli, že v Rumunsku právě probíhá stávka železničářů a jako náhradu některých spojů je možno využít letadel Taromu namísto vlaku za cenu železničního lístku! To by se u nás asi stát nemohlo...

Závěrem bychom rádi poděkovali společnostem Travel Service a Canaria Travel, bez kterých bychom tuto cestu neuskutečnili a také za ochotu Ministerstva dopravy Rumunska a pracovníků letiště Bukurešť-Baneasa.


Bukurešť - (OTP) Otopeni
RWY APP TWR
08L/26R 121.7 121.85
08R/26L 118.5 120.9

Bukurešť - (BBU) Baneasa
RWY APP TWR
07/25 129.95 120.8
Autor:



Související kategorie

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace