Let do Karlových Varů

Jistě je mezi námi spousta pamětníků, která pamatuje velmi hustý vnitrostátní provoz po celém bývalém Československu, zvláště pak před ropnou krizí na konci sedmdesátých let, ale i v letech osmdesátých. V tu dobu Československé aerolinie létaly s Jaky 40, Tupolevy 134 a Iljušiny 18 do spousty českých a slovenských měst.

Jako jedna z destinací bylo proslavené lázeňské město Karlovy Vary, které bylo nalétáváno za éry socialismu letadly Iljušin 14, Let 410 a koncem osmdesátých let letadlem Jak 40. Bohužel společenské a následně ekonomické změny po roce 1989 ukončily provoz na této kratičké lince a ČSA na delší dobu opustily toto malé letiště, neboť ceny letenek se staly neúměrně vysoké ke kupní síle obyvatelstva a provoz mezi Prahou a Karlovými Vary nebyl ekonomicky rentabilní.

Andělská hora po pravé straně před přistáním v KLV (foto: VM)

V roce 1997 se však ČSA do Karlových Varů vrací. Nikoliv ovšem linkou z Prahy, ale otevřením nové linky Moskva – Karlovy Vary – Moskva. Zájem ruské klientely o toto město totiž v této době roste a tím vzniká potřeba přímé letecké linky z Ruska. České Aerolinie (a v letech 1998-2000 i Aeroflot výhradně typem B737-400) toho využívají a začínají s letadly Boeing 737-500 létat nejprve jednou, později až třikrát týdně.

Na jaře letošního roku ČSA zavádí netradiční směrování moskevských linek. Dvě linky zůstávají ve směrování Moskva – Karlovy Vary - Moskva, ale další dvě začínají v Praze vnitrostátním přeletem do Karlových Varů, následně letem do Moskvy a zpět přes Vary do Prahy (opět jako vnitrostátní linka). Linky OK 906 a OK907 jsou tedy vedeny jako vnitrostátní a je možné si na ně též koupit letenku. Ta stojí 990,- Kč tam a zpět (bez letištních poplatků). Linku využívají například některé české rodiny, které kupují tuto cestu dětem např. za vysvědčení apod. Zkrátka je takto možné provést jednodenní letecký výlet do Karlových Varů.

Dráha letiště KLV (foto: VM)

A jak se vlastně touto nejkratší linkou v síti ČSA (dle letového řádu pouhých 25 minut) letí? V Praze absolvujete odbavení na přepážce 56 a následně jste odvezeni autobusem přímo do příslušného východu (gate) B10, kde absolvujete bezpečností prohlídku a pak už pokračujete přímo k letadlu.

Já se na tuto cestu vydal 26.08.2003 udělat si jednodenní výlet do Karlových Varů. Na náš let bylo přistaveno letadlo Boeing 737-500 registrace OK-XGE. Odlet byl víceméně načas a v 10:30 se náš Boeing odlepil z dráhy 24 ruzyňského letiště. Let zpravidla probíhá v hladině 8000 až 10000 stop, což při bezmračném počasí umožňuje vidět dost velký kus severních a západních Čech. Po startu jsme viděli po pravé straně Kladno, poté žatecké letiště (dnes již bohužel opuštěné a bez provozu). Vlevo byly vidět Krušovice i s pivovarem, městečko Žlutice, a opět vpravo elektrárna v Kadani a Prunéřov. Za letu stačíte pouze vypít kelímek vody nebo džusu a již opět svítí transparenty „Připoutejte se“ a „Nekuřte“ a letoun se již pomalu snáší na dráhu 29 karlovarského letiště. Přistání proběhlo v 10:45, tedy po 15 minutách. Dráha je dosti krátká – 2150 metrů (v budoucnu se počítá s jejím rozšířením a prodloužením), a tak Boeing po přistání dojíždí až na její konec. Zde se otočí a roluje zpět, aby před letištní budovou uhnul na pojížděčku a zaroloval přímo před letištní terminál.

Boeing zajíždí na stojánku KLV letiště (foto: VM)

Na letišti je možno vidět pár letounů místního aeroklubu typu Zlín a Z-37 Čmelák, ale v době mé návštěvy jsem měl to štěstí vidět Jakovlev 40 spol. Air Moldova (ER-JGD), který v Karlových Varech pobýval s moldavským prezidentem, trávícím zde svoji dovolenou. Bohužel svůj sen, kazašský vládní Boeing 767, který je tu řídkým nepravidelným hostem, jsem nespatřil. Jedná se také o největší letadlo, které toto letiště navštívilo.

Zpáteční let jsem absolvoval v podobném duchu, jen s tím rozdílem, že pro nás z Moskvy přiletěl Boeing 737-400 reg. OK-EGP, ve kterém jsme odstartovali v 16:26 z dráhy 11 směrem ku Praze. Přistání v Praze se uskutečnilo v 16:40, opět na dráhu 24.

Bohužel tato trochu kuriózní linka bude létat pouze do konce letního letového řádu. V zimě budou opět linky pouze dvě, z Moskvy a zpět.

Autor: VM



Související kategorie

Komentáře



Marek - nepřihlášený host
26.06.2006 13:09
JAK-40 LKPR-LKKV jiz v roce 1977

DD,
pouze pro upresneni - lety do KV letouny JAK-40 probihaly jiz koncem 70.let (minimalne v roce 1977)

-Marek-

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace