Jistě je mezi námi spousta pamětníků, která pamatuje velmi hustý vnitrostátní provoz po celém bývalém Československu, zvláště pak před ropnou krizí na konci sedmdesátých let, ale i v letech osmdesátých. V tu dobu Československé aerolinie létaly s Jaky 40, Tupolevy 134 a Iljušiny 18 do spousty českých a slovenských měst.
Jako jedna z destinací bylo proslavené lázeňské město Karlovy Vary, které bylo nalétáváno za éry socialismu letadly Iljušin 14, Let 410 a koncem osmdesátých let letadlem Jak 40. Bohužel společenské a následně ekonomické změny po roce 1989 ukončily provoz na této kratičké lince a ČSA na delší dobu opustily toto malé letiště, neboť ceny letenek se staly neúměrně vysoké ke kupní síle obyvatelstva a provoz mezi Prahou a Karlovými Vary nebyl ekonomicky rentabilní.
![]() |
Andělská hora po pravé straně před přistáním v KLV (foto: VM) |
V roce 1997 se však ČSA do Karlových Varů vrací. Nikoliv ovšem linkou z Prahy, ale otevřením nové linky Moskva – Karlovy Vary – Moskva. Zájem ruské klientely o toto město totiž v této době roste a tím vzniká potřeba přímé letecké linky z Ruska. České Aerolinie (a v letech 1998-2000 i Aeroflot výhradně typem B737-400) toho využívají a začínají s letadly Boeing 737-500 létat nejprve jednou, později až třikrát týdně.
Na jaře letošního roku ČSA zavádí netradiční směrování moskevských linek. Dvě linky zůstávají ve směrování Moskva – Karlovy Vary - Moskva, ale další dvě začínají v Praze vnitrostátním přeletem do Karlových Varů, následně letem do Moskvy a zpět přes Vary do Prahy (opět jako vnitrostátní linka). Linky OK 906 a OK907 jsou tedy vedeny jako vnitrostátní a je možné si na ně též koupit letenku. Ta stojí 990,- Kč tam a zpět (bez letištních poplatků). Linku využívají například některé české rodiny, které kupují tuto cestu dětem např. za vysvědčení apod. Zkrátka je takto možné provést jednodenní letecký výlet do Karlových Varů.
![]() |
Dráha letiště KLV (foto: VM) |
A jak se vlastně touto nejkratší linkou v síti ČSA (dle letového řádu pouhých 25 minut) letí? V Praze absolvujete odbavení na přepážce 56 a následně jste odvezeni autobusem přímo do příslušného východu (gate) B10, kde absolvujete bezpečností prohlídku a pak už pokračujete přímo k letadlu.
Já se na tuto cestu vydal 26.08.2003 udělat si jednodenní výlet do Karlových Varů. Na náš let bylo přistaveno letadlo Boeing 737-500 registrace OK-XGE. Odlet byl víceméně načas a v 10:30 se náš Boeing odlepil z dráhy 24 ruzyňského letiště. Let zpravidla probíhá v hladině 8000 až 10000 stop, což při bezmračném počasí umožňuje vidět dost velký kus severních a západních Čech. Po startu jsme viděli po pravé straně Kladno, poté žatecké letiště (dnes již bohužel opuštěné a bez provozu). Vlevo byly vidět Krušovice i s pivovarem, městečko Žlutice, a opět vpravo elektrárna v Kadani a Prunéřov. Za letu stačíte pouze vypít kelímek vody nebo džusu a již opět svítí transparenty „Připoutejte se“ a „Nekuřte“ a letoun se již pomalu snáší na dráhu 29 karlovarského letiště. Přistání proběhlo v 10:45, tedy po 15 minutách. Dráha je dosti krátká – 2150 metrů (v budoucnu se počítá s jejím rozšířením a prodloužením), a tak Boeing po přistání dojíždí až na její konec. Zde se otočí a roluje zpět, aby před letištní budovou uhnul na pojížděčku a zaroloval přímo před letištní terminál.
![]() |
Boeing zajíždí na stojánku KLV letiště (foto: VM) |
Na letišti je možno vidět pár letounů místního aeroklubu typu Zlín a Z-37 Čmelák, ale v době mé návštěvy jsem měl to štěstí vidět Jakovlev 40 spol. Air Moldova (ER-JGD), který v Karlových Varech pobýval s moldavským prezidentem, trávícím zde svoji dovolenou. Bohužel svůj sen, kazašský vládní Boeing 767, který je tu řídkým nepravidelným hostem, jsem nespatřil. Jedná se také o největší letadlo, které toto letiště navštívilo.
Zpáteční let jsem absolvoval v podobném duchu, jen s tím rozdílem, že pro nás z Moskvy přiletěl Boeing 737-400 reg. OK-EGP, ve kterém jsme odstartovali v 16:26 z dráhy 11 směrem ku Praze. Přistání v Praze se uskutečnilo v 16:40, opět na dráhu 24.
Bohužel tato trochu kuriózní linka bude létat pouze do konce letního letového řádu. V zimě budou opět linky pouze dvě, z Moskvy a zpět.
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
DD,
pouze pro upresneni - lety do KV letouny JAK-40 probihaly jiz koncem 70.let (minimalne v roce 1977)
-Marek-